Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 4640 ggr
Anonym
Anonym
2014-04-16 12:11

Tråkigt att äta

Min hund har över lag inte så stor aptit, det här med mat är inget som direkt intresserar honom. När vi började med färskfoder så blev maten helig men ganska snart tröttnade han även på den. När jag efter ett tag började introducera riktig mat så var det först äckligt och sen efter att han lärt sig äta sådan mat så var det väl lite kul ibland. Speciellt att få ben så han får jobba.

Jag ger färskfoder som bas, dvs till vardags och några gånger i veckan så slänger jag fram någon grisknorr/fot, broskben, kycklingvinge/klubba, revben från älg/nöt/gris eller vad jag nu har i frysen. Men han är inte särskilt road av det här med mat längre. Även rå mat börjar bli trist. Ibland kan han fortfarande lite halventusiastiskt gnaga på ett ben och bli nöjd, men över lag så ser han ut att lida när han äter (men han äter alltid det jag ger honom, han lämnar aldrig något, det gjorde han ofta förr på torrfoder). 

Dock tycker han det är kul att äta allt möjligt när man är borta. Så hos mamma eller pappa sätter han gladeligen i sig torrfoder eller vad som helst som erbjuds. Detsamma gäller om jag tränar med honom. Idag erbjud jag honom resterna på våra makaroner (typ 10 st) och han tittade på dom och gick sedan och la sig igen. Så jag ropade på honom och bad honom göra lite konster för makaronerna varpå han högg dom med liv och lust. 

Jag tror helt enkelt att han inte tycker det är så kul att äta rätt upp och ner ur matskålen. Men jag kan ju inte hålla på och träna i honom all mat både morgon och kväll, + att färskfodret inte är så kul att ge som träningsgodis tycker jag. Någon som har tips på hur jag kan göra för att få honom att tycka att maten är mer intressant? Vi har ju inte problem med att han inte äter, han äter upp allt som erbjuds, men han ser inte ut att tycka det är trevligt/kul. Någon som har tips på hur man kan göra färskfodret till träningsgodis?

Hunden är en border collie på 7 år.

Annons:
jnielsen
2014-04-16 20:59
#1

Aktivitetsmatskål, knyta fast maten i snöre och häng upp så att han får jobba,peta in maten i en ituklippt mjölkkartong, så han får jobba för att peta ut den osv

wesdi
2014-04-17 10:58
#2

Hm det verkar som vissa BC är svåra med maten. Har läst om fler BC som på ett eller annat sätt är lite svåra med maten.

Men din äter. Hur ofta får han mat? Flera gånger? Prova dra ned antalet givor, ändra om i mängden varje måltid. Om du exempelvis ger två ggr/dag, ge mindre ett mål och mer det andra. Då anpassad till dagens aktivitet, det stora målet efter träning mm. så att det finns tid för vila/smälta maten. Eller omfördela veckans matgiva på antalet dagar/portioner… ge mer en dag, mindre en dag…

Ge ur annan skål, servera på en skärbräda, ge ute i trädgård…

Hur ser matmiljön ut? Liv och rörelse hela tiden eller lugn och ro?

Vissa hundar vill ha lugn och ro, andra vill att man nästan är med när den äter (ha koll på sin ägare. Om ägare springer omkring tappar dessa hundar matro och skippar att äta).

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Anonym
Anonym
2014-04-17 11:58
#3

#1 Lite sånt som tex ge ur mjölkkartong osv kan man ju göra, det är bra tips. Annars är det lite svårt att knyta fast färskfoder i et snöre ;P Visst att man kan göra det med ben och sånt, men det hjälper ju inte den dagliga utfodringen av färskfoder så mycket (vilket ju är det stora problemet).

#2 Kan inte ändra så mycket på mängd eller tillfällen då han annars lätt får ont i magen. 

Han gillar inte liv och rörelse, men han är även känslig för om han tror att man ska gå ut eller hitta på något. Så vi är noga med att inte klä på oss/byta kläder eller att röra sig för mycket i hallen eller i köket just när han äter. Vi försöker typ sitta i soffan och kolla på tv eller något när han äter, men det blir också lite konstigt, vi blir lite som fångar under utfodringen. Vi har inte trädgård så det är svårt att utfodra ute.

Ska försöka hitta på lite olika sätt att förpacka maten så han får jobba mer för att komma åt den, men jag har en liten fundering på om inte han ger upp då. Om det dessutom är svårt att äta så varför äta?

Ingen som har tips på hur man kan använda färskfoder som träningsgodis? Utan att det blir för kladdigt för mig då, gillar inte kladd. För då kan man ju passa på att träna i honom hans mat, då tycker han att det är kul att äta. Även om jag inte kan göra det varje gång så kanske man kan göra det ibland. Fast samtidigt är jag lite rädd att han då blir ännu sämre på att äta om man inte tränar, för han har lite den tendensen. Finns det något annat sätt som är roligare så kan det tråkiga sättet helt uteslutas, mat liksom, det är inget viktigt här i livet.

Upp till toppen
Annons: