Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 6901 ggr
VildaVittra
4/13/14, 12:32 PM

Barfar du till 100 %?

Eller slinker det ner en och annan "torrfoderpåse" i kundvagnen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sjöstjärna
4/13/14, 12:45 PM
#1

Jag barfar till 100%, MEN ungefär en gång varannan vecka får min hund ett mål torrfoder, dels för variationens skull (han hatar en enformig matsedel) och dels för att jag vill att hans mage ska kunna tolerera torrfoder utan problem. Dock är det alltid ett holistiskt och spannmålsfritt torrfoder, så innehållet är detsamma som i barf bara i torr form.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Silvestris
4/13/14, 4:55 PM
#2

Nej. En gång i veckan blir det torrfoder i några slags aktiveringsleksaker. De får dessutom blötmat ibland eftersom jag åker iväg ibland och behöver någon annan som utfodrar dem. Maken är inte så förtjust i att hantera rått kött så när han sköter dem blir det Bozita tetra och MUSH kattmat.

Caifig
4/13/14, 8:28 PM
#3

Absolut! Förutom när jag har glömt bort att fixa nytt så kan det bli mjau blötmat i någon dag.

jnielsen
4/13/14, 9:58 PM
#4

Rått,mush och blötmat blir det för katterna här, aldrig torrfoder.

HannaGeni
4/14/14, 12:08 AM
#5

Hundarna helbarfas, katten får barf av mig men ibland får han torrfoder av husse.

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Katti
4/14/14, 12:50 AM
#6

Till hundarna är jag renlärig BARFare. När det gäller katterna utnyttjar jag min rätt att inte svara Lyssnar på musik.

Valpar som föds här får dock både BARF, färskfoder och torrfoder, så att deras framtida ägare själv ska kunna välja väg. Men de får sig en föreläsning om vad hundar är gjorda för att äta!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Tessera
4/14/14, 7:53 AM
#7

Enkelt nog så så vägrar tre av mina fyra katter att befatta sig med torrfoder i någon form, även om bara Lord hittills varit så extrem att han använde torrfoderskålen som toalett (när han var kattunge). Så jag kan ha lite njurtorrfoder framme åt Pandora att knapra på om hon skulle vilja - en 400 grams påse räcker i dryga två månader så det är inte direkt mycket hon äter. För övrigt äter hon njurblötmat och (så småningom) anpassad BARF, birmorna äter 95% rått och annars blötmat.

SuperLimm
4/14/14, 2:25 PM
#8

Katterna BARFas på heltid, jag har lite torrfoder som dom får som aktivering ibland men det är inte ens en gång i veckan.

Hunden äter torrfoder men jag tänkte börja ge färskfoder såfort jag kunnat skaffa en frys till. Men troligtvis kommer hon äta lite torrfoder ibland ändå eftersom det är enklare att ta med när man åker bort.

Mvh Linn

Sarah-S
4/15/14, 8:18 AM
#9

Nä jag ger färskfoder (VoH + MUSH Vaisto) och RKB
Min sambo vill inte hantera BARF

Katterna får blötmat + MUSH + lite Orijen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

vallhund
4/15/14, 9:34 AM
#10

Magnusson M&B använder jag som godis. Ibland blir det matrester efter mig, eller överbliven mat på jobbet som inte är alltför kryddad, dvs mer eller mindre rent kött/fisk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mollyt
4/16/14, 10:53 AM
#11

Jag BARF:ar mina katter på heltid, ha gjort det sedan lite mer än 2 år tillbaka. :) Skulle inte kunne gå tillbaka till annan mat! 🐱

wesdi
4/17/14, 11:02 AM
#12

Ja, hundarna råfodras 100 %. Torrfoder, en 2 kg hink Standardt finns hemma. Husse använder det som promenadgodis - helt ok för min del. Därav valet Standardts. //Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

minbebis
4/17/14, 12:15 PM
#13

Min hund har inte fått ett mål torrfoder sen dagen jag valde att börja utfodra rått och hoppas det förblir så :)

Annons:
Fenix_Chicci
4/17/14, 11:06 PM
#14

Ja hundarna råfodras helt och hållet, mestadels BARF men någon enstaka gång blir det färskfoder när matte är lat. 
En liten mängd torrfoder används som godis men den är försvinnande liten.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Kazince
4/18/14, 10:49 AM
#15

Har inte hund än men jag kommer BARFa till 100%.

CelsiusT
4/18/14, 11:02 AM
#16

Jag ger färskfoder, men ger då och då BARF-måltider (flera gånger i veckan). Serverar aldrig torrfoder, dock är jag inte hysteriskt rädd för att han ska få det i sig, så när vi åker till mamma eller svärmor så brukar han alltid länsa deras hundars matskål. Jag rycker på axlarna, bryr mig inte så mycket, han skiter lite mer efteråt men blir inte dålig på några kulor ibland. Sen ger jag inte "BARF-godis" utan han brukar få vanliga köpta leversnittar eller köttbullar/korv som godis vid träning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sugar Mist
4/19/14, 11:08 PM
#17

Nej, har en påse Acana hemma och färskfoder i frysen, BARFar ytterst sällan numer då jag inte riktigt har tiden att fixa med det längre, men nog blir det några barfmåltider i månaden.

-

zickan
4/24/14, 12:14 AM
#18

Körde barf/färskfoder i nått år till äldre hunden när han var yngre. Strul med att få tag på ingridienser som liten frys gick jag åter till torrfoder. Andra hunden kom och visade sig inte klara så mycket spannmål. Orkade inte nån allergi utredning och började på färskfoder/voh. Gillade resultatet och tack vare underbara kompisar så kunde jag övergå helt till barf. Ende jag kan sjunka tillbaka till är färskfoder voh, klass fisk eller emzoo laxmål.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Praefatio
4/24/14, 2:08 PM
#19

Han får färskfoder och råtuggisar i första hand men visst ger jag lite torrfoder som belöningsgodis ibland eftersom han ääälskar det, brukar få med mig från föräldrarnas katter. Händer att han får smaka en dl eller två om vi är hemma hos någon och hundkompisen ska få sin mat, och i somras fick han torrisar en hel vecka när vi var mitt ute i skogen. Händer någon gång att jag räknar fel och att det inte finns färskfoder månaden ut, då kan han få Mjau kattmat en dag eller två om vi inte har något vettigt att ge från vår frys.

För mig känns det bra att veta att magen tål det mesta. Sedan skulle jag aldrig låta torrfoder (eller kattmat :P) bli någon standard i fodergivan. Det är bara dyrt bajs, han kan ju bevisligen inte tillgodogöra sig ett smack för jäklar vad han bajsar när han ätit torrisar!

Lilllens
4/27/14, 2:32 AM
#20

Ja. Fast jag brukar ge VoH ibland när vi åker iväg och jag inte hunnit fixa portioner, och har alltid någon korv i frysen som reservmat.
Däremot ger jag aldrig torrfoder.

Annons:
fridaas
5/5/14, 6:24 PM
#21

Sen 2-3mån helbarfas hunden, innan dess fick hon färskfoder också. Sen 3år tillbaka har hon ätit färskfoder, någongång har dock svärfar smugit till henne några torrfoderskulor.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Robmel
5/9/14, 3:33 PM
#22

Vår katt är "helbarfad" dvs en portion egentillverkad BARF varje dag, dock gillar han att leka med aktiveringsleksaken ibland och däri har jag Carnia Lynx torrfoder.

Jag är ny inför MUSH, är det ett helfoder, eller behöver man tillsätta något till det?

Heffipeffi
5/25/14, 9:52 AM
#23

Mina hundar barfas till 95%. De gånger vi reser bort, eller hundarna lämnas på hundpensionat/hundvakt, får de färskfoder.

Katterna får barf till ca 75%. Resten blötmat.

#22 Det finns två olika varianter av Musch. Den ena rekommenderas att man ska sätta till hjärta och den andra innehåller för lite ben. Har personligen svårt att förstå varför man ska köpa Musch om man ändå ska sätta till olika saker. Då är det lika enkelt att sätta ihop barf från grunden, tycker jag. Tycker också att lite av poängen med barf försvinner, när maten är mald och de inte behöver tugga, dra och slita i köttet/benen.

Har dock testat Musch till katterna, och de älskade det.

[fabienne]
5/25/14, 5:52 PM
#24

Nej knappast då jag ger både torrfoder och ris (+ benmjöl och vitamintillskott) utöver viltköttet. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla min utfodring för något.

VildaVittra
5/25/14, 5:59 PM
#25

#24 Blandkost?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

loppan1
5/25/14, 7:47 PM
#26

Ger bara much barf vaisto till mina två. Ingen av dem äter torrfoder. Problem nu till semestern när vi ska ut med husvagn i flera veckor och ingen frys finns 😕. Testat blötfoder av olika varianter som ersättning till semestern men nej det vill de inte ha….. ej heller orijen frystorkat duger.. Däremot slinker det ner torkade saker så som kaninöron, grissvans, oxlunga, lammstick, häststick mm i kundvagnen 😃

Twat
5/26/14, 9:45 PM
#27

Nej, de får lite torrisar i en aktiveringsboll någon gång i veckan, för stimulans och för att jag vill att de ska fortsätta tolerera flera olika sorters foder. Har en del Porta 21, Eukanuba och veterinärprover liggandes hemma så. Det är ju dock en väldigt liten del av deras hela utfodring eftersom alla vanliga måltider är BARF. Sedan får de Orijen-godis lite då och då och det är ju frystorkat.

Utöver detta har jag lite Mjau blötfoder hemma utifall jag skulle få en kinkig kattvakt eller om jag skulle glömma lägga mat på tining, men det har inte behövt användas än.

Annons:
[Annamaja27]
5/26/14, 10:30 PM
#28

ZiwiPeak när jag reser bort och andra passar. Även faktiskt ibland på sommaren dagtid, speciellt vissa tider när flugor kommer o lägger ägg i maten.

Kickan90
5/28/14, 10:46 PM
#29

Nej men då blir de färskfoder :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Robmel
5/30/14, 8:48 AM
#30

Nu köpte jag en påse MUSCH kyckling/kalkon (eller vad det nu var) som jag tar upp en "köttbulle" de dagar han äter upp sin dagsgiva BARF på morgonen så han har en extra munsbit på em. Har även en aktiveringsboll med Carnia Lynx som också slinker ner emellanåt.

Upp till toppen
Annons: