Annons:
Etikett03-katt
Läst 1780 ggr
Animustassar
4/10/14, 12:47 AM

Få katt att börja äta hela stycken och ben?

Hejsan! 

Jag har sen en tid tillbaka fasat in mina katter på Barf. Jag har slutat ge dem torrfoder helt blandar i lite blötmat fortfarande bara för att få slut på det. Katterna uppskattar barf och äter ett flertal sorter men mitt problem är att dem äter bara malda produkter! Jag har erbjudit dem strutshals men ingen av dem var intresserad, dem har fått delar av grishjärta (bitarna vägde ungefär 50g) så dem skulle bli tvungna att tugga av bitar… Katterna tittade på mig som om jag inte var riktigt klok (dem åt gladligen dock när jag finfördelade bitarna)! Samt att jag gett dem kaninskrov som dem iofs gillade men det är inte så mycket kött på dem samt att min leverantör har slut och försöker i sin tur hitta en ny leverantör. Har även provat hela möss men mina katter gav mig en mer eller mindre idiotförklarande blick. Har beställt hem kycklinghals men känner inte riktigt att det är nått att hoppas på… 

Är det nån här inne som haft problem med att få era katter att äta hela bitar och vad gjorde ni för att få dem att börja äta????

// Jenny and the tassiliciousCool

Annons:
Twat
4/11/14, 10:05 PM
#1

Jag fasade in dem på det. Har själv aldrig malt, men jag gick från finhackat blandat med blötmat till rent kött (grishjärta t ex) i små munsbitar i tärningsform. Lät sedan bitarna bli lite större, i strimlor de fick tugga lite grann. De lät gärna bli att äta om de tyckte bitarna var för stora, då fick jag hacka dem lite mindre.

Femtiogramsbitar låter väldigt stort som nybörjarbitar, jag skulle hackat små tärningar och blandat i den malda maten. LerMina kissar äter inte bitar på mer än högst 40 gram nu heller, men det är för att jag inte har anledning att ge dem större portioner åt gången. De skulle nog äta större bitar om jag gav dem, de små matvraken.

Animustassar
4/11/14, 10:25 PM
#2

hehe… jag vet inte riktigt vad biten vägde tog och delade ett grishjärta på 4 delar och så fick dem en varsin bit… ska prova att skära strimlor och se om dem äter… annars fina hacka och smyga upp till större bitar :)

// Jenny and the tassiliciousCool

mollyt
4/16/14, 11:00 AM
#3

Jag gjorde precis som #1 att jag började med små bitar och malde ner ben för det mesta. Med tiden sedan så trappade jag upp till större och "jobbigare" bitar! :)

Tycker nog också att 50g låter lite stort för en bit i nybörjarklassen! :) Ge lite mindre bitar och öka successivt storleken allt eftersom det får bra!

Heffipeffi
5/25/14, 10:06 AM
#4

Strutshalsar är nog lite för grova för en katt. Lite skillnad mot gråsparvshalsar :-)

Upp till toppen
Annons: