Annons:
Etikett16-undersökningar
Läst 2768 ggr
Bronzi
2014-04-04 10:46

Intervju kring BARF

Hej, jag håller på med en fördjupningsuppgift om BARF och behöver få intervjua någon som har erfarenhet om ämnet och har utfodrat sin/sina hundar under en längre tid. Jag kommer ta med intervjun/svaren i vårat fördjupningsarbete.

Hoppas det finns någon här som kan ställa upp :) Det gör inget om fler än en vill vara med och svara på frågorna.

Här är frågorna:

Hur länge har du barfat din/dina hundar?

Hur fick du reda på utfodringsmetoden?

Hur tog du lärdom kring barf och hur vet du att du utfodrar rätt och att din hund får det essentiella ur denna utfodringmetod?

Tränar du dina hundar hårt fysiskt?

När började du märka resultat, skillnad och positiv effekt av fodret? Och hur märktes det på din/dina hundar?

Vad för slags utfodringsmodell/tallrik använder du dig av? Färdig fryst korv, köttiga ben, inälvor och slaktavfall?

Kan du rekommendera barf-metoden till andra?

Annons:
Heffipeffi
2014-04-04 18:41
#1

Har barfat ca 7 år. Internet. Läste på nätet, böcker, NordBarfgruppen där bl a Jill Mellström var med och gav råd. Tror att det bara tog någon månad. Pälsarna fick en djupare glans. Bättre klokvalitet. Luktade inte hund. Bättre andedräkt. Ena hunden som varit svår att få upp i normalhull med torrfoder blev perfekt i hullet. Den andra som ständigt var hungrig och tog varje tillfälle i akt att stjäla, verkade få en bättre mättnadskänsla. Har sen jag började med barf aldrig haft en hund m magproblem. Finns säkert mer som jag glömt. Jag ger hela köttiga ben. Försöker få tag på slaktavfall, annars köper jag vom och oxkorvat ftån Nordic ellet klass. Köper andra sorters kött om jag hittar med kort datum i affären. Jag rek absolut andra att barfa men det är viktigt att läsa på först.

Fenix_Chicci
2014-04-04 20:22
#2

Hur länge har du barfat din/dina hundar?
Drygt 1 år. 

Hur fick du reda på utfodringsmetoden?
Letade efter ett nytt torrfoder och fick rekommenderat färskfoder, sedan började jag läsa på mer och bestämde mig för att börja med BARF.

Hur tog du lärdom kring barf och hur vet du att du utfodrar rätt och att din hund får det essentiella ur denna utfodringmetod?
Är med i olika BARF-grupper på facebook, har läst flera olika böcker om råutfodring och även läst på om hundens matsmältningssystem och näringsbehov. Jag har som sagt läst på en del om hundens näringsbehov och då även vad som märks på hunden och den får brist på något/för mycket av eller så och vet därför vad jag ska ge mer/mindre av om jag ser symptom.  

Tränar du dina hundar hårt fysiskt?
Hon är en aktiv sällskapshund kan man väl säga, inte någon hårdträning direkt. 

När började du märka resultat, skillnad och positiv effekt av fodret? Och hur märktes det på din/dina hundar?
Svårt att säga, men efter några månader kanske. Hon fick mer energi, bättre kvalitet på klorna, renare tänder, mer muskler m.m.

Vad för slags utfodringsmodell/tallrik använder du dig av? Färdig fryst korv, köttiga ben, inälvor och slaktavfall?
Jag använder mig av barf-korvar som innehåller kött, lunga, fett m.m., en del rent muskelkött, hjärta, lever, njure, vom m.m. ger viss del malda ben och viss del hela köttiga ben och en mindre mängd grönsaker ibland. 

Kan du rekommendera barf-metoden till andra?
Ja, absolut, definitivt bästa maten man kan ge sin hund. Men det är viktigt att läsa på för att veta så man gör rätt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Bronzi
2014-04-04 21:10
#3

Tack så hemskt mycket för svaren :)

mollyt
2014-04-16 11:06
#4

Är du intresserad av BARF av katter också - eller är det bara hundar du är intresserad av? 😃🐱

Lilllens
2014-04-27 03:21
#5

Hur länge har du barfat din/dina hundar? Ena ett år, den andra ca 4 månader.

Hur fick du reda på utfodringsmetoden? Det minns jag inte.

Hur tog du lärdom kring barf och hur vet du att du utfodrar rätt och att din hund får det essentiella ur denna utfodringmetod? Jag läste i princip allt jag kunde hitta om BARF, frågat människor som BARFat länge. Hur jag vet att jag fodrar rätt? Ja det ser jag på mina hundar(hade jag inte gjort rätt hade nog hunden inte överlevt ett år i utmärkt skick) och jag anpassar maten efter deras individuella behov.

Tränar du dina hundar hårt fysiskt? Nej.

När började du märka resultat, skillnad och positiv effekt av fodret? Och hur märktes det på din/dina hundar? Efter ca 1 månad. ALLT förbättrades. Ena hunden kliade sönder sitt ansikte när hon åt torrfoder, annars har dem haft exakt samma problem, de fes, kliade sig lite här och var, bajsade stora högar ca 4 ggr per dag, hade hemsk andedräkt, tandsten, problem med analsäckarna, fällde extremt mycket hår, rinniga ögon, ful/fettig/mjällig päls och de var svullna i kroppen. Båda har byggt mer muskler och fått tightare kropp.

Vad för slags utfodringsmodell/tallrik använder du dig av? Färdig fryst korv, köttiga ben, inälvor och slaktavfall? Slaktavfall från ren/älg är basen, sedan lägger jag till det jag får tag i, allt från inälvor till ben för att få en fullständig kost. Naturligtvis från flera olika djurslag.

Kan du rekommendera barf-metoden till andra? Självklart. Naturligt är bäst!

Upp till toppen
Annons: