Annons:
Etikett02-hund
Läst 2541 ggr
redhead89
3/30/14, 11:52 AM

Benmjöl eller kalk+?

Min mamma och jag satt och pratade igår om hennes hunds problem, främst då inkontinensen. Dom har provat dom mediciner som finns att få hos veterinären men problemet är ju att dessa är hormonella och påverkar så hunden blir aggressiv, även om hunden slutar att droppa så är det inte värt det. 

Sen kom vi in på att min gamla tik hade ett stort sug av äggskal och var som tokig i det (mamma inflikade då att även hennes hund var som galen i äggskal och gärna snor det). Berättade att vi börjat ge tiken äggskal och att hennes foderallergi försvunnit. Pratade då även om hennes inkontinens som hon hade i några år, men den har ju försvunnit nu. Kom då att tänka på att det kanske hänger ihop med att hon får äggskal regelbundet nu? 

Mamma blev då sugen på att testa att ge kalk för att se om det kan hjälpa på något sätt.

Gick in på standardts hemsida och läste om benmjöl och kalk+ varpå det på båda produkterna står att det hjälper till att stabilisera hormonbalasen. Så undrar om det är så att det kan vara orsaken? Vilken är i så fall bäst för mamma att ge? Hon ger torrfoder till sin tik och vill inte ändra på det. Ska hon ge kalk+ eller benmjöl? Fattade inte riktigt skillnaden när jag läste på standardts hemsida.

Annons:
Mischa
3/30/14, 12:01 PM
#1

Har själv fått positiva upplevelser av att tillsätta kalk då min hund haft stora hudproblem som även det påverkades av hormoner.

Den generella skillnaden mellan tillskotten är att kalk + är ett rent kalktillskott som rekommenderas till hundar med problem och benmjöl är mer som en ersättare för ben eller då man vill tillsätta lite extra kalk.

Standardt har gratis rådgivning som jag verkligen kan rekommendera när det handlar om hundar med problem, då får du professionell hjälp.

≧◔◡◔≦

Underbarn
3/31/14, 11:57 AM
#2

Kan jag flika in en annan fråga om kalk. Kan man köpa vanlig kalk från tex granngården? (Har gett hästar det)

Mischa
3/31/14, 2:30 PM
#3

#2 Ja, det går att använda, om du menar foderkalken. Jag använder det själv, men pga att kvaliten kan vara ojämn så kan man behöva testa sig fram, den rekomendation jag fått är att börja med 1tsk/10kg hund.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: