Annons:
Etikett03-katt
Läst 4728 ggr
Wallafaza
2014-03-26 14:07

"gammalt" kött farligt för katt?

Hej har blivit sugen på det där med barf och tänkt testa det. Nu är grejen att jag är student och dumstrar ofta. För er som inte vet vad det är, är det när man plockar mat från containrarna som affären slänger dagligen. 

Jag hittar kilon med rått kött, men som kanske precis passerat bäst före datum. Jag har ätit väldigt mycket av köttet själv.

Hur känsliga är katter för rått kött som kanske är pyttelite för gammalt? Vad jag har hört klarar hundar av det utan problem, men katter?

Tack för svar!!

Annons:
LinaLj
2014-03-26 14:12
#1

Så länge köttet är okej, dvs inte luktar eller ser konstigt ut, så brukar det gå bra. Bäst före datum är ofta väl tilltagna. Men gå på magkänslan, kött som du inte skulle äta ska du inte heller ge katten.

SuperLimm
2014-03-26 15:36
#2

De flesta katter äter inte kött som är dåligt, endel gör det visserligen men katter är oftast petigare med kvalltén på maten :)

Mvh Linn

Silvestris
2014-03-26 17:52
#3

Luktar det okej och ser bra ut är det ingen fara. I affärerna följs (ska iaf) datumen slaviskt så det är mycket bra kött som kastas.

Wallafaza
2014-03-26 18:56
#4

Okej, tack så hjärtligt för svar! ska börja med lite färdiglagad kyckling, sen sakta röra mig till rått.

Är dock orolig för att jag kommer misslyckas att variera maten. Att variera mellan ko/gris/kyckling räcker väl inte? Är hjärta, lever, grönsaker, ben en nödvändighet?

LinaLj
2014-03-26 19:18
#5

Om du bara ska ge katten barf måste maten innehålla muskelkött, ben och inälvor. Det är noga att se till att man får rätt mängd av varje del. 

Grönsaker behövs inte alls.

Wallafaza
2014-03-26 20:09
#6

Okej. Jag tror jag läste någonstans att man kan ge köra ungefär 70% muskelkött, sen resten ben/inälvor etc. Visste inte att grönsaker ej behövdes.

Annons:
LinaLj
2014-03-26 20:12
#7