Annons:
Etikett03-katt
Läst 4728 ggr
Wallafaza
2014-03-26 14:07

"gammalt" kött farligt för katt?

Hej har blivit sugen på det där med barf och tänkt testa det. Nu är grejen att jag är student och dumstrar ofta. För er som inte vet vad det är, är det när man plockar mat från containrarna som affären slänger dagligen. 

Jag hittar kilon med rått kött, men som kanske precis passerat bäst före datum. Jag har ätit väldigt mycket av köttet själv.

Hur känsliga är katter för rått kött som kanske är pyttelite för gammalt? Vad jag har hört klarar hundar av det utan problem, men katter?

Tack för svar!!

Annons:
LinaLj
2014-03-26 14:12
#1

Så länge köttet är okej, dvs inte luktar eller ser konstigt ut, så brukar det gå bra. Bäst före datum är ofta väl tilltagna. Men gå på magkänslan, kött som du inte skulle äta ska du inte heller ge katten.

SuperLimm
2014-03-26 15:36
#2

De flesta katter äter inte kött som är dåligt, endel gör det visserligen men katter är oftast petigare med kvalltén på maten :)

Mvh Linn

Silvestris
2014-03-26 17:52
#3

Luktar det okej och ser bra ut är det ingen fara. I affärerna följs (ska iaf) datumen slaviskt så det är mycket bra kött som kastas.

Wallafaza
2014-03-26 18:56
#4

Okej, tack så hjärtligt för svar! ska börja med lite färdiglagad kyckling, sen sakta röra mig till rått.

Är dock orolig för att jag kommer misslyckas att variera maten. Att variera mellan ko/gris/kyckling räcker väl inte? Är hjärta, lever, grönsaker, ben en nödvändighet?

LinaLj
2014-03-26 19:18
#5

Om du bara ska ge katten barf måste maten innehålla muskelkött, ben och inälvor. Det är noga att se till att man får rätt mängd av varje del. 

Grönsaker behövs inte alls.

Wallafaza
2014-03-26 20:09
#6

Okej. Jag tror jag läste någonstans att man kan ge köra ungefär 70% muskelkött, sen resten ben/inälvor etc. Visste inte att grönsaker ej behövdes.

Annons:
LinaLj
2014-03-26 20:12
#7

#6 Ja det är grunden, men sedan måste man ge en viss procent ben eller benmjöl, en viss del lever osv. Jag rekommenderar att göra en djupdykning i ämnet så man vet att katten får i sig allt den behöver.

Twat
2014-03-26 22:21
#8

Jag dumpstrar mycket människomat själv, och är mer kräsen vad gäller mat till katterna än mat till mig själv, så jag ger hellre köpekött till katterna. På vintern är det dumpstringssäsong för frysvaror, så nu när vi går mot varmare temperaturer är inte köttdumpstringen den bästa när köttet snart får ligga framme i sommarvärmen när det slängts. Till höst och vinter blir det bättre.

Så länge köttet är fint ska det dock inte vara några problem. Tänk dock på att bara ge rent kött till katterna. Inget kött från färdigrätter, inga köttbullar eller liknande. Där finns spannmål och kryddor som kan vara skadliga.

Ska du ge smakbitar av tillagad kyckling ska den inte vara kryddad (inte saltad heller), och du ska absolut inte ge katten tillagade ben. Rått hjärta, rå lever och råa ben är helt nödvändigt om du ska helutfodra med BARF, annars kommer katten på sikt få bristsymptom. Läs på mycket innan du börjar, kunskap går det inte att få för mycket av. 🙂

Wallafaza
2014-03-26 23:59
#9

Tack för info, uppskattas! Ska läsa på mer, samt se om jag hittar lite lever i containern nästa gång ;)

93mli
2014-03-27 23:18
#10

#9 Inälvsmat ska du vara mer försiktig med (och andra känsliga råvaror). Bäst före datum brukar jag inte ge så mycket för, men har något passerat sista förbrukningsdag så äter jag det inte. 🙂


vallhund
2014-03-28 02:44
#11

Här serveras alla animalier som inte är ludna (mögliga), stinker förruttnelse, går ut ur kylskåpet av sig själv får hundarna.

Vad jag äter beror på hur det ser ut o luktar. Utgångsdatum på färsk/frysvaror bryr jag mig inte om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Underbarn
2014-03-29 03:41
#12

#4 färdiglagad kyckling? Den ska väl ges rå :) särskilt om du ska ge ben

Praefatio
2014-03-30 22:38
#13

#11 Samma här. Vi människor är likadana, luktar det okej och ser okej ut så går det utmärkt att äta i våra ögon. Hunden har även fått köttrester någon gång som luktat lite småmysko, sådär så att vi inte riktigt vågar äta det själva, och aldrig blivit dålig av det heller. Även fryssskadat kött får han. Det är kanon att aldrig behöva slänga kött!

Annons:
Upp till toppen
Annons: