Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3755 ggr
Underbarn
2014-03-24 23:51

Färskfoder och BARF

Jag har just blivit med valp och tänkte att nu är det dags för färskfoder from scratch. Vill att hon växer upp på detta och lär sig tidigt. Just nu är hon van torrfoder på grund av uppfödaren. Gav lite (typ en tsk) köttfärs idag och har tänkt ge lite ägg imorgon, ska man ge hela eller bara gulan? Min plan är att först börja med färskfoder, från Nordic (bas) eller Emmzo eftersom det är enklare just nu. Men därefter när jag läst på mer, samt hittat bra priser på kött har jag tänkt börja BARFA, ev 50% färskfoder och 50% BARF. (Min sambos bror har får och höns, ska höra om de ska slakta något närmsta tiden) min "svärfar" är jägare och hans granne/bror har köttkor. Så jag har tänkt plocka fram varierande köttprodukter. Känner även till en kaninuppfödare som slantar vissa av djuren. Har dock en 5 årig hund som ätit torrfoder hela livet (men har börjat med lite köttfärs ibland - någon msk samt kyckling och sådant som vi själva äter smakar han av innan det tillagas.) Han ska få fortsätta med 50% torrfoder ett tag iaf :) men han ratar ägg… Är det viktigt att de äter det? Min främsta fråga är om jag kan ge färskfoder från Nordic bas eller Emmzo som helfoder tills att man börjar BARFA?

Annons:
Underbarn
2014-03-29 03:39
#1

Läst av över 70 st inget svar. Aja har börjat med Klass foder för det var det jag fick tag på, ev varvar jag det med Fodax.

kigon
2014-03-29 13:53
#2

Kör nordic spannmålsfri som helfoder utan problem! Borde framgå på hemsidan om det är ett helfoder eller halvfoder…

Rekommenderar att kolla under "Recept & matscheman" fliken, det gör jag just nu och jag känner att jag lär mig mycket utav att bara se hur andra lägger upp sina recept! Har samma plan som dig just nu för min katt 😃

Finns delade åsikter, men själv tycker jag man ska bara ge den råa äggulan. Ett tips är att använda sökmotorn! Finns mycket om du söker "rått ägg" 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Underbarn
2014-03-29 15:11
#3

#2 jaa jag söker ihjäl mig haha :) men min ena hund VÄGRAR ägg. Valpen äter det dock. Men enligt vissa så är det inte helt bra att enbart ge färskfoder till en valp för magen "jobbar inte ordentligt utan torrfoder" men i mina öron verkar det myt? Tuggbehovet får hon ju av ben. Men magen borde jobba bättre med rå kött än torrfoder?

kigon
2014-03-29 16:29
#4

#4 Tycker det låter som en myt för att torrfoder är lättare för människan 😉 Låter som att de menar att de ska äta valpfoder som valpar, det finns ju helfoder som mush vaisto för valpar, men själv har jag aldrig kört på "bebis-foder" till unga djur, och de har växt upp prima. Har för mig att stora hundar (som retrivers, alaskan malamute, mm) kan få problem av valp foder för de växer för fort av det… Har för mig att det ska vara en hög protein och fett halt som är bra för valpar, dock! Går nog att hitta om du söker efter det.

Men själv ser jag inget problem i det! Någon annan kanske har en annan åsikt dock 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Underbarn
2014-03-29 16:34
#5

#4 extra protein kan man ju ge genom bla ägg ? :) ska säkert funka bra :)

CelsiusT
2014-03-30 11:39
#6

Jag ger aldrig ägg. Min hund gillar inte det. Ser inte varför jag skulle ge det. Visst är det en jättebra proteinkälla, men det är inget som en hund inte klarar sig utan.

Jag hade velat veta lite mer om hur ett färskfoder för vuxen hund skiljer sig mot ett färskfoder anpassat för valpar, vad har vuxen vs valp för olika behov?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Underbarn
2014-03-30 12:21
#7

#6 den vuxna hunden är en liten hund på 6 kg som inte har något stort rörelsebehov alls och kan mestadels av dagen bara ligga i soffan/riktig knähund. Medan valpen blir en större ras på 30 kg som har större rörelsebehov och mentalträning, lekfullare och ska ha mkt muskelmassa (bullhund) :) men nu är hon så liten så hon sover ganska mkt.

CelsiusT
2014-03-30 13:24
#8

#7 Förlåt, menade inte frågan om skillnad vuxen vs valp-foderfrågan till dig. Utan undrar över lag om någon kan ge ett tydligt svar på vad det är som skiljer mellan foder till en vuxen hund och till en valp. Alltså, varför kan man/kan man inte ge vanligt färskfoder även till valpar. Varför finns det specifika valpfoder, vad innehåller dessa valpfoder som saknas i vanligt vuxenfoder?

Även vuxna hundar kan ju ha olika behov.

Medarbetare på westernridning.ifokus

kigon
2014-03-30 13:57
#9

#8 Valpar brukar tydligen bli överviktiga på "vanligt" foder, så antar att det är ett "lätt" foder av någon sorts… Men om det bara vore det så är det ju bara att aktivera valpen passande av maten man ger… 🤔 Sökte lite mer och hittade detta:

http://www.sallanderconsulting.com/text2_15.html

Detta tycker jag låter ganska trovärt, kan ju inte garantera det men det låter bra iaf 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Underbarn
2014-03-30 17:25
#10

#8 jaha haha missförstånd! :)

vallhund
2014-03-31 02:03
#11

#9 Vad MS påstår är ganska irrelevant.

Källa på att valpar blir överviktiga av vanligt foder?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

isacmojs
2014-03-31 07:55
#12

Det är mindre fett i valpfoder för att valparna inte växa för fort…

kigon
2014-03-31 11:51
#13

#11 Har hört det ifrån en uppfödare, aka varför jag skrev "tydligen", alltså inte säker själv. 

Varför är det irrelevant? Vad jag kan se av att skilja olika valpfoder på vanliga foder på innehållsförteckning så har de minskat fettet och proteinet, vilket stämmer med vad hon säger…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Heffipeffi
2014-04-04 19:16
#14

Tycker dina tankar låter bra. Självklart lan du ge endast färskfoder. Vad gäller ben finns det vissa som menar att valpar under 6 månader inte kan tillgodogöra sigkalken ur hela ben. Om det stämner vet jag inte, men det finns ju korvar med malda ben att köpa.

Underbarn
2014-04-05 00:26
#15

Har både fodax och klass hemma nu. Dom tycker om båda men fodax tycker jag är lämpligare att utfodra med. Så det blir nog bara fodax sen. Har 10 kg klass att göra slut på också :) #14 utfodringskalk från granngården lär väl funka? :)

Upp till toppen
Annons: