Annons:
Etikett03-katt
Läst 3738 ggr
Rafflan
2014-03-23 22:21

Färskfoder + katt + sjuk?

Mina katter får värdelöst torrfoder och funderar på om man kan ge 50% färskfoder och 50% torrfoder för att dem ska få i sig mer kött?

Tanken slog mig nu när mush kommit ut med färskfoder till katt och Vom håller kanske också på att gör färskfoder för katt?

Bakgrund till att mina katter får skit torrfoder:
Katt nr 1: B hade problem med konisk diarre och vart sämre på mjau blötmat, man misstänkte foder allergi och vi började ge RC hypoallergenic. Senare visade testerna positivt för giardia och tritrichomonas ("mag/tarm parasit") , efter behandling blev hon bra i magen men går fortfarande på allergi fodret "ifall att".

Katt nr 2 : F har blodblandad urin av okänd orsak (idiopatisk cystit?), haft det i 1 år nu, RC hypoallergenic innehåller s/o index som är bra för urinvägarna. Inga urinstenar, ingen inflammation eller annat, allt ser jätte bra ut med urinvägarna men urinet är blodbladat. Han vägrar äta blötmat.

Katt nr 3: M är frisk och äter allt, dock blir han snabbt hungrig igen så när jag tex är på jobbet och under natten behöver han få torrfoder så att han kan gå och småäta.

Dem blötmat jag provat är RC s/o, mjau tetra och burkmat olika smaker.

Så tror ni kombinationen färskfoder + torrfoder kan vara bra för min foderallergiska katt + min urinproblems kisse? Eller är det hela en dålig ide?

Annons:
Animustassar
2014-03-24 11:20
#1

Hejsan! 

Jag har själv börjat konvertera mina katter till Barf och ungkatten är jätte lycklig över att slippa äckligt torrfoder medans den äldre katten är en riktig torrfoder katt (åt inte blötmat om det fanns torrfoder att tillgå)… 

Fröken våga vägra äta allt annat än torrfoder gick det inte alls att ha båda hon åt inte av barf utan hon höll sig till sitt torrfoder… Så efter en strid på kniven, bortplockning av torrfoder och att hon matvägrade i 3dygn så gick hon till slut med på att provsmaka åtminstone… Efter det har det rullat på… 

Jag tycker att jag upplever med Barf att katternas hull är bättre, dem är mer lekfulla och dem har mer aptit för att dem får mål 3ggr om dagen istället för att gå och små äta… Förresten så tog det ungefär 2 veckor efter att jag slutat helt med torrfoder innan mina katter faktiskt åt upp portionerna dem fick utan i början fick jag kasta det mesta…

Men ja, jag tror att dina katter kan må bra av att få färskfoder som sagt dem kan välja att äta torrfoder för det är mer bekant för dem men du får vara lite påhittig och se vad som händer… Så mitt tips är om du ska köra båda är att du börjar med att ge dina katter portioner så dem blir vana med det och kanske ha som mål att dem får 2 portioner färskfoder och 1 portion torrfoder och dagen… Sen mellan färskfoder och torrfoder så får det gärna gå 8timmar… sprang omkring och torkade spyor (och svor) en hel dag för att jag inte tänkte mig för… 

så svaret på din fråga är ja, jag tror att ge färskfoder/torrfoder inte skadar :)

// Jenny and the tassiliciousCool

Rafflan
2014-03-26 19:24
#2

Ja jag tänkte torrfoder på morgonen när jag är på jobbet, 1 dl som alla 3 får dela på, sen färskfoder när jag kommer hem från jobbet + på kvällen, så tror jag alla katterna blir nöjda :)

2 av katterna väljer blötmat om dem får :)

Dock är frågan hur bra det är för katten med ev allergi? och den jag är mest fundersam på är ju katten med urinproblem? jag ska tillbaka med honom till veterinären på måndag och tänkte då ta upp det med dem ang foder, dock förespåkar dem ju sina veterinär foder, så det är frågan om barf är bra för allergi + urinproblems katter? för om det är bra så kan jag ju välja att ge med färskfoder 2 ggr/dag och ett torrfoder jag kommer fram till ihop med veterinären 1 gång/dag och sen får vi göra återbesök om 1-2 månader för att se så att fodret inte försämrat hans urinproblem :)

Caifig
2014-03-27 19:24
#3

Barf innehåller ju mer vatten än vad torrfoder gör, så det är bara bra för din katt med urinproblem. Det är ju inte ens säkert att det är allergi på den missen, så jag hade absolut testat. Du behöver inte ens ge torrfoder överhuvudtaget. Jag lägger fram portioner på morgonen när jag åker till jobbet, ibland t.o.m lite fryst och sen håller de sig tills jag kommer hem. Min plan var från början att ge dem tre gånger per dag, men numera får de endast två gånger då de håller sig mätta länge.

Torrfoder till en katt med urinproblem är absolut det värsta, det borde inte få säljas eftersom vatten är det som katten behöver i 99% av fallen.

Däremot måste barf-proportionerna ändras om katten har nedsatt njurfunktion då en hög proteinrik mat påfrestar njurarna mer. Men här är jag ingen expert, men det finns absolut hjälp att få om detta är fallet!

Rafflan
2014-03-27 19:55
#4

#3 dock vägrar katten med urinproblem äta blötmat, han äter bara torrfoder :/ och han äter ju speciellt foder för sina urinproblem :/

Caifig
2014-03-27 20:08
#5

#4 Nu är jag ingen expert på veterinärfoder, men så länge han inte har några stenar som behöver lösas upp så är veterinärfoder egentligen meningslöst, tyvärr! Då är blötmat eller barf mycket bättre :) Det finns ju MUSH barf för katter ute som du kan testa och se om han äter.

Rafflan
2014-03-27 21:28
#6

#5 precis, fodret han äter är ju främst för att lösa upp urinstenar av en viss sort och det har han inte, det har ju liten effekt av att främja urinvägarna också. Men tänkte man kan prova att ge veterinärfodret 1 gång/dag och barf 2 ggr/dag.

Jag har provat gett enbart blötmat i 1 vecka, urin katten slickade bara av såsen och blev tunnar och ful i pälsen, på 1 vecka såg jag inte honom äta 1 enda bit blötmat, därför jag hoppas på färskfoder och att han ska gilla det mer :)

Annons:
Rafflan
2014-03-27 21:30
#7

Funderar även lite ang utfodringen, mina katter äter lite när det passar dem och då är jag rädd att den som äter först inte kommer bli mätt och då äta upp allt färskfoder? vad har ni för erfarenhet av det, brukar dem lämna kvar och äta senare eller äter dem upp allt på en gång?

Minrex
2014-03-29 08:23
#8

#7 när jag Skulle få mina katter att börja äta blötmat så lade jag en liten klick blötfoder i skålen o sen lite torrfoder över det. Och portionerade maten så de blev hungriga mellan målen. Då var det ganska lätt att få dem att tillslut bara äta blötmat. Ökade successivt blötmaten samtidigt som jag minskade på torrfodret. Sedan gjorde jag ungf samma med barf o blötmat för att få dem att äta kött. Nu har jag koll på dem när de äter så de inte kan sno av varandra 😊

Upp till toppen
Annons: