Annons:
Etikett02-hund
Läst 1901 ggr
Anonym
Anonym
2014-03-22 10:52

Motivera en vän?

Min vän ger ett ganska dåligt torrfoder till sina dalmatiner, men det är ett foder som hans hundar tål (den ena har foderallergi mot kyckling som verkar bli bättre när hunden får äggskal). Hundarna har rinniga ögon, lite dassig päls och framförallt den ena hunden får väldigt mycket problem med stafylokocker i öronen och det märks tydligt för det stinker och hunden kliar sig.

Jag tror att hans hundar hade mått så mycket bättre om dom fått färskfoder. Jag har försökt prata om det foder jag ger Bravo och försökt "sälja in det" (kollade med fodertillverkaren som garanterade att det är kycklingfritt). Ägaren är jättenyfiken och köpte till och med en kartong och provade med. Hundarna älskade det och ägaren tyckte det var smidigt att ge. Men han vill bara ge det som godis, dvs som måltid/komplement i måltiden någon gång ibland. Han menar att han är rädd att hundarna sedan inte kommer vilja äta torrfoder (hur motiverar man där?).

Efter att han kommit igenom hela kartongen så beklagade han sig även över att den ena hunden (dom som inte har några problem egentligen) inte ville äta färskfodret längre. Den hunden har lite lätta problem med mat och matvägrar ibland men brukar få i sig maten tack vare konkurrensen från den andra hunden. Vad tror ni är orsak till att hunden plötsligt inte vill äta färskfoder längre? Från början tyckte han det var jättegott. 

Skulle så gärna vilja hjälpa den här hundägaren att få ordning på det här med mat, så det fungerar för alla parter. Han vill ju ge samma mat till båda hundarna för bekvämlighet och jag önskar för hundarnas (speciellt den enas) skull att valet skulle falla på färskfoder, men som det är nu har han gått tillbaka till torrfodret på heltid.

Sen undrar jag om det är något speciellt man ska tänka på med att ge dalmatiner färskfoder? Just med tanke på det här med urinsten?

Annons:
Upp till toppen
Annons: