Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2757 ggr
sibirisk
3/6/14, 5:44 PM

(K) vad räknas som "kött"

Hej! Jag har tänkt börja Barfa min katt, hon äter för tillfället bozita blötfoder och hon får även ca 1 bit hjärta om dagen, vilket hon älskar! Jag har läst det mesta man kan hitta på internet om barf men känner mig fortfarande osäker på vad som kan ingå i de ca 75%:en kött? Färs av alla dess slag antar jag och om det är kotlett, filé osv. Men mage, hjärna, vom(samma som mage?)? Lever, hjärta och ben vet jag att man måste ge och vilken mängd. Njure tänker jag nog inte prova, läste att det luktade :s Men räknas alla andra delar till kött %:en? :o

Annons:
Caifig
3/6/14, 10:08 PM
#1

Lever är runt 7-8% (lamm 5%), hjärta runt 15-20% och dessa två räknas inte in i varken övrigt eller kött-kategorin.

75% kött låter lite mycket, det brukar ligga på runt 65%.

Kött är filé, färs, kotlett tja you name it. Även tunga räknas in som kött.

Under övrigt (10%) ingår inälvor. Vom och mage är inte riktigt samma sak så vom är en speciell ko-mage, och oftast när man pratar magar inom barf för katt så är det kycklingmage man menar.

Lever 7-8%

Hjärta runt 17%

Kött runt 60-65%

10% ben eller benmjöl 1 tsk per 200 gram

Där har du en bra sammansättning av barfen, vill du lägga till något under övrigt kan du dra ner lite på köttet (men inte under 60%) och lite på hjärtat. Men man måste inte ge något annat än det jag har räknat upp.

sibirisk
3/6/14, 11:04 PM
#2

Tack för svar! Tror jag har koll på det mesta nu, dock är ben-delen komplicerad tycker jag :$ Först, ska jag tänka att 90% "är 100" om jag använder benmjöl? Om ni förstår hur jag menar.. ;-) Eftersom ben ska motsvara 10% men man ger ju mycket mindre om du ger benmjöl… Sen om jag som exempel ger min kattunge tre mål om dagen, om vardera 60 g ca. Varav ett av de målen är ett köttben/vinge. Känns det som okej fördelning? Hon har hittills aldrig smakat ben så vet inte om hon kommer äta det, men låt säga att hon äter ben. Blir det okej fördelning då? Eller ska jag bara ge ben varannan dag eller tillsätta benmjöl? :-)

Caifig
3/6/14, 11:26 PM
#3

Nej, du behöver inte räkna bort 10% om du ger benmjöl :)

Ska katten ha 180g om dagen blir detta 18g ben per dag eller 126g på en vecka. En kycklingvinge består av ungefär 30% ben så en vinge på 80g innehåller 24g ben. Baserat på detta så på en vecka behöver din katt äta ungefär 5-6 ben för att uppfylla det benbehovet. Nu vet jag inte exakt vad en vinge väger, då mina egna herrar är så fisiga med ben så jag ger benmjöl.

sibirisk
3/6/14, 11:38 PM
#4

Okej tack! Då kommer jag anpassa efter storleken på de ben jag får tag i, men ca 5 dagar i veckan då :-)

Silvestris
3/7/14, 3:41 PM
#5

Kött är muskelvävnad: skelettmuskulatur, glatt muskulatur och hjärtmuskulatur. Tex. hjärta, köttfärs, mellangärde och tunga.

Upp till toppen
Annons: