Annons:
Etikett03-katt
Läst 2808 ggr
kigon
3/2/14, 7:33 PM

(K) Vilt

Hej! Jag hade så småningom tänkt börja barfa min katt, men först måste jag skaffa en lägenhet (har inte möjlighet att barfa var jag bor nu). 
Mitt mål är då att barfa HELT med vilt, men jag undrar då om detta är möjligt? Eller om det kanske är sämre för katten? 

Det jag skulle ha tillgång till skulle vara hjort, älg, vildsvin, fasan och eventuellt vildand och vildgås. Även hare men mycket tveksamt (som ni säkert kan gissa varför).

Och om man kör med endast vilt, är det samma mängd delar som när man använder vanligt kött? Vet att vilt har vanligtvis mindre fett än de flesta?

Som sagt är detta ett mål, kommer börja barfa med vanliga djurslag tills jag känner att jag kan det, och sen övergå till endast vilt… Eller ja, det är planen iaf 🙂 Många verkar ju ge tex. kycklinghjärtan, det borde väl kunna ersättas med fasan/vildand hjärtan?

Då räknar jag inte ägg, vilket jag oftast får av bekanta med egna höns 🤪

Tack för svar!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
SuperLimm
3/3/14, 9:27 AM
#1

Du kan ju även ge hjärta från de andra djuren om du har möjlighet att få tag i det också. :)

Lever är bra om den kommer från unga djur har jag för mig :)

Jag tycker inte det borde vara några problem att bara ge vilt iaf, men någon annan kanske vet bättre.

Mvh Linn

Silvestris
3/3/14, 4:06 PM
#2

Det går att BARFa på vilt, men det kan hända att du behöver tillsätta fett i någon form.

kigon
3/3/14, 4:29 PM
#3

#2 Skulle det funka om man tillsatte laxolja? Tänker börja med det med vår hund just nu då hans trampdynor är lite för torra, men kan prova att se om katten gillar det också!

#2 Beror på priset :) Har ett ställe jag kan få alla dessa djurslagen, men även ett ställe där det är endast hjort. Första stället har gårdsslakteri dock så kommer nog köpa därifrån även om hjort hjärtan är billigare på hjort-stället 🙂 Om de visar sig att de har gårdsslakteri också och har billiga hjort hjärtan så kanske det blir till det mesta hjort! Vill gärna ge en ordentlig variation so hade tänkt olika lever, hjärtan och kött från alla dessa djurslag om det funkar!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Silvestris
3/3/14, 7:48 PM
#4

#3

Ofta ger man ju inte så mycket tillskott av laxolja så på det stora hela ger ju den där teskeden olja (eller vad det kan bli) inte så mycket energitillskott, men fettsyrorna kan vara bra ändå.

kigon
3/5/14, 12:16 AM
#5

#4 tänkte mest på att det kan bli ett bra tillskott av fett då, men det kanske inte är nog?

Har inte direkt hanterat rått kött innan, tillagat 6 kycklingvingar totalt och ganska mycket bacon, men annars har jag aldrig hållit på med det, så är lite osäker med hur det hela funkar…! Har dock tänkt att plugga på mycket mera om själva innehållet och näringsläran innan jag börjar, även om jag förstår % och så som de ska ha 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vallhund
3/5/14, 10:41 AM
#6

Kolla in förra sajtvärdens hemsida: http://www.barfmycat.com/index.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
kigon
4/11/14, 11:53 PM
#7

Jag har köpt 1kg putskött från vildsvin (det enda de hade, kom tyvärr sista öppetdagen ½ timme innan de stängde, så endast 1kg putskött och inga organ kvar 😭 Dock enormt mycket bättre än inget!).

Går det då bra att tina upp det och skära av fett och sedan frysa in det igen i protionspåsar? (kommer förstås ej börja barfa innan jag har allt, men lika bra att dela in det redan nu).

Jag har som sagt bara erfarenhet av hundfärskfoder, ej kött till varken djur eller människor utöver det, så har ingen aning om jag får tina det och sedan frysa in det igen utan att förstöra köttet… 

Kommer försöka komma tidigare nästa gång så de har organ och förhoppningsvis olika djurslag kvar 😃 

Och, kan man fördela kattens barf på 7 dagar så som man kan med hund? Eller måste det ha allting under 24h? Kunde endast hitta det med 10 dagar (dvs 7 också) på hund och inget om katt, så hade varit väldigt bra och veta när jag sedan ska lägga upp schema 🙂

Tack för svar!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

SuperLimm
4/14/14, 11:22 AM
#8

#7 Det går bra att dela upp kattens mat på 7 eller 10 dagar också. Jag har räknat på 7 dagar, det tycker jag var enklast :)

Man kan tina köttet så pass mycket att det går att dela på det och sen frysa in det igen. Jag brukar försöka att inte tina allt helt och hållet utan bara så det precis går att dela det.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: