Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2628 ggr
Twat
2014-02-28 00:10

(K) Katten spyr upp lever

Hej! Känner mig lite uppgiven då kissen spyr upp levern för andra gången i rad. För de två andra går det jättebra, med nummer tre i syskonskaran lade levern i en blaffa på hallgolvet nyss. 😕Smakligt tycker hon inte heller att det är, och låter helst bli att äta det om hon inte är hungrig nog.

Har någon tips eller råd på metoder för att undvika detta? Metoder för att göra levern smakligare? Egna erfarenheter?

Annons:
Silvestris
2014-02-28 12:09
#1

Mal ihop levern med muskelkött. De brukar åtgärda problemet.

Caifig
2014-02-28 20:25
#2

Ger du lever varje dag eller större portioner några gånger i veckan? Ger du inte varje dag så hade jag testat det då mina blev väldigt lösa i magen när de inte fick det varje dag.

VildaVittra
2014-02-28 21:28
#3

Har du provat att ge lammlever? Den behöver man bara ge en bråkdel av jämfört mad andra leversorter, då den innehåller en högre koncentration än de från andra djurlag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

smulky
2014-02-28 22:46
#4

Lever är det svåraste för min hona med känslig mage. Hanen äter det rått och gärna, utan att spy, men honan har svårt att vänja sig. Oavsett hur lite och hur uppblandat så rynkar hon på näsan och har hon väl fått i sig det får hon inte behålla det.

Just nu kokar jag leverbitar och blandar med blötmat eller malet kött. Då går det ner och hon får behålla det. Varför vet jag inte. Lååångsamt kokar jag det mindre och mindre, så nu kan jag servera det lite rått i mitten och det går ändå bra. En dag ska hon äta rå lever, det hoppas jag, men det här är det enda sätt jag har fått det att fungera på.

Twat
2014-03-02 13:14
#5

Tack för råd! Jag har ingen köttkvarn tyvärr, och av hänsyn för min vegetariansambo vill jag inte använda kastruller eller hushållsassistent för att tillaga kattmat. Men fungerar inte andra metoder bra får jag införskaffa en kvarn eller mixer. Jag ger kycklinglever varannan dag, 16 gram utav två dagars 200 gram/katt.

#3 Lammlever låter som ett alternativ väl värt att testa! Jag har dock inte sett det i några affärer jag besökt, men får kika vidare. Om du använder det, var köper du det?

Har gett lever nu, värmde den lite i micron så den inte var helrå och blandade i extra benmjöl. Då gick den ner och hon slickade skålen till och med. Peppar peppar att den får stanna nere.

VildaVittra
2014-03-02 14:44
#6

#5 Det går i regel att be sin handlare att ta in, men jag har sett lammlever på Citygross.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: