Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1708 ggr
Mr Raja
2014-02-21 15:44

Kanske är det idé att börja barfa ändå (kattunge)

Hej ny här. Har smygit omkring här en tid och har ju hittat massor av infromation, många bra frågor och svar - men måste nog ändå få fråga för egen del. Och jag känner mig lite kluven, så jag skriver väl på lite här och nu och så kanske jag kan få nån slags respons från er och komma "vidare".

Min katt Neville är 4 månader nu och av rasen Brittisk Korthår. Jag vägde honom idag och han väger 2016 gram. Kanske ett par, trehundra gram mindre än genomsnittet. Han går upp ca 100 gram i veckan verkar det som och är frisk, matglad och aktiv så det ger sig nog. För den som inte vet; Britten är en ras som tar lång tid på sig att växa sig fullfullvuxna, 3-4 år ungefär. Hans ska bli en "tjock" stabbig katt av muskler och ben, typ. Ja och så en tjock tät päls förstås. De behöver tuggmotstånd också, eftersom de ska ha en mer kraftig käke och t ex så är RC torrfoder för britten utformat just för att tuggas.

MEN - Jag kan inte bestämma mig för hur och med vad jag vill utfodra min kattunge. Det finns för många olika märken och jag blir bara förvirrad - så han får lite olika portionsblötfoder- och de dyrare torrfodermärken för kattungar tills jag bestämt mig, mest för att inte vänja sig vid något särskilt innan dess. Förra veckan klippte jag lite rått kycklingkött från en tinad vinge och gav honom för att se ifall han skulle reagera på det. ( i kattlådan) Det gjorde han inte. Han är bra i magen oavsett - bajsar 2, någon gång 3 ggr per dag och konsistensen är bra. Han verkar inte reagera på att byta fodermärken heller, men jag tycker det stinker mer efter tex fisksorter.  

Jag har märkt att han är mer för blötmaten men sakar oftast de påsar som innehåller fisksmaker, slickar bara i sig såsen. Och kylskåpskallt är ingen hit heller. Idag fick han Mjau tetra/kattungeblötfoder med lamm för första gången och älskade det (också) Köpte en tetra igår, eftersom så många lovordar Mjau så tänkte jag att det kanske kan vara idé att köpa hem en låda såna om det är gott tänkte jag. 
Jag har inte tänkt så mycket på hur mycket han ska ha per dag, eftersom han växer och verkar ha en botten (han kan ju lämna det han inte orkar) så gissar jag att han får i sig den mängd han behöver men jag undrar jag..  

Jag har funderat länge på att försöka mig på att barfa men behöver få mjukstarta själv också. Och skaffa råvaror kanske? Idag har jag suttit och tittat på den första länken på YT om Barf (som jag hittade här) av den svenska tjejen som har gjort en massa klipp om hur man gör.

Det vore helt klart något för mig.

Men en sak i taget, och först måste jag begripa hur mycket jag ska ge honom. Jag blev helt förvirrad och har hur som helst bara kycklingvingar hemma. Vad tusan ska jag gå och handla? Vart hittar man hjärta? Och måste jag köpa benmjöl och taurin och sånt. Nu?

Så många frågor men egentligen en till att börja med och bara för sakens skull, på bänken ligger en upptinad kycklingvinge som väger 97 gram med ben och allt. Han åt en stor portion Mjau blötmat med sås i morse. Vet inte hur mycket.

Som sagt, Neville väger 2 kilo. Vet inte hur mycket han ska ha per dag, eftersom han har fri tillgång till foder och jag har gett honom en ibland en och en halv påse per dag ifall jag trott att han vill ha mer. Jag tänkte ge honom kyckling vingen om en stund - men hur? Ska jag klippa den i två och ge honom en bit eller låta honom tugga på den en stund och sen ta den, eller ska jag krossa den på nåt vis eller bara ta lite av köttet - i så fall hur mycket kött ?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
Caifig
2014-02-21 21:09
#1

Man brukar räkna på att katten ska ha 2-3% av sin totala kroppsvikt i gram per dag men eftersom han fortfarande är liten och växer så hade jag gett mer. Fri tillgång tycker jag är bäst för att se hur mycket han orkar äta och helt enkelt bara hålla koll på vikten och hullet. Mina 10 månaders kastrerade birmor får ca 140g per dag vilket är ca 3% av deras vikt och de håller vikten jättefint. 

Du måste alltid ge lever, hjärta, kött och ben eller bemjöl. Proportionerna för mina katter är:

7-8% lever (5% max lammlever)

17% hjärta (taurin försvinner lite när det fryses)

10% övrigt (om man vill t.ex. njure, mycklingmage etc)

och resten kött dvs runt 65%

Sen ger jag även benmjöl ca 0,75 tsk per dag då de är dåliga på att äta ben. Annars är det 10% ben som gäller.

Kycklinghjärta och kycklinglever finns ofta i frysdisken i de flesta affärer, men kycklinghjärta innehåller mindre taurin än t.ex. grishjärta och bör därför inte ges hela tiden. Citygross har ett SUPER utbud när det gäller färskvaror hjärta, lever, kycklingmage, späck, grissknorr, njurar, tunga you name it! Maxi, ICA, Willys etc kan också ha det men ibland får man prata med butiken så de beställer hem det åt en. Det går även att köpa på nätet fryst men då blir det i storpack.

Taurin behöver du inte köpa om du ger tillräckligt med hjärta. Benmjöl måste du ge om han inte äter tillräckligt med ben. Det betyder inte att han måste få i sig alla näringsämnen varje dag men man brukar säga att katten i alla fall måste få i sig rätt proportioner under en 10 dagars period. Själv ger jag rätt mängder varje dag just för att jag är dålig på att hålla koll på hur mycket de har fått samt att de blir lösa i magen av lever så ger hellre lite varje dag än större portioner färre gånger.

Hur du ger vingen beror helt på hur han äter den. Vissa katter slänger sig över vingen direkt och äter upp allt, medan för andra måste man krossa benen för att de ska ätas upp och t.o.m kanske klippa den i mindre bitar och skära upp den lite så själva köttet syns. 

I början var jag väldigt orolig över proportionerna i maten men ger du några extra gram av något någon gång är inte det hela världen. T.ex. ska han ha 50 gram kött per dag och du ger 65 gram en dag så är det inte så farligt. Man brukar säga att en kycklingvinge består av ca 50% ben. Låt honom äta så mycket han vill på vingen.

Mr Raja
2014-02-22 11:01
#2

Tack för jättebra information! Vi har tyvärr inte City Gross här i Luleå men de andra finns. Jag ska kolla med min lokala ica-handlare om det kanske finns fler som bett dem ta hem för att barfa.

Severade Neville halva vingen igår, han fick den köttigare delen och så klippte jag så broskbenet kom fram och några lösa småbitar, stora nog för honom att tugga på eftersom han inte är van vid att få jobba för att få fram det göttaste :-). Han verkade tycka att det var jättegott men fattade inte riktigt att han kunde tugga på benet också förrän jag höll i det åt honom en stund. Han åt inte upp allt under kvällen men han brukar ju äta lite då och då och satt även och knaprade på torrfodret ett tag innan nattdags.

Det verkar alltså som att det skulle funka med BARF men det få bli en lång inkörsperiod så jag hinner få in en bra rutin bland annat.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Minrex
2014-02-22 11:23
#3

Jag skriver upp det jag ger mina katter. Har gjort ett schema med hur mkt varje katt ska ha av allt på en vecka ( tyckte det bar enklast tidsram) sedan får de mat tre ggr per dag och då antecknar jag. Jag blandar ff med mjau på burk eftersom de ff är lite kräsna med vissa saker. (Började barfa i aug -13) den mängd lever de ska ha på en vecka ger jag uppdelat på två ggr i v, för som caifog skrev så blir mina ibland lite lösa. Det får kycklingvingar/klubbor. Det är de ben jag än så länge fått de att äta. Det får de varannan/var tredje dag. Och de blir ett av målen på en dag då. De får lite ångkokta grönsaker blandat med sin mat lite nu o då, och även äggula. Hemköp har jag hittat bäst utbud på kött där jg bor, men handlar ibland på citygross. Köper hem andra ben ibland när jag hittar billigt för att försöka få de att äta/gnaga på o ibland går det o ibland inte. Jag har två kattungar på 10 månader och de får ca 40-50 g kött varje mål och sedan blandar jag med mjau för att de ska få äta så mkt de vill. Mina vuxna kastrerade honor får 30-35 g varje måltid, de är lite runda om magen och kämpar med deras vikt. Sen har jag en vuxen kastrerad hona som får äta runt 45-50 varje måltid för hon är normal o hullet :) Hoppas di fått lite mer hjälp. Jag började som sagt med barf i aug och anledningen var för att jag haft problem med både hud och övervikt på mina katter. Testade olika torrfoder men kände att det bara var skit rent ut sagt. Katterna mår så mkt bättre av denna mat. De har blivit piggare, bättre o päls o hud. Gått ner i vikt o kan bara tänka mig hur bra det är på insidan. De bajsar bara en ggn om dagen o bajset luktar inte lila mkt heller. :)

Upp till toppen
Annons: