Annons:
Etikett03-katt
Läst 1939 ggr
lynxlo
2014-02-11 20:59

Emmzo lammkorv OK till katt?

Hej på er!

Jag köpte en Emmzo lammkorv för ett tag sedan och har utfodrat katterna med innehållet vid ett par tillfällen. Sist hörde jag ett klonk ljud när min ena tuggade och såg då att hon bitit i en rättså rejäl benbit som var hård- jag misstog biten först för en tand som jag trodde hon mist när hon tuggade i sig. Efter detta tittade jag igenom maten ordentligt, och den är full av små vassa hårda benbitar och flisor. Jag undrar nu om det är OK att ge dessa korvar till katterna? Kan de verkligen inte skada tarmen? Jag kan aldrig tänka mig att dessa benbitar skulle kunna brytas ner helt, men kanske mjukas de upp i kontakt med magsaften?

Jag vore jättetacksam för tankar och synpunkter om någon av er också har utfodrat katter med emmzo korvar.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Silvestris
2014-02-11 21:11
#1

Vilken lammkorv är det? Den som "ska" vara utan ben eller den med 50% ben? 

Jag skulle inte ge den med 50% ben bara som den är, det kan nog bli för mycket ben utan den skulle jag blanda ut med mer kött. Enstaka större benbitar kan brytas ner i macksäcken men blir det för mycket ben kommer inte saltsyran hinna bryta ner benen innan de pressas ut vidare i tarmen och kommer det ut hela benflisor i tarmen kan de skada.

Jag har bara gett lammkorven utan ben än så länge, där kan det väl slinka med enstaka bitar men de orsakar inga problem. Är de för stora äter inte katterna upp dem.

lynxlo
2014-02-12 22:27
#2

Tack för svar! Det är definitivt den utan ben jag har. Lugnad av ditt svar, då fortsätter jag att blanda denna med annan mat och kollar lite extra efter om några spetsiga bitar slunkit med. Tack!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Tessera
2014-02-14 17:34
#3

Samma sak här, jag ger den utan ben och har inte hittat något som jag reagerat på i den. Jag gav nästan uteslutande lamm-röra (Emmzo lammkorv, Emmzo 70/30-korv, lammhjärta och kycklinglever) under min birmas sena dräktighet och första veckorna efteråt för det var det hon definitivt ville ha, så här har det gått ut en hel del sådana korvar.

Upp till toppen
Annons: