Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 3713 ggr
viktoria91
1/31/14, 9:35 PM

Färskfoder.

Jag undrar över färskfoder till hund. Är på jakt efter ett "färdigt" med vitaminer, mineraler och sådant så man inte behöver blanda i själv. Vad finns det då för sorter?

Annons:
nicesandra
2/1/14, 11:46 AM
#1

Vet ingenting om detta men nån annan kanske gör? :) Pommys

Sarah-S
2/1/14, 2:08 PM
#2

Jag ger min staffe Vom og Hundemat http://www.vomoghundemat.se flera sorter är helt fria från spannmål

Min dvärgpinscher äter Mush B.A.R.F Vaisto http://www.mushbarf.com/sv/produkter/mush-barf-vaisto

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

viktoria91
2/1/14, 5:35 PM
#3

Behöver man komplettera med vitaminer/mineraler till någon av dem sorterna?

Sarah-S
2/1/14, 5:36 PM
#4

Nej det är helfoder

Med Mush kan man även köpa "korvar" och sätta samman sin egen barf men Vaisto är färdiga måltider

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

viktoria91
2/1/14, 5:50 PM
#5

#3 Är VoH också komplett? Vilket av Mush och VoH är "bäst", alltså innehåller mest kött?

Hildgrim
2/1/14, 6:28 PM
#6

#5 Mush vaisto är bäst men VoH innehåller mest kött. Mush vaisto innehåller nämligen 5% grönsaker.

Varför jag tycker Mush är bäst är för att den innehåller stor variation av råvaror och är helt fri från tillsatta vitaminer och mineraler. Varje sort innehåller kött och innanmäte från tre olika djur. Varierar man sedan med deras olika sorter så kommer man upp i hela sju olika djurslag.

VoH är mer ett traditionellt foder på det sättet. Det innehåller ett begränsat antal ingredienser som blandas med vitaminer och mineraler för att det ska bli ett helfoder.

Enda anledningen till att välja VoH skulle vara om hunden inte fungerar på Mush eller priset. Mush vaisto är nämligen ganska dyrt. Så jag har full förståelse för att folk med stora eller många hundar inte kan ge det.

Men man kan alltid blanda dem båda. :) Man behöver faktiskt inte köra på enbart ett fabrikat.

Annons:
viktoria91
2/1/14, 7:16 PM
#7

#6 Jag är ute efter ett komplett foder med vitaminer och mineraler så man slipper pytsa i det själv.;)

Hunden vi ska köpa har en vuxenvikt på ca 10 kilo.

Sarah-S
2/1/14, 7:17 PM
#8

Jag tycker också att Mush är det bästa, men för vår del har vi inte möjlighet att hålla så mycket olika korvar i frysen som det skulle behövas för att barfa med Mush till vår staffe som äter 500-700gr/dag

Min dvärgpinscher äter 50-75gr Vaisto om dagen, dvs ca 2-3 köttbullar och det anser jag vara en rimlig kostnad (under 100kr/mån) och jag varier mellan alla varianter. Men jag tycker det blir alldeles för dyrt om jag skulle ge staffen Vaisto

Ibland får även den lilla VoH eftersom jag tycker variationen är bra

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Hildgrim
2/1/14, 8:12 PM
#9

#7 Men Mush vaisto är komplett? Det är ett helfoder. Varför vill du just ha vitaminer/mineraler i pulverform? Det gör väl inget att all näring finns naturligt i råvarorna?

viktoria91
2/1/14, 8:18 PM
#10

#9 Jag har skrivit att jag INTE vill pytsa i mineraler och vitaminer själv, jag vill ha helfoder.

Mischa
2/1/14, 8:23 PM
#11

Det finns många färskfodersorter med varierande pris och innehåll.

Utöver de som är nämnda finns Nordic, klass, bravo, priima, fodax, emzoo. De har "helfoder" allihopa.

≧◔◡◔≦

Hildgrim
2/1/14, 9:30 PM
#12

#10 Det behöver du inte.

viktoria91
2/1/14, 9:37 PM
#13

Så VoH är ett bra fullvärdigt komplett färskfoder helt enkelt?;)

Annons:
Sarah-S
2/1/14, 10:08 PM
#14

#13 Ja en del av det, det står tydligt på varje produkt på hemsidan

Även Mush BARF Vaisto är helfoder, medan andra produkter hos Mush inte är det

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Caifig
2/2/14, 10:16 AM
#15

#13 Skillnaden är helt enkelt är att MUSH är BARF dvs hunden får all näring den behöver via innehållet (kött/inälvor/grönsaker/ben) i maten medan i andra färskfoder tillsätter man vitaminer och mineraler och även i vissa fall spannmål. Du behöver inte tillsätta något alls om du köper helfoder av alla dessa märken som har nämnts. Däremot säljer vissa av dem även korvar med enbart kött och detta kan du inte ge som helfoder. Men det står på korvarna/maten vad som är helfoder eller inte och vad de innehåller. 

MUSH vaisto = närmsta egenbarf du kan komma

Upp till toppen
Annons: