Annons:
Etikett03-katt
Läst 3683 ggr
SuperLimm
1/31/14, 9:07 AM

Spannmål och katter..

Dom flesta här är nog överens om att spannmål inte är mat för någon katt.

Jag har funderat lite på det där med spannmål, eller för mycket fibrer i maten överhuvudtaget till katter. Många katter spyr mycket när de äter torrfoder med mycket spannmål i, så gjorde även en av mina katter. Men det slutar de i princip direkt med när man övergår till foder utan spannmål och andra konstigheter. Jag upplever även att många katter får mer hårbollar när de äter mat med för mycket fibrer i.

Nu vet jag inte om det stämmer men jag tänker att det kanske är så att katter faktiskt bara kan ta hand om och bryta ner en viss mängd fibrer och om maten då innehåller mycket fibrer så klarar den inte av att bryta ner pälsen den får i sig när den tvättar sig. Men äter den ett foder utan spannmål klarar den av att bryta ner pälsen så den kommer ut den naturliga vägen istället genom att katten kräks.

Vad tror ni? Låter det helt konstigt?

Mvh Linn

Annons:
VildaVittra
1/31/14, 9:13 AM
#1

Fibrer spjälkas inte alls av människor, utan passerar osmälta igenom systemet, så jag tror inte att katter heller kan det då de är sådana utpräglade köttätare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SuperLimm
1/31/14, 9:16 AM
#2

Men det måste ju ändå brytas ner på något sätt så det kan passera. Menar inte att kroppen klarar av att ta upp det utan att kroppen klarar av att bryta ner det och om katten då äter för mycket så blir det för mycket för kroppen och katten kräks upp det istället. Eller bildar hårbollar som kommer upp istället för att passera den naturliga vägen.

Mvh Linn

VildaVittra
1/31/14, 9:21 AM
#3

Man ge ju inte rent fibrer i matskålen, det som bryts ner är allt annat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
1/31/14, 9:28 AM
#4

Kan det inte ändå ligga något i vad TS säger? Inte att håret bryts ner, men att det få lättare att passera matsmältningskanalen och ut, om man inte har för mycket fibrer i fodret?

Jag vet inte, men det var en tanke…🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

SuperLimm
1/31/14, 9:44 AM
#5

#4 Ja det var lite så jag tänkte.. Absolut inte att det bryts ner så att kroppen klarar av att ta upp näring ur det utan att det klarar av att passera tarmsystemet.

Mvh Linn

Caifig
1/31/14, 2:55 PM
#6

Kan det helt enkelt inte vara så att ett bättre foder innebär att katten får både bättre pälskvalitet och fäller mindre = mindre hårbollar. Det gör i alla fall mina nu när de får barf. Att katter kräks av spannmål baserar jag helt enkelt på att spannmål inte är naturligt för dem att äta = kroppen reagerar med att försöka få ut det ur kroppen.

Det är även skillnad på fiber och fiber. Det spannmålet som finns i kattmat tvivlar jag på är speciellt fiberrikt, dvs malt vete etc. Fiberrik mat = bra för tarmen, för mycket vetemjöl = hård i magen. Hänger du med på vad jag menar? Ibland kan jag vimsa och den enda som fattar vad jag menar är jag själv. 😂 När katter äter bytesdjur så innehåller bytesdjurens magsäckar oftast någon form av fiber (frön, gräs, bär, frukt, you name it), vilket hjälper till med att avföringen, däremot så är ju självklart det inte alls i samma mängd som i torrfoder!

Annons:
Silvestris
1/31/14, 2:56 PM
#7

Nu finns det olika sorters fiber och flera olika fiberkällor, men det finns forskning som visar att katter inte kan hantera en fiberhalt över 8% (något sådant var det). När fiberhalten blir så pass hög får de diarré och det försämrar ju näringsupptaget.

Så visst har du rätt, de tolererar inte hur mycket fibrer som helst. Inte hur mycket stärkelse som helst eller (för mycket av det orsakar också diarré).

Och folk undrar varför det börjar bli vanligt med diarré och irriterade tarmar hos katter.

vallhund
1/31/14, 3:40 PM
#8

Begreppsförvirring, here I come.

Keratin är ett protein, som i klövar, hår o päls, mao inte fibrer. Människan behöver fibrer i maten för att underlätta näringsämnenas o slaggens passage genom tarmarna, de är bra både vid förstoppning o vid diarré hos oss tvåbeningar. Peristaltiken fungerar inte så bra i vårt extremt långa tarmsystem utan att det har någonting att arbeta med.

Ibland får vi inte i oss tillräckligt med fibrer o då kan man ta Lunelax eller Vi-Siblin, de hjälper oavsett om man är hård eller lös i magen. Hundar får igång sina tarmar genom aktivitet, typ vilda rusningar.
Naturligtvis behöver alla däggdjur fysisk aktivitet för att magtarmkanalen skall fungera.

Som alla förmodligen vet så är jag en hundmänniska o inte en kattdito, så jag skriver utifrån den erfarenheten.

Hundar kan ibland behöva bulk, dvs något som hjälper tarmarna att fungera, eller tillföra mättnadskänsla hos överviktiga hundar.

Det sega slem som bildas av skalet av blötlagda lin/loppfrön skyddar mycket effektivt tarmarnas tarmludd när tarmen är irriterad, sårig, o hjälper på å sätt tarmens läkningsprocess.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
1/31/14, 6:30 PM
#9

#8

Katter med tarmsjukdom brukar må bra av lösliga fibrer, i övrigt brukar inte katter behöva fibrer.

Caifig
1/31/14, 7:23 PM
#10

Psylliumfrön kan mina katter få ibland då de kan bli väldigt hårda i magen av barf och jag kan inte minska benmjölet mer.

SuperLimm
1/31/14, 8:35 PM
#11

#6 Jo men så kan det säkert vara, att de fäller mindre! Det upplever jag att mina gör också sen jag slutade med torrfoder för 2 år sen. :)

#7 Ja men det låter ju logiskt! :) 

#8 Jaha! Tack för att du reder ut det åt mig, så svårt att hålla koll på allt! :D

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: