Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 2787 ggr
kalindas
1/30/14, 1:58 PM

Potatis

Hur är det egentligen med att lägga en massa potatis i färskfoder?
Är det verkligen så mycket bättre än spannmål?

Nästan alla så kallade "spannmålsfria" färskfoder innehåller kokt potatis istället för korn eller vete. Samtidigt läser man överallt (både i människor mat och djurmat) att potatis inte är bra. Delvis för att den också innehåller stor mängd kolhydrater och stärkelse.
Så är det verkligen så mycket bättre att köpa denna "spannmålsfria" mat?

Nelson får Nordic bas och den bajsar han jättelite av. Men provade Bravo kyckling och det blev direkt större högar. Min då totalt ovetenskapliga analys är att han tar upp potatis betydligt sämre än vete. 
Tanken är ju att jag ska börja halvbarfa både hundar och katter efter flytt. Men tills dess så får det blir Nordic, då den passar min ekonomi just nu.

Men ni som vet?
Är det verkligen så mycket bättre med potatis i maten?
Eller är det som jag tycker pest eller kolera?

/Elisa

Annons:
vallhund
1/31/14, 1:51 AM
#1

All potatis innehåller solanin, mer eller mindre, det är alltså inte bara i ev gröna partier det finns. Det finns beskrivet hundar som blivit allvarligt förgiftade av att äta mycket potatis.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kalindas
1/31/14, 9:15 AM
#2

#1
Jo, det är ju det jag läst också. Därför känns det helt fel att ge dessa "spannmålsfria" foder till djuren. Hade det bara innehållit grönsaker så hade jag köpt det. Men all denna potatis!

Är ju tyvärr potatis i nästa all spannmålsfri mat.

Så Nelson får äta Nordic tills jag har möjligheten att barfa mer normalt. Känns ändå som att lite vete det bättre valet än all denna potatis!

/Elisa

Upp till toppen
Annons: