Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2095 ggr
Ceratico
2014-01-25 20:35

Vill börja barfa min katt

Okej, så jag skulle vilja börja barfa min katt och har velat det enda sedan jag läste om det innan jag ens skaffade min kille. Dock så har jag inte riktigt förstått en del saker.
Jag fattar att barf är Biologiskt Anpassad Rå Föda och att man ska ge dem variation i form utav ca. 65%-85% kött och av det 15-25% inälvor med max 8% lever, 20-35% fett, 10-20% ben och 10-15% vegetabilier.  Kan inte se hur det går att få ihop till 100% då 🤔
Grönsakerna ska vara ångkokta och köttet rått och i delar..

Men hur ska man blanda sakerna för att få ihop en "massa" eller hur man ska säga om man ska ge katten det köttbitar?
Ska man mala ner sakerna i en köttkvarn? Har nämligen läst om folk som malt ner hela kycklingar. Men då försvinner väl benen mer eller mindre?
Jag har rätt svårt att omvandla procent till mängd så ungefär hur mycket ska man ge dem?

Har läst igenom alla artiklar på sidan, läst många inlägg, googlat efter trovärdig fakta och letat efter mycket information om hur man barfar, men förstår fortfarande inte riktigt hur man gör, hur man ska gå till väga och allt sådant? 😟

 Någon som vill hjälpa till? Antingen genom att förklara eller genom att länka sidor med förklaringar - det är vilket som! 😇

Annons:
Lilllens
2014-01-25 23:28
#1

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Man måste ju inte mala maten? Jag har hund och har ingen erfarenhet av att barfa katt, men gissar på att man ger efter samma mängd som på en hund, alltså ca 2% av kroppsvikten. Men vissa individer behöver mer, andra mindre. Katter kan inte producera eget taurin så det ska vara en stor del av kosten.

Ceratico
2014-01-26 00:00
#2

Oj, detta blev konstigt… var ju inte meningen att skicka detta inlägg då jag hittade svar på de nästan alla frågorna -_-'

Men tack ändå #1 :)

Och någon moderat kan gärna ta bort/låsta tråden ^^

Lilllens
2014-01-26 23:50
#3

Hur går det då? Har du börjat?

Ceratico
2014-01-27 09:04
#4

#3 Har inte börjat ännu för det finns inte riktigt pengar till det ännu. Ska dock till banken och ta ut mina sparpengar, eller åtminstone försöka (ligger låsta tills jag är 18 pga. fel vid bankbyte) för måste ta ett utav mina marsvin till vet och hade samtidigt tänkt köpa en påse kycklingvingar till lilla kraken för de pengarna ^^

Sploutt
2014-01-27 10:51
#5

Glöm inte att det ska vara omörade/osaltade kycklingvingar :)

Ceratico
2014-01-27 11:33
#6

#5 Nej då, det glömmer jag aldrig ;)

Men åh vad jag önskar att mina föräldrar kunde lyssna på mig när det kommer till katternas kost!

Annons:
Ceratico
2014-01-27 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hittade billiga fläskben och kycklingvingar och köpte en av vardera. Han fick ett fläskben runt fem tiden och hade himla kul med det !

Ska jag ge honom en kycklingvinge om någon timma igen eller blir det för mycket på en gång för honom?
Han är ett riktigt matvrak och tigger mat nästan hela tiden, men sedan har han också en himla massa energi i kroppen också! Så som han ränner runt i flera timmar kan man inte tro att en katt klarar av…

Sploutt
2014-01-27 19:51
#8

Jag hade nog inte gett för mycket, mina har så himla lätt att bli hårda i magen. men det beror ju på hur mkt fläskben han fick :) åt han upp benet eller gnagde han bara?

Ceratico
2014-01-27 19:58
#9

#8 Min kille Cero kan äta typ allt och inget utan att formen på hans bajs förändras :s
Han fick bara ett ben och det var mest ben och senor på med en liten bit kött. Han gnagde mest på benet, tror inte han fick bort något att äta ^^

Sploutt
2014-01-27 20:00
#10

jasså? :o våra får ljust och smuligt bajs typ såfort dom får ben. nejmen fick han inte bort så mycket kan du säkert ge kyckling sen :)

Ceratico
2014-01-27 20:02
#11

#10 Då tror jag att jag testar att göra det ! Se om man kan hitta en liten kycklingvinge i påsen då då, som man kan tina upp och ge om ett litet tag :D

Ceratico
2014-01-27 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Då har han fått sig en liten kycklingvinge nu också! :)

Sploutt
2014-01-27 21:38
#13

Gott!:D

Annons:
Caifig
2014-01-27 23:04
#14

Hur ofta hade du tänkt ge ben? Stora bitar dagligen kommer nästan garanterat att ge honom hård mage

Lilllens
2014-01-28 07:03
#15

Ta det lugnt med ben så att han inte blir förstoppad!

Ceratico
2014-01-28 19:47
#16

#13 Det tyckte han!

#14, #15 Jag hade inte tänkt ge honom ben allt för ofta. Han åt som sagt knappt inget ben på fläskbenet igår och fick sedan en kycklingvinge och idag när jag kom hem från skolan fick han en kycklingvinge också. Han ska inte få något mer ikväll och imorgon ska han bara få sin vanliga mat ^^
Men det är bra att veta att man ska ta det lugnt med ben, har läst på en himla massa men det verkar vara något som jag missat :S

Lilllens
2014-01-28 21:58
#17

Tycker att du ska ta det lugnt och helst vänja in ett köttslag i taget, annars finns det risk för att magen kraschar och det är väl oshyst att utsätta honom för det i onödan. Men det är jättekul att du valt naturlig mat, tummen upp för det!

Upp till toppen
Annons: