Annons:
Etikett03-katt
Läst 2303 ggr
smulky
2014-01-15 16:39

Frysa vilt? Parasiter?

Håller på att vänja mina katter vid BARF med blandat resultat och funderar över vilt. Ska något eller allt vilt frysas innan det ges? Vilken temperatur ska det i så fall ner i?

Min fråga härör ur en tanke på om det kan finnas parasiter i viltkött som kan vandra över till katterna? Mina små rovdjur är innekatter och avmaskas aldrig. Och visst är det så att trikiner inte går att avmaska bort, eller har jag fel för mig?

Annons:
Sploutt
2014-01-15 20:10
#1

Trikiner är det väl bara i gris och vildsvin? Om jag inte minns helt fel. Och vilt ska trikintestas innan det ges till djur eller människor.

Sarah-S
2014-01-15 21:40
#2

Trikiner har jag för mig att man oroar sig för hos just vildsvin, så det bör trikintestas. Trikiner dör inte i -20 utan jag har för mig siffror på -80

Men jag tror att man destruerar trikinsmittat kött

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Mischa
2014-01-15 21:50
#3

Trikiner finns enbart i vildsvin bland ätbart vilt (djur som kan tänkas komma över infekterade gnagare eller bökar i jord) om man inte räknar björn, men hur många äter björn? Dessa ska trikintestat innan de går till humankonsumption.

≧◔◡◔≦

smulky
2014-01-15 23:16
#4

Tack för alla svar. Jag kan få hare privat av jägare, men det har knappast testats. Kan det vara någon fara med andra parasiter?

Mischa
2014-01-15 23:19
#5

Hare lär inte vara någon fara, dåligt kött beror också mycket på hygienen kring det hela vilket kan vara svårt att avgöra när andra är involverade. Är du orolig så kan du alltid frysa ner i förebyggande, det skadar ju liksom inte.

≧◔◡◔≦

vallhund
2014-01-16 00:29
#6

Sötvattenfisk bör frysas till -22 har jag för mig, i ett par dygn, övrigt som nämnts vildsvin. Resten kan ätas som det är.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Mischa
2014-01-16 00:37
#7

Det enda som kan tänkas just när det gäller hare (om du får den ostyckad) är ju att man kan få plocka hagel.

≧◔◡◔≦

smulky
2014-01-16 14:03
#8

Jag hittade dock parasiten Toxoplasma gondii, som kan föras över från gnagare till katt. Den lär vara harmlös för katten, men kan leda till fara för människor, främst för fostret vid graviditet. Dessutom finns det forskning som visar att det finns koppling mellan depression och parasiten hos människor. Den dör dock vid frysning - 18 grader i minst tre dygn. Alla som inte har innekatter löper dock risk att drabbas av den i vilket fall och de flesta verkar klara den helt utan symptom. Det finns dessutom risk att mina katter redan har den eftersom de är upphittade i ett koloniområde när de var bebisar. Nåväl. Jag fryser ändå för säkerhets skull. Om det nu blir någon hare skjuten i helgen…

Sarah-S
2014-01-16 18:01
#9

#8 Risken är nog större att du får Toxoplasma av grönsaker eller ej helt tillagat fläskkött än dina katters avföring

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

smulky
2014-01-16 20:53
#10

#9 Hm. Okej. Intressant!

Sploutt
2014-01-16 20:58
#11

Är man gravid ska man undvika att rensa kattlådan, har jag hört två miljarder gånger typ.. Men annars är det ju alltid viktigt med god hygien. Alltid tvätta händerna efter att ha grävt i lådan, sen gärna sprita.

Tessera
2014-01-18 11:52
#12

vad gäller toxoplasma så måste parasiten ligga i kattens avföring i minst 36 timmar, enligt vissa 48 timmar eller mer, innan den så att säga kan smitta. Så, rensa kattlådan dagligen och slicka inte på händerna innan ni tvättat dem så är det OK. ;-9

Och, som Sarah-S säger, grönsaker och fallfrukt är en mycket större källa till smitta än kattlådan är!

Upp till toppen
Annons: