Annons:
Etikett02-hund
Läst 2155 ggr
[postmortum91]
1/3/14, 8:44 PM

Vad behöver jag kompletera med?

Hej på er. Jag ger nu min hund 100% kött. 
Vi har köpt köttet från ett slakteri i närheten och köttet ligger i en "korv" som de säljer som hundmat. Det innehåller alltså inälvor och annat kött. Tänkte mejla och få exakt svar på VAD korven innehåller.

Redan nu har han fått glansigare päls och mjukare päls. Han mår bra och har nu fått fast avföring efter att vi även ger honom ett köttben om dagen. Det jag undrar är: vad mer behöver vi ge honom för att komplettera alla näringsämnen han behöver?

Observera att jag vill ha LÄTTA tips. Inget invecklat med massa olika ingredienser utan kör det "plain and simple".

En tjej jag känner säger att det räcker med det jag ger honom, men hon har fått stark kritik av er på iFokus och jag vill vara säker att han får allt han behöver. Han vägrar äta grönsaker och grejer, kanske om jag mixar det och blandar i det i köttet, men då är risken att han inte äter något alls. Jag vet att jag kan pulverisera äggskal för kalcium, fast han äter ju ben, så det borde han få därifrån. Så tipsa helt om animaliska grejer jag kan ge som kompletterar hans näringsbehov.

Annons:
Sugar Mist
1/3/14, 8:58 PM
#1

Först och främst måste du ha reda på hur mycket av allt som finns i det du ger, om det täcker allt. En hund ska ha 2-3% av sin vuxenvikt, så om en 10kg's hund behöver 3% så ska den ha 300g, av de 300g ska det vara minst 5% och max 10% lever, dvs 15-30g. Reserande ska vara 50/50 ben och kött.

-

VildaVittra
1/3/14, 9:04 PM
#2

Det enklaste är att ta ett blodprov när det gått ett tag, så ser du ju vad just din hund behöver mer av. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sploutt
1/3/14, 10:21 PM
#3

#2 jag har tänkt att ta blodprov på katterna för att se hur det står till, men vad är det man ska fråga om? Ett "fullständigt" blodprov kostar ju flera tusen nämligen..

VildaVittra
1/3/14, 10:42 PM
#4

#3 Är det en ekonomisk fråga så kan man faktiskt ställa upp sitt djur som blodgivare, då är det gratis.

Men jag skulle börja med ett vanligt blodvärdesprov.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sploutt
1/3/14, 10:44 PM
#5

#4 Mina väger dock för lite för att få ge blod :( Har tänkt tanken många gånger, men inte pga att få gratis koll.

Ja, det är ju en start iallafall!

[postmortum91]
1/4/14, 1:06 AM
#6

#2 Väldigt bra tips!
Dock är han ordentligt underviktig som det är nu, så han behöver lägga på sig en del innan. Men annars kan jag ju ta en blodprov som kostar. Hur länge tycker du jag ska vänta med att ta blodprov då?

Hur mycket måste hunden väga för att bli blodgivare?

#1 Lite för krångligt :P

Annons:
VildaVittra
1/4/14, 1:15 AM
#7

#6 Så länge djuret är piggt och ser ut att må bra skulle jag vänta minst ett halvår. 

En hund måste väga 27 kg för att bli blodgivare, sen har de olika blodbankerna olika krav, så kolla med det som ligger nära dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
1/4/14, 1:51 AM
#8

#7 Ja okej, om ett halvår lär han ju ha gått upp lite också. Han kanske väger 27 kg redan nu, fast om ett halvår är jag säker. Tack för tipset :)

Heffipeffi
1/5/14, 4:10 PM
#9

Du bör ta reda på vad korvarna innehåller för att veta om du behöver komplettera med nåt. Man bör ge kött från minst tre olika djurslag under en period på 10 dagar. Så innehåller korvarna kött från endast ett djurslag, så bör du komplettera med kött eller köttiga ben från andra djur.

Upp till toppen
Annons: