Annons:
Etikett03-katt
Läst 3410 ggr
tlover
12/29/13, 1:55 PM

(K) BARF från egen gård, nybörjare

Hej

Vi har funderat på att börja BARF:a vårt lilla odjur (katt).

Hon är ganska van vid rått kött för hon jagar ju varje dag (jag är inte hundra på att hon fångar varje dag men hon älskar att jaga… allt!) och hon äter också upp maten hon fångar om inte det är sorkår då orkar hon inte.

Hon får även delarna vi inte vill ha då vi slaktar kaniner (hon sitter på golvet och väntar att godsaker ska ramla ner, sen får hon bitarna vi styckar bort i ca 3 måltider efter det, hon äter allt förutom skallen och höftbenet, eftersom hon får det så sällan så litar jag på att hon får i sig nog med näring annars).

Så hon är ju inte ovan vid färsk kött och hon älskar det.

procenten på vad man kan ge av hjärta, kött osv har jag hittat men kan man ge annat slaktrens tex lunga, hjärna (mushjärna är ju delikatess enligt henne), njurfeta osv? vilket isåfall

Vi vill då BARF:a av vårt eget kött, vi har kaniner och höns som det är nu och vi planerar att skaffa getter också men när det blir vet jag inte.

Blir det av att vi BARF:ar så kommer jag också fråga svärmor som har får om ben, inälvor som katter kan äta osv, jag ska även fråga jaktlaget och nån gång då och då kankse min man hinner iväg för att fiska.

Men mest kommer det nog bli kanin och höns kommer hon att få näringsbrist då? (hon äter ju möss m.m. också).

och ang ben förstår jag inte riktigt, hur ger man det, i vanliga fall äter hon ju ben från mus m.m när hon äter resten av kroppen.

det kommer säkert fler frågor så småningom men jag försöker förstå men jag förstår inte allt märker jag.

l'm back

Annons:
VildaVittra
12/29/13, 2:02 PM
#1

Jag skulle faktiskt inte oroa mig nämnvärt med en "älgjagande" katt. 😎 Men se till att komplettera med sådant som hon har svårare att jaga själv som fisk. Tänk även på att kanin och höns är väldigt fettsnålt, så komplettera med feta saker, som äggula, ister osv.

Varför äter hon inte kaninhuvud? Har ni provat att dela det i två delar åt henne?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/29/13, 2:09 PM
#2

#1 hon åt att köttet på kaninhuvudet det var mums men sen var det väl för hårt/stort för att hon kunde äta resten men jag funderade på att klyva skallen som man gör då man gör pölsa men det är nått jag kom på bara nu.

så tex njurfeta från svärmors får (dom sparar inte njurfeta, inte ätbara inälvor vad jag vet heller) kanske skulle vara bra komplement då.

Hur är det med insjöfisk och katt då? vi bor ju i inlandet så det blir inte så lätt att fiska någorlunda tungmetallsfri fisk, däremot funderar min man på att vi ska börja fara till fjällen varje år då han kan fiska och jag kan plocka svamp så där finns ju möjligheter till nyttig fisk.

Kan katter äta tex skallen, skinnet osv på fisk?

är det värt att ge nått grönt tillskott på vintern för att simulera gräs? (tror jag läst att nån ger brännässelpulver) eller räcker det med ensilage som hon äter nu 8för att ersätta den lilla mängd gräs dom äter.

Jag kan tillägga att hon tidigare haft stora magproblem, men min iaktagelse är att det blivit bättre sen hon blev utekatt (och började jaga).

l'm back

VildaVittra
12/29/13, 2:13 PM
#3

Jag tror ensilage fyller funktionen, men visst kan du torka nässlor och ge henne. Mina gillar att diska kastrullen efter vårens soppa.

Mina börjar med huvudet på fisken, så tydligen är det godaste delen enligt dem.

Hur pass förorenade är vattendragen runt er?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/29/13, 2:21 PM
#4

#3 vad jag vet finns det förorenade områden 4,5 mil bort (stan), ca 5 mil bort (en gruva) och ca 6½ mil bort (också en gruva) men inget av det är "uppströms" från tjärn där vi normalt fiskar.

men "allt" vatten förutom i vissa fjällområden ska ju vara förorenat nu vad jag förstår.

l'm back

VildaVittra
12/29/13, 2:31 PM
#5

#4 Går det inte att kolla om någon tagit vattenprover, eller faktiskt själv skicka ett på analys?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/29/13, 2:33 PM
#6

#5 jag vet inte hur kollar man det. Jag vet bara grundvattnet för vi har skickat in prov och vi hade väldigt låga nivåer på allt förutom att vattnet var aaningnens för basiskt, men det påverkar ju rör mer än människor.

l'm back

Annons:
VildaVittra
12/29/13, 2:39 PM
#7

680 kr för ett vattenprov för tungmetaller var ju inte gratis. http://www.bravatten.se/ackrediterad-vattenanalys.php

Ring kommunens miljöenhet och fråga om de har några testresultat därifrån för ni vill fiska (nämn dock inte att det är till katten). Kanske kan dom tänka sig att analysera om ni skickar in?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/29/13, 2:45 PM
#8

#7 det var billigare till dom vi skickade vattenprovet till, men det var ju somsagt bara grundvattnet, men bra idé att fråga kommun, jag tror det är en by som har vattentäckt här i närheten så det kan redan finnas.

l'm back

tlover
12/29/13, 3:03 PM
#9

Hur noga med procenten (mellan lever, hjärta, kött och ben) kommer jag behöva vara då jag inte barfar till 100% (jag kommer nog främst kunna börja barfa på allvar till hösten då svärmor slaktar får osv)

om man inte behöver vara så noga när ska man börja bli noga? (tex när dom äter 50/50?)

hur räknar man kaninrevben? det är ju kött på det men väldans lite så räknar man det till ben bara eller behöver man räkna ut exakt hur mkt kött det är på dom?.

l'm back

tlover
12/29/13, 3:34 PM
#10

om man skulle få tag i för lite ben ett tag skulle malt äggskal funka? vi sparar ändå äggskal för att berika jorden med det (då slipper man koka det) så det har vi att ta av.

l'm back

tlover
12/29/13, 3:36 PM
#11

finns det inälvor som är ett big no no? elle så?

(jag får mer frågor ju mer jag läser tror jag)

l'm back

tlover
12/29/13, 5:10 PM
#12

Finns det nån som har erfarenhet av att katten försöker hålla en borta från dess mat genom att morra då man ger barf?

När vi gett kaninslaktrester så får vi inte vara i närheten då hon äter det.

Förr var hon ätstörd och hade en kompis som var ännu mer ätstörd och den "mer ätstörda katten" morrade alltid åt en då hon åt, det har bara hänt med vår nuvarande katt då hon äter kanin.

Men ska hon få äta BARF på heltid går det ju inte, jag tänker mest om nån varit med om det och vet om det gick över eller inte, tyvärr verkar de flesta ha tvärtom problem (att djuren inte vill ha BARF) så jag har inte kunnat läsa mig till det nånstans.

l'm back

Caifig
12/29/13, 5:18 PM
#13

#12 Har inte haft problem med att de morrar åt mig men jäklar vad de ryter åt varandra ;) Du måste alltid vara noga med framförallt levern (A-vitamin) då den är den enda du kan överdosera. Får katten sedan ett överskott av resterande är inte det ett stort problem. Däremot får se till så det inte blir för lite av någon sort t.ex taurin :)

Annons:
tlover
12/29/13, 5:22 PM
#14

#13 nu är hon ju ensam så det borde inte bli ett problem (om inte jag ersätter katten)

l'm back

axilur
1/10/14, 5:17 PM
#15

Varför ge katt fisk?

/Anneli

Sploutt
1/10/14, 7:16 PM
#16

Katter behöver inte äta fisk.

smulky
1/16/14, 2:11 PM
#17

#2 

Jag är nyfiken på hur du gör när du ger kaninhuvud. ger du det med päls på eller flår du det först?

VildaVittra
1/16/14, 2:18 PM
#18

#17 Man kan ge med päls på, den går rakt igenom systemet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1/16/14, 3:25 PM
#19

Vad kan man inte ge från en kanin, vi ska storslakta snart så då blir det ju endel spill som kräket får.

Hur mycket spill vågar man ge utan att räkna procent? vanligtvis slaktar vi bara en kanin åt gången så då blir det max 3 mål på rad som är slamsor, ben osv men med 5 kaniner borde det bli minst 15 mål och då känns det risk som brist kan komma ganska snabbt.

Jag kommer nog ändå få frysa ner så skulle man kunna ge varannat eller vart tredje mål som "rester" och resten vanlig kattmat?

l'm back

smulky
1/16/14, 4:59 PM
#20

#18 Tack för svar. Jag vet två inomhusmonster som kommer känna sig superlyckliga över att få leka jägare…

Annons:
vallhund
1/17/14, 2:26 AM
#21

#19 Du kan ju komplettera med http://www.jipotimas.se/zencart/images/doggreen.jpg t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
1/17/14, 8:30 AM
#22

#21 det är ju snarare taurin som behöver kompletteras och meningen med att vi vill barfa katten är ju för att vara självförsörjande och då känns det som ett steg bakåt att börja köpa nått nytt istället för att köpa mindre.

l'm back

vallhund
1/17/14, 1:25 PM
#23

#22 Sorry, tänkte hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tessera
1/18/14, 11:54 AM
#24

Ge hjärta, även om ni måste köpa - just tamuppfödda kaniner har för lite taurin i längden.

tlover
1/18/14, 12:03 PM
#25

men hur sälla kan man ge utan att det blir problem? nu blev det mindre kanin att ge då den vi slaktade igår visade sig vara sjuk. Hon äter ju kattmat och egenjagat i vanliga fall och tänkte mest ge nått mål då och då till resterna är slut.

l'm back

Tessera
1/18/14, 1:10 PM
#26

Cirka 15% av maten under en veckas tid (ungefär) kan vara obalanserad.

tlover
1/18/14, 1:38 PM
#27

#26 ok tack, alltså ca 2 mål/vecka om man ger mat 2 ggr/dag

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: