Annons:
Etikett03-katt
Läst 4401 ggr
Caifig
2013-12-08 15:14

(K) Bravo Ox

Eftersom min ena filur inte är så förtjust i lever så köpte jag hem Bravo Ox för att göra röror med. Han har tidigare bara ätit nötkött i form av blötmat men nu så har han fått världens diarré som luktar APA. Han har tidigare blivit lös i magen av lever, men inte såhär… Kan det vara nötköttet eller innehåller Bravo Ox något speciellt som kan ge diarré?

Nu de senaste dagarna har han gått på lådan 2-3 gånger per dygn jämfört med 1-2, så det är ingen jättestor skillnad, men nu senaste gången så var det fast och diarré. Han har tidigare haft diarré när han fick torrfoder + blötmat men efter jag bytte till BARF så har det försvunnit (förutom incidenten med levern 😛). Eftersom han fick diarré av för mycket blötmat så har jag aldrig tänkt på om det var pga den som innehöll nötkött.

Annons:
Katti
2013-12-09 01:17
#1

Kan det inte helt enkelt vara så att han är känslig för foderbyten?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Caifig
2013-12-09 14:51
#2

#1 Det har inte varit några problem annars när de fick smaka på både kyckling, gris och lamm, men det är klart att det är mycket möjligt! Han hade dock nästan konstant diarré innan jag helt bytte till BARF och sedan dess har det gått bra när han har fått prova olika köttsorter förutom nu då nötköttet.

Heffipeffi
2013-12-10 16:22
#3

Jag har ingen koll på Bravo ox, men kan det va så att den är väldigt fet?

Jag har gett Nordics ox till mina katter, och det funkgade jättebra.

Caifig
2013-12-10 18:07
#4

#3 Är inte nötkött i sig lågt på fett? Vet inte hur jag ska göra nu eftersom hela frysen är full med färdiga portioner med nötköttet  :S

Jag börjar nästan tro att han har fått mask i magen för detta är otroligt hur illa diarrén luktar… Ser verkligen ut som rinniga koblajor. Vet någon om mask kan ge gaser? För han pruttar stinky-fisar också 😃

moggle
2013-12-14 12:41
#5

Kapar tråden lite.

Började nyligen (ca två veckor) barfa min ena katt igen. Förra gången han åt barf köpte jag bara från mataffären, men nu beställde jag bravo ox. Dag 2 på barf fick han bravo men spydde upp allt igen, men trodde det berodde på att han åt för fort. Sen har allt varit bra tills för tre dagar sen, då han fick ont i magen och inte kunde bajsa.

Åkte till vet och röntgade och tarmen var det full. Han blev inlagd och har fortfarande lite förstoppning men bajsar diarre. Veterinären har ingen vettig förklaring och den vet. som behandlar idag sa bara "han har diarre och behöver äta spannmål".

Eftersom bravo ox är det enda som är gjort annorlunda så misstänker jag att det kan vara iaf en bidragande anledning. Framförallt när andra verkar ha haft problem med.

Blev väldigt långt det här, sry!

Caifig
2013-12-14 12:53
#6

#5 Men fy! :( Har heller inte haft några problem alls när jag bara köpt kött från mataffär… Nä aldrig mer Bravo!!!!

Annons:
moggle
2013-12-14 12:58
#7

Oavsett om bravo är boven i dramat eller inte så tänker jag kasta dagsportionerna med det i. Nu vill jag mest att min lilla katt ska komma hem igen, men hans mage vägrar sluta knasa sig. (befarar dock att dom ger honom skräpmat nu, höll på att börja bråka i telefonen med veterinären som bara tjatade om att spannmål är det viktigaste som finns för en katt)

Caifig
2013-12-14 13:40
#8

Mmm känner igen det där… Hade jätteproblem med diarré när Figaro gick på torrfoder och blötmat. Köpte veterinärens specialmat mot diarré men inte hjälpte det heller. Det enda som har hjälpt är BARF! Nu vågar man ju knappt säga vad man matar katterna med när man är där, får i princip en utskällning varje gång om varför jag inte ger Royal Canin…….

Minrex
2014-02-08 22:46
#9

Såg att det här var ett tag sedan men hur har det gått med era katter??

Caifig
2014-02-08 23:56
#10

Det har gått super! Jag har inte vågat ge bravo ox något mer men vanligt nötkött går hur bra som helst, så är lite smyg på bravo.

Minrex
2014-02-09 17:37
#11

Vad skönt att höra :) jag blir själv lite feg med att testa färskfoder som finns när man läser om flera andra som testa som fått problem av det. Men vill ha lite mer utbud av det jag får tag i så måste nog våga testa iaf :)

Caifig
2014-02-09 18:07
#12

De enda korvarna med rent kött jag kan köpa i butik är från bravo och MUSH. Resten är beställningsvaror på minst 20kg :( Och MUSH är lika dyrt i kilopris som vanligt kött. Hade också jättegärna haft mer på menyn framförallt lamm och vilt. Det får bli den dagen man får en helt frys istället för en delad kyl/frys! 😃

Minrex
2014-02-10 19:18
#13

Ja men precis det är samma här. Jag har kollat senast idag på viltkött o helvete rent ut sagt vad dyrt det är. Och ja jag har samma problem med för liten frys. Skulle vara så perfekt att kunna köpa från någon jägare men se små mängder jag vill ha nu skulle nog inte vilja sälja till mig. Just nu pluggar jag och då har man inte så jäkla mkt pengar så så får man åka o köpa där det finns billigt och göra det ofta :/

Annons:
Silvestris
2014-02-11 21:16
#14

En del sådana där köttmixer från färskfoderföretagen kan ha varierande kvalité. En del återförsäljare är inte så noga med att hålla fryskedjan heller och då kan det ju bli riktigt illa.

Jag gav Klass köttkross tidigare och under en period var det katastrofalt dåligt. Konstig konsistens och den luktade illa (varpå katterna tack och lov vägrade äta det) så jag slutade ge det och gav det inte på flera år. Nu har jag köpt enstaka korvar ibland och då har det varit bra kvalité, ingen konstig lukt och lika "blöt/blodig" som det jag är van vid.

Caifig
2014-02-11 21:32
#15

#14 Tyckte bravo ox såg så himla konstig ut och den ena vägrade äta tills jag kokade den. Vill gärna testa med köttkorvar just för att man kan få in så mycket annat kött som annars är svindyrt!

Har du testat några andra korvar än Klass som också verkar bra?

Silvestris
2014-02-11 21:35
#16

#15

Jag köper huvudsakligen Emmzo och MUSCH nu. Klass är lite för fett för mina kastrater.😃 Tycker genomgående att både Emmzo och MUSCH håller jämn och bra kvalité.

Caifig
2014-02-11 21:41
#17

#16 Vad skönt! Funderar på att beställa hem lite olika sorter så fort man får en större frys. Får försöka hitta någon affär som säljer MUSH, Grizzly Zoo har bara gris och nöt. Tack så mycket!

NinaS
2014-02-13 19:41
#18

Ett par av mina katter blir lösa i magen om de får rena ox-portioner (testat både Bravo och Nordic), i röror tillsammans med annat kött/oxhjärta går det bra. Har aldrig testat Emmzo och Musch, verkar inte finnas där jag bor.

Upp till toppen
Annons: