Annons:
Etikett03-katt
Läst 2898 ggr
Ellenfyrkant
2013-11-28 22:22

Barfa katt, hur?

Hur bär jag mig åt för att börja barfa katten? Vad ska han äta? Kan någon ge exempel på en veckomeny? :) vad är viktigt att tänka på?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
SuperLimm
2013-11-29 11:03
#1

Viktigt att tänka på att katter behöver taurin, som finns mycket i hjärta. Googla på "BARF katt" och "näringslära katt" så  finns det massor att läsa! :)

Mvh Linn

Denna kommentar har tagits bort.
Heffipeffi
2013-11-30 18:17
#3

10%ben
5-10%lever
minst 10% hjärta. Gärna från gris som är taurinrikt.
Resten muskelkött 
Ev en äggula nån gång

Du bör variera köttet så att katten får i sig från tre djurslag på ca 10-14 dagar. Ett av köttslagen bör vara rött. Tex från nöt.
Det är som ngn skrev viktigt att katten får hjärta för att täcka taurinbehovet. Taurin finns i allt muskelkött, men mest i hjärta. Grishjärta innehåller mer än t ex kyckling.
Benen ska vara såna ben som katten äter upp. Tex kycklingvingar, kycklinghalsar, grisknorrar.

Jacama
2014-08-06 12:31
#4

Resten kött..vad kan det vara för kött. Katter kan väl äta t.ex njurar, hjärna, testiklar mm? räknas de som "resten kött" då? Kan man ersätta ben med t.ex äggskal? mina tuggar inte i sig kycklingvingar och kycklinghalsar och jag tror inte de kommer tugga på en grisknorr heller ;)

Jacama
2014-08-06 16:41
#5

Funderar på att be att få en låda med bitar till katterna vad ska jag säja att den ska innehålla?

Ellenfyrkant
2014-08-08 19:53
#6

#5 Läs inlägg 3 :)

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Heffipeffi
2014-08-14 00:04
#7

#4 Njurar räknas som inälvor, så du kan dra ner på levern lite om du ger njure också. Lunga räknas som kött, men är ganska kalorifattig, så inte för mkt lunga.  Hjärta räknas också som kött, så det kan du öka på. Men det ska va minst 10%. Fryser du maten kan du gärna ge mer hjärta, eftersom lite av taurinet försvinner vid infrysning. För övrigt är kött just "kött" :-)

[Gemm]
2014-08-19 12:13
#8

Här är lite exempel, det är ingen genomtänkt meny utan bara för att ge dig en bild av hur det skulle kunna se ut.

Mån: Kycklingvinge och grishjärta

Tis: Lammlever och kycklinghals

Ons: Grisnjure och malen kanin

Tor: Kycklingvinge och malen lammlunga

Fre: Äggula, malen hjort och lammhjärta

Lör: Kycklingvinge och kycklinghjärta

Sön: Malen kanin och nötfärs

Mycket hittar du i både frys- och färskdiskarna på vanliga livsmedelsbutiker som Willys och Citygross eller Ica Kvantum, de två sistnämna brukar även kunna ta hem de organ du vill ha. Jag har beställt hjärta av olika slag samt njure t ex.

Lamm, hjort och kanin köper jag på hälsofoderbutiken (emmzo och pommys).

Upp till toppen
Annons: