Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 2651 ggr
Linnea
11/27/13, 1:05 PM

Ben till glupsk valp

Vår golden började barfas för ca 4 år sen, efter ungefär 1,5 år övergick vi till färskfoder för vi hade svårt att få tag i ingredienser. Hon har alltid varit väldigt glupsk och jag fick passa henne en del i början när hon fick ben. Nu har vi en beaglevalp på 5 månader som äter enbart färskfoder sen ca 12 veckors ålder. Ville börja ge henne kycklingvingar men detta är den mest glupska hund jag nånsin sett. Första gången höll jag i vingen men tappade den då den var så hal. Hunden stack iväg när jag skulle ta tag i den igen och svalde resten helt (mer än halva vingen). Hennes mage verkar vara gjord av stål för inget hände och benet smälte magen ner helt. Andra gången lät jag henne sitta ifred med vingen och då tuggade hon rätt bra, tredje gången samma sak men hon tuggade inte lika mycket. Fjärde gången höll jag igen men hennes tänder hamnar på mina fingrar hela tiden = aj! Tappade den igen och hon svalde resten helt.

Hon verkar inte vara ett dugg intresserad av att tugga mer än nödvändigt. Rådjursklöven tuggar hon fint på. Vad ska jag ge henne? Revben?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
aleexx
11/27/13, 5:47 PM
#1

Min uppfattning är att vissa hundar tuggar maten jättenoga medan andra (som mig egen) inte tuggar mer än vad som är nödvändigt för att kunna svälja det 😛 Jag har aldrig oroat mig särskilt mycket över det men har gett lite extra äppelcidervinäger till maten när han fått större ben, bara för att underlätta matsmältningen lite.

Revben är väl mer som rekreationsben än måltid så du borde nog inte använda revben som benkälla. Eftersom er valp inte blivit dålig av att svälja dåligt tuggade vingar bör det inte vara någon fara 🙂

aleexx
11/27/13, 5:48 PM
#2

Ett sätt jag brukar "tvinga" min till att tugga ordentligt är att ge skrov från kalkon, det är så pass stort att han måste tugga för att få loss bitar!

Linnea
11/28/13, 2:10 PM
#3

Jag vill ju gärna att det ska fungera som tandrensning också men jag får väl kanske ge separata ben för det då.

By the way hittade hon en inte helt färsk mullvad igår som hon slukade.. Den kom upp igen nån timme senare (som jag gissade). Den lukten går inte ens att beskriva och jag glömmer den nog aldrig..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

zickan
12/6/13, 3:35 PM
#4

Har samma problem här. Kämpat med en som inte ens försökte tugga. Fått dra ut ben ett ben ur halsen som fastnade. Sedan dess fick hon endast frusna stora kycklingdelar. Tvinga henne börja tugga. Körde på kyckling ett bra tag. Övergick till andra stora ben som hon inte kan svälja helt och nu minskat ned när jag märkt att hon har börjat tugga mer. Visst försöker hon ännu svälja för stora bitar som hon spyr upp igen och tuggar sedan. Men hon har bättre kontroll sin glupskhet. Och jag sitter alltid och övervakar när hon äter. Vill hon gå undan om jag är stressande så sitter man mest och lyssnar efter hulk ljud ifall att. 
Men peppar peppar så har det fungerat riktigt bra i flera månader nu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: