Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 3154 ggr
Sarah-S
2013-09-18 14:13

Taurin i VoH

Funderar på att ge katterna VoH då jag har fått uppgift att fodret innehåller tillräckligt med taurin. Skulle ni våga ge utan att tillsätta det? 

Detta är varianterna jag funderar på:

_KYCKLING
100% kyckling. Vitaminiserat.
_KYCKLING är ett utmärkt tilläggsfoder, som består av kött, skinn och ben från kyckling (men inte inälvor, huvud eller klor). Den här produkten har visat sig vara ett allergivänligt alternativ från Vom og Hundemat. Många hundar med omfattande allergiproblem har fungerat utmärkt på 100% KYCKLING, som då har använts som helfoder.

Eller
_
HUNDMAT (Nr. 33)
__Kyckling, innanmäte och nötvom. Vitaminiserat.
_HUNDMAT är tillsammans med HUNDMAT med lax vår populäraste blandning och har varit i produktion sedan Vom og Hundemat startade år 2000. Fodret kan gärna användas som helfoder, vid behov kan en Omega-3 källa tillsättas t ex 5ml* (en tesked) fiskolja, per 20 kg hund. Alla foder från Vom og Hundemat passar utmärkt som tilläggsfoder och du kan blanda färskfoder från V&H med torrfoder i det mängdförhållande som du önskar

Citat från VoH:
"Vi har inte analyserat taurinhalten i våra foder. Men rå kyckling innehåller ca 159 mg/kg. Kattens behov är ca 0,01 mg/kg kroppsvikt. så en katt som väger 3 kg och äter ca 100 gr av ren kyckling per dag får i sig 15.9 mg per dag."

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Silvestris
2013-09-18 14:36
#1

Nej, jag hade inte vågat ge utan tillskott av taurin. Dels kan frysningen påverka taurinhalten, men sedan är ju tex. benhalten i Kyckling ospecificerad vilket innebär att man inte vet hur mycket kött vs. ben maten innehåller=du vet inte hur mycket taurin maten innehåller ens teoretiskt (eftersom du finner taurinet i kött). Innehållet i Nr. 33 är ju tämligen ospecificerat även det vilket innebär att du inte har koll på den teoretiska taurinhalten.

Sarah-S
2013-09-18 15:09
#2

Ok

Enligt uppgift ska det vara 3% ben i Kyckling

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Bolten]
2013-09-20 02:54
#3

#2 Menar du att en hel kyckling består av 3% ben? För de stämmer inte.

Sarah-S
2013-09-20 12:46
#4

Nej i deras fodervariant som heter Kyckling är det 3% ben

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Heffipeffi
2013-09-20 20:37
#5

Jag var på en föreläsning om VoH som Carl själv höll, han rekommenderade valpfodret till katter. Vet inte hur kunnig han är på katters behov.

Sarah-S
2013-09-20 20:51
#6

Näringsanalyserna är ju bristtfälliga om man vill se om de är lämpliga för katt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
[Annamaja27]
2013-09-24 20:52
#7

Jag ger VoH till mina katter. Ibland kyckling, ibland valp. Ibland får de inälvsmat som de inte äter mycket av så det brukar gå till hunden.

Upp till toppen
Annons: