Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2475 ggr
MrJLundin
2013-09-03 17:18

Magproblem, kan BARF hjälpa?

Hej, jag ska försöka göra en lång historia kort.

Jag har en japansk spets (tik) som har haft sporadiska kräkningar, där det kan gå månader utan kräkningar. Men plötsligt kommer det några dagar där hon kan kräkas 4 gånger per dag i 2-3 dagar. Det är nästan alltid bara galla och ofta så sammanfaller även detta med löp, men inte alltid. Sedan så är hennes avföring väldigt varierande i både färg och konsistens. (vilket den är även när hon inte har kräkningar)

Jag har varit hos veterinären ett flertal gånger, vilken just nu mest börjar kännas som en j*vligt dyr foder försäljare. Och när jag var där senast (idag) så bestämde jag mig för att fråga om jag skulle kunna testa BARF. Detta följde i princip en uppläxning om hur dåligt BARF var. Att det kunde leda till kalk kristaller i urinen, att hundarna får brist på jod och D-vitamin osv.. Och att om hon hade haft en hund med samma problem så hade hon minsann kört med "specific digestive support"

Jag kände mig ganska paff, men känner att hon dissade det lite för hårt för att bara vilja det bästa för hunden.

Så jag frågar nu er som är lite pålästa om denna typ av foder. Hur är det med brister i detta foder? Vågar man testa detta på en hund som verkar ha en ganska känslig mage? Vad hade ni gjort i min situation?

Annons:
Silvestris
2013-09-03 19:35
#1

Man ska inte tillskriva BARF några magiska egenskaper. Vissa hundar med magproblem mår bra av BARF, andra inte. Det beror på vad som är orsaken till problemen. Eftersom din tik inte kräks upp mat utan "kräks tomt" och det huvudsakligen sker i samband med löp kan det vara så att hon behöver äta oftare under löpet. Löpet kan leda till stress vilket kan påverka magen negativt (magkatarrsaktigt) och då är det bra att äta många små mål.

Upp till toppen
Annons: