Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 3129 ggr
Mapel
2013-08-26 18:41

Ben och valp

Jag har en liten 9 veckors valp hemma som jag och min sambo försöker fasa över till färskfoder. Vi ger Musch. Han äter nu royal canin som han hade fått hos uppfödaren och det vill vi givetvis sluta med så fort som möjligt. Problemet är att han absolut älskar sitt himla royal canin och tycker att färskfoder är lite sådär. Just nu är det enda godis som han faktiskt blir exalterad över sitt himla torrfoder! Han vägrar dessutom att äta de färska renbenen som vi har försökt ge honom, de är äckliga och han verkar inte se någon mening alls i att äta dem trotts försök att leka med benen, att plocka av små köttbitar och allt möjligt. Vi har funderat lite på att ge kycklingben men det är egentligen lite emot vad vi vill då vi inte vill stödja djurindustrin så mycket - därav renben. Men det kanske är enda sättet att få honom att äta ben? Hur har ni gjort när ni introducerat råa ben? Har det gått bättre med kycklingben till en kräsen valp? Han äter annars med stor aptit, minst 3/4 dl vid varje måltid(han är en sheltie så det är ganska mycket ändå) Han har så smått börjat äta färskfodret också, även där med ganska god aptit. 

Sen är jag även lite nojig, han knapprade lite, lite i kanten på ett av ren revbenen och det gick då sönder i bitar, ska det verkligen göra det? Antar att benen i kycklingvingar måste gå sönder, men är det verkligen ingen fara att svälja och måste benen vara väl söndertuggade innan valpen sväljer dem?

Nu blev det en hel novell med frågor här, så om någon kanske har svar på nån fråga bara så vore det jätte tacksamt!

Annons:
Mapel
2013-08-29 10:54
#1

Är det inte någon som åtminstone kan svara på frågan om det är meningen att benen ska gå sönder när hunden tuggar på dem? Skulle verkligen vara jätte tacksam då!

jollycox
2013-08-29 18:10
#2

Ja dom tuggar sönder benen och sväljer bitarna. Det kan låta lite obehagligt ibörjan men man vänjer sig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mapel
2013-08-29 18:41
#3

Tack för svar, ja då behöver vi ju inte oroa oss över det iaf. :)

dixieQ
2013-08-30 17:21
#4

jag har hört att man aldrig ska ge hundar kycklingben,pga att de kan fastna i halsen o göra skada.även mellan tänderna kan de fastna.

[Forest]
2013-08-31 07:41
#5

Du kan gott ge kyckling, Enja har ätit rå kycklingvinge/klubba sen hon var hos sin uppfödare då hon ger detta till alla andra hundar så får även valparna smaka på detta :)

4, Det har inte uppfödaren vart med om genom hennes 25 år med hundar och kycklingätande hundar.

Mångmamma
2013-09-02 08:13
#6

'Min' uppfödare hade utfodrat en tidigare hund på i stort sett enbart kycklingvingar. Inget jag skulle rekommendera eftersom variationen är viktig när man BARF,ar men som en fingervisning om att det är fullt möjligt att ge kyckling. Min 4 månaders valp, blandras, är van vid vom, märgben o annat rått kött redan från början, så det blev en snabblektion o en rivstart för min del att läsa på om allt som handlar om rå föda. Inget jag ledsen över direkt! :) Lycka till.

Annons:
menvafan
2015-03-21 20:04
#7

@Mångmamma kan du vara vänlig och tipsa mig om var du hittat denna information om rå föda.

Tack på förhand,

Micca.

Upp till toppen
Annons: