Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 5913 ggr
Nils K
2013-08-11 12:15

frågor om njurkatt

Hej!

Jag såg att någon redan frågat om barf för njursjuk katt och blivit tipsad om att prata med en kostrådgivare. Själv har jag pratat med en näringsfysiolog, som i och för sig verkade ha bra koll på läget, men jag skulle vara ytterst tacksam för lite fler synpunkter i alla fall.

Katten i fråga är en herre på 16-17 år, som blivit lite mager på äldre dagar. Vid seniorkoll upptäcktes ett något förhöjt kreatinin (235) och han fick börja käka s k njurfoder. Eftersom köpe-kattmat verkar vara rent skräp och eftersom han är lite mager vill jag barfa honom. Näringsfysiologen tyckte jag skulle köra 1/3 rått kött (har använt färs på hjärta, oxhärta tror jag det var) och 2/3 kokt spannmål/grönsaker. Spannmålet/grönsakerna bara för att få ner protein/fosfor-halten då. Hon föreslog ris, morot och potatis, har testat morot och potatis hittills. Nu har han fått Royal Canins Renal-blötmat blandat med det hemlagade i några veckor. Hans aptit är betydligt bättre och jag tror han har gått upp lite i vikt. 

Några frågor jag inte hittat vettiga svar på är:

Bör jag salta hans hemlagade mat? Inte gjort det hittills.

Vilken sorts ris är bäst att använda, vanligt vitt eller något annat?

Hur länge ska man koka grejerna?

Vågar jag gå över helt på det hemlagade eller är jag helt ute och cyklar här?

Någon som har barfat en njursjuk katt, eller bara vet massa saker ändå och vill dela med sig?

Skulle vara jätteglad för svar!=)

Annons:
kalindas
2013-08-11 12:22
#1

Nu är jag ingen BARF expert men har en kompis vars hund hade dåliga njurvärden och veterinären ville de skulle ge honom njurmat (torrfoder).
Hon gjorde tvärt om!
Köpte ZiviPeaks burkmat och gav honom, nu är hans njurvärden bra!

Nu har du en gammal katt, så det är ju inte säkert att han kommer bli helt frisk vad du 'än försöker.
Men hade det varit min katt och han åt burkmat/kött utan problem. Hade jag köpt ZiviPeaks burkmat, jag hade inte kokat något av köttet och absolut inte lagt till salt!
Ge han lättsmält kött, kyckling, kanin med mera. Kycklinghjärtan och kycklingvingar. Lite lever. (de BARF kunniga här kan mängden).
Se till att han får i sig mycket vätska.

En jag pratade med när det gällde njurar på katt var att man kunde ge keso, så gillar han det låt han äta lite sådant.

En såpass gammal katt hade jag bara gjort allt för att skämma bort och ge han massor med god mat den tid han har kvar.

Lycka till!

/Elisa

Silvestris
2013-08-11 12:48
#2

Jag skulle vända på proportionerna, runt 40% kolhydratkälla (tex. kokta grönsaker) och resten riktigt fett kött (inkl. fet fisk om du vill), äggula och rent animaliskt fett. Det är bättre att sänka protein- och fosforhalterna genom att tillsätta mer fett än genom att pytsa i en massa kolhydrater. En del kolhydrater kommer behövas eftersom man trots allt inte kan stoppa i hur mycket fett som helst, men du behöver absolut inte ge så mycket som 60% kolhydratkälla.

Sedan behövs tillskott eftersom andelen muskelkött sjunker och då måste det till både vitaminer och mineraler. Taurin behöver också tillsättas. Utan att ha fått hjälp med vilka tillskott som kan behövas bör du nog inte gå över helt på hemgjord mat. Ger du 2/3 kolhydratkälla kommer du behöva mycket tillskott.

Ger du ris är överkokt parboiled vanligvis att föredra.

Nils K
2013-08-16 12:13
#3

Tack så mycket för svar. Känner dock fortfarande att jag har alldeles för dålig koll för att barfa honom, det får nog bli till att "krydda" hans köpemat med hemlagat tills jag lär mig mer. 

Vet ni om något av njurdiet-fodren man kan köpa är mindre dåligt än de andra?

[fabienne]
2013-08-16 12:21
#4

http://dogaware.com/health/kidney.html Här kanske du kan hitta något användbart. Det finns i alla fall hur mycket som helst att läsa verkar det som… Det är inriktat mot hund, men kanske något kan vara till nytta för dig ändå. Vilken näringsfysiolog har du pratat med? :)

Silvestris
2013-08-16 14:21
#5

#3

Generellt sett är njurfoder i våtfoderform bättre än torrfodren. Hill's k/d är väl det minst dåliga torrfodret skulle jag säga.

Nils K
2013-08-17 19:03
#6

Ska kolla länken!

Pratade med en Lena Mattsson på GG Göteborgs Hund och Katt klinik och butik. 

Och Hills vägrar han äta…  Men han äter våtfoder i alla fall.

Annons:
[fabienne]
2013-08-17 19:53
#7

#6 Okej! Lena är toppen. Hon har koll på läget. :) Har varit mycket i kontakt med henne för min hund med en massa kostrelaterade problem. Parboiled ris kokat dubbelt så länge i dubbelt så mycket vatten brukar rekommenderas. Har aldrig hört att man ska salta maten.

kalindas
2013-08-17 19:56
#8

#7
Katter är köttätare, äta massa vegetabiliskt känns inte speciellt logiskt. 😮

Som jag sa ovan så hade jag om jag hade en så gammal katt skämt bort honom med mat han älskar. Helst då med bra kött och mycket vätska. Är man gammal ska man ju får det bästa och godaste man vet. 🙂

/Elisa

[fabienne]
2013-08-17 20:03
#9

#8 Nej, men vad jag förstår är det mycket viktigt att få ner fosforhalten vid njurproblem, och det är mycket svårt att få ner den nog mycket med endast animalier. Då måste man fylla ut med något. Vore det min katt skulle jag lyssna på henne för jag litar på att hon vet vad hon pratar om då hon har så lång erfarenhet (+ 25 år) av att arbeta med kostrelaterade problem och med att hjälpa sjuka hundar och katter via kosten. Sedan får var och en bilda sig en egen uppfattning såklart. Att ge vegetabilier till en katt känns inte optimalt, men det kan vara nödvändigt vid vissa sjukdomar.

Silvestris
2013-08-17 20:41
#10

Problemet när man ersätter kött med vegetabilier är som sagt att man behöver ge ganska mycket tillskott. Visst behöver man sänka kötthalten, men det är oerhört drastiskt att dra ner det till 1/3 kött, fullständigt onödigt faktiskt. Tillskott kommer behövas även om man ger 60% animalier och 40% vegetabilier, men inte lika mycket. Ger man 60% animalier bestående av fett kött, äggula och animaliskt fett kan man landa på en proteinhalt om 35% och en fosforhalt på 0,5-0,6% (vilket är vad en del njurvåtfoder innehåller).

Som sagt, ersätt protein med fett. Inte bara med kolhydrater. Sedan kan man ge tillskott av fosfatbindare, probiotika och lite fibrer (hjälper kroppen att eliminera urea).

[fabienne]
2013-08-18 00:31
#11

Känns som Nils K är i goda händer vem han än väljer att lyssna på. :)

Nils K
2013-08-24 14:10
#12

Vad för fett kan man blanda i? Han hatar när jag lägger smör i hans mat… 

Hittade ett recept som sades vara bra till njurkatter:

  • Ca 100 gram nötlever
  • 2 hårdkokta ägg
  • 5 deciliter ris (kokt utan salt)
  • 1 matsked vegetabilisk olja
  • 1 tesked kalciumkarbonat(apotek)

Det stod att man skulle bryna levern, det verkar ju kanske inte helt vettigt. Varför vegetabilisk olja undrar jag? 

Någon som vet om det här är nåt man vågar ge kattfarbrorn?Antar att jag inte kan ge bara det, då det inte finns muskelkött eller hjärta i. Blir det för mycket lever om jag ger honom det för ofta?

Ju mer jag läser om barf desto fler frågor poppar upp… Tack så mycket för alla svar! 

Förresten, om någon är intresserad av att läsa mer om katter med njurproblem, hittade jag tre länkar på den sidan någon tipsade om ovan. Massa info, t ex tabeller på hur mycket fosfor olika mat innehåller mm.

http://www.felinecrf.org/index.htm

http://www.felinecrf.com/

http://www.holisticat.com/crf.html

Silvestris
2013-08-24 15:15
#13

#12

Man kan blanda i ister, talg, grädde, creme fraicé, äggula är fett, fet fisk osv. Det behöver inte vara rent fett men då får man välja feta produkter istället.

Receptet du har hittat är alldeles för magert och jag undrar lite hur man ska få en katt att äta mat som mest består av ris. Jag gjorde en snabbanalys av det där receptet och det innehåller:

  • 23,3% protein
  • 16,1% fett (av varav det mesta är vegetabiliskt)
  • 53,4% kolhydrater

Och alldeles för lite vitaminer och mineraler. Det behövs sannolikt tillsättas taurin också. Dessutom är kalcium/fosfor-kvoten helt åt skogen på 4:1. Lämpligt är runt 1,3:1. Man kan öka kvoten om katten har för mycket fosfat i blodet men det måste man kontrollera hos veterinären.

Annons:
Upp till toppen
Annons: