Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 4665 ggr
kredka
2012-09-24 15:15

Är uttrycket "BARF" missbrukat?

Jag sitter och läser runt om olika diet, och hittade en rätt intressant artikel. http://rawfed.com/myths/preymodel.html . I länken man läsa att om man använder sig av metoden kallad för wholeprey behöver man inte använda några supplementer däremot om man endast barfar så bör man använda supplement. Här på forumet kan man oftast läsa att om man barfar så behövs inga extra supplementer. Det känns som så fort man matar sina djur med kött så kallas det för barf - men är det verkligen fortfarande barf eller kanske matar man djur med hela möss, fåglar osv och då är det inte barf längre… Så barfar du eller använder annan metod tex wholeprey?? Hur ställer ni är till påstående att vid barf borde man komplementera måltider med supplementer?? Sorry om det blev fel grupp ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
BARFmycat
2012-09-24 21:37
#2

Personligen tycker jag att om kosten är "Biologiskt Anpassad" så är det ju underförstått att inga supplement skall behövas, annas är den ju inte bioligiskt anpassad, egentligen..?Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

VeronicaKahlbäck
2012-09-24 22:12
#3

Om man ger en väl sammansatt kost till sitt djur behövs inga tillförda vitaminer, mineraler eller liknande, sen hur enkelt eller realistiskt det är att få det fungera skiljer mellan olika djurslag.
För mej är BARF snarare ett samlingsnamn med alla dieter där whole prey ingår. Eftersom det står för Biologically Appropriate Raw Food tycker jag inte det borde vara några frågetecken?

Jag står fast vid att ju närmare naturen desto bättre, vilket jag ansett från början.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

kredka
2012-09-25 10:26
#4

Men det står ju tydligt i artikeln ( och ja det kan vi luska ut själva också) att katter och hundar i vild tillstånd äter whole prey - och det är biologiskt anpassad för dom - dom äter alla delar tillsammans med päls/ fjädrar osv. Det betyder att dom behöver det i sin diet. Om vi nu vill mata våra djur ( som är tex bara innekatter, hundar) på samma sätt så skulle vi behöva kasta i rummet en hel kanin ( med päls och allt kvar) och tex en hel duva osv. För att dom skulle kunna klara sig på det utan några supplementer. Jag tror att dom flesta av oss gör det inte och istället går raka vägen till tex ica butiken och köper kött där - och det är ju inte likavärdig kött som om våran katt/ hund skulle äta en hel höns som han jagar själv. Då betyder det att nåt saknas i deras kost och borde vara supplementerat eller?

Välkommen till ferretplanet.se :)

VeronicaKahlbäck
2012-09-25 11:00
#5

#4 Fast att dom alltid äter hela djuret stämmer inte riktigt.
Om vi inte ska gå ut i naturen och själva fånga födan till våra djur så är det ändå inte helt naturligt om vi ska vara benhårda. Ja inte heller delen med att vi fångar bytet och selekterar vad som är tjänligt.

De hela foderdjuren vi ger har oftast producerats i människans händer vilket påverkar näringsvärdet. Hur de avlas, lever och vad de blir uppfödda på men även hur dom hanteras från "fabriken" till djurets tallrik.

Fortfarande beroende på vilket djur det handlar om och dess specifika behov så försöker man oftast komma så nära vad de skulle ätit i vilt tillstånd. När det gäller illrar (vilket du och jag har) är det oftast en blandning av whole prey och andra köttprodukter, jag vill tro att det är det bästa sättet att tillgodose hela deras näringsbehov.
Som med de flesta dieter tror jag att det är farligt att begränsa sej allt för mycket, visst vore det enkelt om möjligheten fanns att alltid ge whole prey men det är inte så enkelt att alltid få tag i alla olika djur i dess olika stadier som behövs.
Något jag sett att många missat är att det krävs foderdjur i olika åldrar, dagsgamla kycklingar exempelvis är väldigt smidigt och något jag alltid har i frysen men faktum kvarstår att dom inte är fullvärdiga när det gäller näring.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Silvestris
2012-09-25 11:47
#6

#4

Päls, fjädrar, tänder, klor osv. är exempel på ospjälkbart material dvs. de har inga nutritionella värden. Det är f ö inte alltid de äts heller (katter plockar gärna fjädrarna på fåglar).

Man skulle kunna tänka sig att dessa ospjälkbara material har en funktion som olösliga fibrer men det är ju ett behov man kan bedöma om den enskilda katten har och finns ett sådant behov får man tillsätta fibrer.

Jag säger som förut, för mig är BARF ett koncept ingen exakt metod och den kan tillämpas på olika sätt. Man BARFar inte bara för att man ger lite kött. Man BARFar när man ger katten en kost som är så nära den naturliga som möjligt. Ska man börja vara extrem som en del "whole prey-folk" är kan man ju ifrågasätta hur naturliga deras katters diet är när de får domesticerade bytesdjur som har fötts upp under helt artificiella förhållanden och även avlats selektivt. Det är såklart sådant som kan påverka näringsinnehållet.

Annons:
wesdi
2012-09-25 12:02
#7

De som inte har möjlighet till whole prey kör varianten Frankenprey (namnet inspirerat av Frankensteins monster… som sattes ihop av olika likdelar).

Alltså tänket är whole prey men man *komponerar* ihop med olika köttdelar, ben och inälvor. Här handlar det ju inte om små mumsbitar eller malet kött  utan de försöker ge så stora köttstycken som möjligt.. för att ge hunden berikning, tandmotion och undvika risk att något fastnar i halsen på allt för glupska hundar.

Flört Rätt… *konstigt-häftigt* ändå att läsa om de hundägare som spanar efter s.k. roadkills… och tar reda på det (om det inte har legat för länge förstås), ned i frysen x antal veckor och så får hundarna det senare. Ok… större djur styckas väl upp så pass att det går ned i frysen antar jag.
Att det fryses först har att göra med att man därmed försöker minska risken för ev. bakterier m.m.

Av vad jag läst mig till så verkar ev. tillskott vara fiskolja (av väldigt god kvalitet). Slippery elm bark (rödalms bark) är också något som kan ges om hunden är dålig i magen/lös avföring.

Rödalmsbark har jag också hemma, bra att ha faktiskt.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Silvestris
2012-09-25 12:04
#8

Rödalmsbark är även bra mot hårbollar hos katter.

Upp till toppen
Annons: