Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 5592 ggr
wesdi
8/21/12, 2:45 PM

Arken Zoo i Valbo (Gävle)

Cool Jag var dit idag (efter att ha tränat agility i lätt duggregn… utan regnkläder för de hade jag glömt hemma).
Jajamen… de har Sund Hundmats blandningar, även deras RKB.
Såg att de även har V&H färskfoder, olika sorter.

Just nu har de 15 % rabatt om du köper 10 st 500 g valfri blandning av Sund Hundmat. Ord pris är 22 kr/500 g …

Jag köpte 10 st, fem av varje sort.. Bra att ha som variation.

Personalen blev glatt överrasskad då jag kom med min korg med Sund Hundmat. De erkände att det var så nytt så de hade inte riktigt lärt sig allt om Sund Hundmat.  så vi pratade lite… om råfodring/barf.

Flört Jag passade på att informera om att Sund Hundmat inte är *färskfoder* i stil med V&H… förklarade skillnaden.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
BARFmycat
8/22/12, 7:45 PM
#1

Vad bra, brukar ha vägarna förbi CityGross i Gävle ibland, ska absolut kika in där!Skrattande

Bra gjort av dig att snacka lite BARF med dem!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

wesdi
8/22/12, 8:31 PM
#2

Flört Bara för att vara tydlig, till er som inte är så bevandrad i Gävle så ligger den här Arken Zoo Valbo just i Valbo, nya köpcentret. 
Någon mil från Gävle, vägen till Sandviken/Falun….

City Gross ligger i Gävle…

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
8/22/12, 8:43 PM
#3

Jo jag vet det, snabbt avklarat med bil!Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

axilur
8/28/12, 4:27 PM
#4

"Jag passade på att informera om att Sund Hundmat inte är *färskfoder* i stil med V&H… förklarade skillnaden."
- Vad är skillnaden? Glad

/Anneli

wesdi
8/28/12, 5:06 PM
#5

Skillnaden är att färskfoder har tillsatta vitaminer och mineraler., vissa innehåller även spannmål, potatisfibrer m.m.

Exempel:

Nordic bas, innehåll: oxkött. vom, potatisfibrer, vetekli, oxblod, kalk, mineraler och vitaminer.

V&H nr 33: färsk kyckling, innanmäte, nötvom. Vitaminaserat.

Sund Hundmat Oxblandning: blanding av vom, muskulatur runt hals och hyalint brosk, senor, bindväv, fett.

Finns fler märken som har *köttkross* dvs de här *BARF-korvarna* som bara innehåller kött/inälvor/brosk/senor/skrov….  alltså inget anna tillsatt.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

axilur
8/29/12, 9:56 AM
#6

Sund Hundmat är alltså inget helfoder?

/Anneli

Annons:
wesdi
8/29/12, 11:34 AM
#7

#6 Flört Hm ja det kan man ju diskutera….

Rått kött, råa inälvor, råa ben i sig innehåller egentligen allt nyttigt en hund behöver.  Men enligt mig ska man variera köttslag (bytesdjuret).
Variation av köttsort, inälvor, ben osv….

Sedan finns det olika läror om hund behöver grönsaker/frukt, vissa spannmål, mjölkprodukter m.m. också…

Sund Hundmat har två varianter (i dagsläget i alla fall) samt RKB.
Men kommer jag ihåg rätt är det väl mest eller enbart från nöt-djur.

Pratar vi variation så blir det i mina ögon lite väl ensidig kost att enbart ge kött/inälvor/ben från nöt dag ut och dag in.

Däremot… är Sund Hundmat en av många varianter att kunna ge.. som variation i mat man ger hund när man barfar/råfodrar.

// Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

axilur
8/29/12, 2:51 PM
#8

Jämför man Sund Hundmat med VoH då. VoH anses väl ofta vara det bästa alternativet, men varför i så fall?

/Anneli

wesdi
8/29/12, 5:07 PM
#9

#8 Obestämd Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, vad du menar.
Flört Jag har försökt förklara skillnaden mellan färskfoder och *köttkross* i tidigare inlägg. Exempel på köttkross råkade då bli Sund Hundmat.. eftersom mitt ursprungsinlägg handlade just om det märket.

Köttkross/barf-korvar är enbart kött/slaktrester/brosk/senor/skrov m.m. som grovmalts. Inget annat.  Ska i så fall jämföras med färskt rått kött/kyckling/inälvor du köper i affär m.m.

Enkelt uttryckt: färskfoder är färdigbalanserat med tillsatta vitaminer och mineraler. Vissa har även spannmål eller annat tillsatt.
Fix färdigt klart - ägaren ska inte behöva tänka själv utan kunna ge färskfodret… samma om man så vill, dag ut och dag in utan att det blir knas i näringsbalansen.

När man råfodrar (barfar) ser man som ägare själv till att hunden får i sig proteiner, fett, vitaminer, mineraler genom en variation i kosten… variation i köttslag, inälvor, råa köttiga ben osv…

Vet inte om jag kan förklara det på bättre sätt..

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

axilur
8/29/12, 5:46 PM
#10

Jaha, NU är jag med! Skäms Missuppfattade förra inlägget helt. Tack!

/Anneli

BARFmycat
8/30/12, 8:34 PM
#11

Färskfoder är som rått blötfoder, för att förenkla.

För att förtydliga, så är ju ett foder med korrekt mängd ben, kött och inälvor, även om dessa samtliga kommer från ett och samma djurslag ändå ett heltfoder, dvs djuret får ingen brist av långvarig utfodring på det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: