Annons:
Etikett03-katt
Läst 21883 ggr
Ruzicka
3/1/12, 6:13 PM

Vilka grönsaker till katt?

Hej!

Jag funderar lite på att börja så smått med BARFa mina katter, men jag har ännu inte riktigt koll på saker och ting.. En sak jag funderar över är vilka grönsaker ni ger till katt? Vilka grönsaker är "bäst", och varför? Vilka grönsaker skall man INTE ge?

Jag vet att grönsaker i BARF är ett omdebatterat ämne, men det är inte det jag vill få info om just nu. Jag vänder mig i huvudsak i denna tråd till er som är för grönsaker.

(Jag ber om ursäkt för om detta redan har diskuterats, men som alla vet är väl sökfunktionen på iFokus en av de sämsta i internethistorien.. <.<)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
BARFmycat
3/1/12, 6:24 PM
#1

Du ska inte ge betor, spenat, rabarber, potatis, mangold, morot, tomater, selleri, squash/zuccini, kiwi, fikon, björnbär, citrus.

Du kan ge groddar, ingefära, rosmarin, tranbär, blåbär, och ja, allt som inte står med ovanTungan ute

Ett bra tips är att köpa kaninmage, och ge innehållet.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
3/1/12, 6:34 PM
#2

Det var ju ett supertips! … frågan är bara var man skall kunna få tag på en kaninmage.

Jag vet ju jipotimas, men jag bor numera i Tyskland och tror inte att fraktkostnaderna skulle vara så roliga. Vet någon om något liknande i Tyskland? Jag skall googla lite själv också och se om jag hittar något.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

BARFmycat
3/1/12, 6:45 PM
#3

#2

Haha nää, jag vet inte, kan inte hjälpa dig där.. =P

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
3/1/12, 6:50 PM
#4

Attans! ;) Jaja, det skadade inte att fråga! =P

Om jag från ett ställe som Jipotimas köper MALD mage, är det generellt malet med maginnehållet då? Alltså, kan jag ge mald mage som "ersättning" för grönsakerna?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

BARFmycat
3/1/12, 7:22 PM
#5

#4

Det vet jag inte, fråga tillverkaren!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
3/1/12, 7:53 PM
#6

#5 Okej, tack så mycket för hjälpen!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Heffipeffi
3/2/12, 5:44 PM
#7

#1 Varför anser du att man inte ska ge just de grönsakerna till katt?

BARFmycat
3/3/12, 12:27 PM
#8

#7

Inte till hund heller, pga höga halter oxalater.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
3/3/12, 11:15 PM
#9

#8 Finns det det i morötter och squash?

Tror det är ganska vanligt att man har morötter i  grönsaksmixen.

Silvestris
3/3/12, 11:44 PM
#10

Vilkar grönsaker som är bra beror väl på vad du önskar för effekt. Jag håller inte med BARFmycat helt i vad för grönsaker som man inte ska ge. Jag anser att morötter och squash kan ges. Grönsaker utgör ju ingen större del av kosten, men visst kan man undvika de mest oxalatrika grönsakerna. Varken squash eller morötter tillhör dem. Spenat (som allmänt anses vara oxalatrikt) innehåller ca 1 g oxalatsyra/100 g. Squash innehåller 0,02 g/100 g. Potatis, morötter och tomater 0,05 g/100 g. I det stora hela blir det en försumbar halt.

BARFmycat
3/4/12, 1:50 PM
#11

Jo jag kom på sen att jag kanske skulle kategoriserat grönsakerna efter vilka som är sämst att ge osv…

#8
Bara för att det är vanligt betyder ju inte det att det är bra?
Carnia Lynx, Porta 21 sensible och Orijen/Acana har mycket potatis i sina foder vilket jag har kritiserat dem för, åtminstone Carnia har lovat att ta upp det med tillverkarna.

#10

Vart hittar du uppgifter på hur mycket oxalater grönsakerna innehåller?

Jag har använt mig av den här listan;
http://www.ohf.org/docs/Oxalate2008.pdf

Till den gruppen med extremt höga halter oxalater hör betor, rabarber, spenat, fikon, kiwi och mangold med halter över 100mg per 60ml

Till gruppen med höga halter oxalater hör okra, grönkål, potatis, björnbär, blåbär, mango, citrus och sötpotatis, halter mellan 26-99mg per 60 ml

Till gruppen med måttliga halter oxalater hör tillagade bönor, morötter, selleri, tomater och squash med halter mellan 10-25mg per 60ml.

En sak som jag tycker är intressant med detta är att det finns inga köttsorter som överstiger 10mg oxalater per 60ml, så där har man en ungefärlig riktlinje på vad som är normal konsumtion för en carnivor.

Grönsaker och frukter som innehåller mindre än 10mg oxalater per 60ml är kronärtskocka, sparris, broccoli, vitkål, blomkål, gurka, romansallad, isbergssallad, mungbönor, ärtor, äpplen, aprikoser (inte torkade), körsbär, tranbär, melon, nektarin, papaya, passionsfrukt, päron, jordgubbar och hallon.

Det förvirrar mig däremot att "winter squash" och "summer squash" står med på listan över måttliga halter oxalater, men "squash, zuccini" står med på listan över grönsaker med under 10mg per 60ml. Kanske säkrast att undvika all squash då, anser jag.

En personlig åsikt är att kanske inte ha med så mycket frukt i röran för att hålla sockerhalten nere.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
3/4/12, 2:15 PM
#12

Min information kommer från USDA Nutrient Data Laboratory.

BARFmycat
3/4/12, 3:16 PM
#13

#12

Hur gör du?

Här för spenat tex hittar jag ingenting om oxalater?
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/cgi-bin/list_nut_edit.pl

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Ruzicka
3/4/12, 9:39 PM
#14

#10 "Vilka grönsaker som är bra beror väl på vad du önskar för effekt", skriver du, och jag förstår inte vad du menar med effekt. Kan du förklara? ^^

En anna fråga, som ändå har med ämnet att göra: Jag har råttor, och jag vet att till råttor skall man inte ge för mycket spenat, eftersom spenat hämmar bildandet av röda blodkroppar.. gäller det även för katt?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Heffipeffi
3/5/12, 12:31 AM
#15

Olika grönsaker ger ju olika "effekter". Det är väl därför det inte är bra att alltid ge samma grönsaksblandning utan i stället variera. Det är ju lika för oss människor. Det är inte bra att äta spenat jämt, men äter vi ngn gång iland får vi i oss de nyttigheter som spenaten har och undviker de skadliga verkningarna.

BARFmycat
3/5/12, 7:31 AM
#16

#14

Ja alltså, om du är ute efter antioxidanter, anti-inflammatoriska egenskaper, anti-bakteriella, vitaminrika osv osv..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
3/5/12, 2:14 PM
#17

#15, 16 Jaha. Okej, då fattar jag. Det borde jag kanske förstått innan.. Men lite korkad har jag alltid varit. ;)

"Effekten" jag vill uppnå är såklart en balanserad diet, och därför måste jag också ha olika grönsaker, även de som innehåller något som kanske inte är det bästa som till exempel spenat. Om jag ger enbart några grönsaker som inte har några negativa effekter alls blir det ju inte heller bra. Vad jag menade med tråden var väl snarare om det fanns några riktiga "no-no", som man skall undvika oberoende av hur många bra saker som finns i dem. Grönsaker som kanske till och med är farliga?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

BARFmycat
3/5/12, 2:23 PM
#18

#17

Det finns så mycket grönsaker att välja på som inte har några hälsoskadliga effekter så jag ser ingen anledning alls till att ge någonting som är listat under de kategorier som har det, som spenat.
Jag förstår inte varför det inte skulle vara bra att ge grönsaker som inte har några hälsoskadliga effekter och vart du får den uppgiften ifrån.

Jag anser att alla grönsaker jag listat som har en riskfaktor är no-nos som ska undvikas att ge. Det finns som sagt väldigt många andra alternativ.

Grönsaker som jag rekommenderar som har en del hälsofördelar är maskros (rikt på kalium och främjar levern), ingefära (antioxidant, antiinflammatorisk, främjar matsmältning), nässlor (näringsrika), persilja ( häga halter protein och är antibakteriellt), rosmarin (höga halter antioxidanter, bra för hjärta och nervsystem), alfalfa (näringsrikt).

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
3/5/12, 3:05 PM
#19

#18 Jag har inte fått den uppgiften någonstans alls ifrån. Jag använder mina personliga åsikter och erfarenheter. ^^ Jag menade inte att det är onyttigt att bara få i sig nyttiga grönsaker men jag menar att man som människa (eller jag i alla fall..) lätt är bekväm. Var jag skall få tag på till exempel maskrosor och nässlor har jag inte en blekaste aning om, och måste där jag bor antagligen åka till specialaffärer om jag skall hitta sådant. Då är det lättare att hålla sig till grönsaker som är enkla att få tag på, som finns i affärerna där man ändå är och handlar. Om man skall utesluta alla grönsaker som innehåller något dåligt blir det ofta att man bara har några få och varierar sig mindre. Jag tror att det är mycket bättre med större variation och att få i sig något dåligt då och då. Jag ser din poäng och inser att du egentligen har rätt i teorin, men jag vet också hur jag fungerar i vardagslivet.

Trots det så skall jag försöka minnas dina listor så gott jag kan, så att det blir mindre av det lite sämre och mer av det bättre, framförallt de grönsaker och frukter som du rekommenderade! De med mest oxalater lägger jag såklart på minnet så att det inte blir några sådana men måttliga halter, och eventuellt någon gång höga, tycker jag personligen faktiskt kan vara okej.

Jag är jättetacksam för hjälpen!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

BARFmycat
3/5/12, 3:23 PM
#20

#19

Man kan ju plocka sommartid, om man har svårt att få tag på någon ingridiens kan man ju låta bli att ge den, svårare än så är det ju inte.

Om du utesluter alla grönsaker som innehåller något dåligt finns det fortfarande massor kvar att ge, som jag listat.

Jag tycker att det är väldigt korkat att ge vegetabilier som innehåller konstaterat giftiga ämnen bara för att variera sig, då är det bättre att inte variera och ge säkra växter. Som sagt så har du ju riktlinjer på vad katter är skapta för att få i sig i oxalathalt, och det är under 10mg per 60ml. Allt annat är att experimentera med sådant som vi inte vet någonting om. Oxalater påverkar matsmältningssystemet, urinsystemet och nervsystemet. Inget att leka med, anser jag.

Alfalfagroddar, ingefära, rosmarin, tranbär och persilja finns ju alltid i livsmedelsbutik, så det är nog inga svårigheter att få tag i det. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle hellre inte ge grönsaker alls än att ge något som är giftigt.

Vad du personligen tycker är okej och vad som verkligen är okej är ju två vitt skilda saker. Jag vet att jag låter barsk med det här, men när den enda informationen vi har är att oxalater ÄR giftigt, och katter är inte gjorda för att få i sig MER än 10mg per 60ml, tycker jag att det är dumt att experimentera med andra halter utan att veta säkert.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Ruzicka
3/5/12, 3:45 PM
#21

#20 Jag håller helt med dig att vad jag personligen tycker och vad som verkligen är okej är helt skilda saker. Jag talar inte om för alla att göra som jag säger, och jag säger inte att mitt sätt är rätt.

Jag tar verkligen till mig allt vad du säger. Du är duktig, kan mycket och är väldigt hjälpsam. En dag följer jag antagligen dina listor till punkt och pricka, men nu medan jag fortfarande är nybörjade på BARF, så gör jag hellre "på mitt sätt", som inte alls är lika bra som ditt, men som är mycket enklare och mer tilltalande för mig. Jag vill inte skrämma bort mig själv innan jag ens kommit in i det. Du har (gissar jag?) BARFat i många år, så för dig är det en del av vardagen. Du vet hur man gör, och du kan sätta upp strängre ramar för dig själv. För mig är det jätteläskigt, men jag vill bara mina katter väl vilket är varför jag gör så gott jag kan. Jag måste komma in i det, lära mig hur jag gör. Först efter det kan jag börja sätta upp begränsningar och börja köpa specialmat i specialaffärer för att katterna skall få det bästa av det bästa. Jag bor numera i Tyskland, och jag kan berätta för dig att Alfalfagroddar, ingefära, rosmarin och tranbär tyvärr inte alls finns i livsmedelsbutikerna här..

Fast jag kanske skall strunta i hela grönsaksgrejen, nu när du säger det.. om det är bättre att strunta i det än att göra lite fel i början? För jag kan verkligen inte bygga Rom på en dag..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

BARFmycat
3/5/12, 5:35 PM
#22

#21

Kul att du tycker det, men jag tycker ju bara att det borde vara enklare att utesluta osäkra vegetabilier än att leta efter alternativ som du är osäker på? Vad gör det om det inte blir så många olika sorter liksom?Tungan ute

Jamen just ja, förlåt, jag glömde att du inte bor i Sverige!

Men du, att du inte gör såhär då att du skriver ner eller skriver ut den där listan över vegetabilier man INTE ska ge, så kan du ju då dra den ?enkla slutsasten att det som inte står med där KAN man ge?
Kom på att jag glömt att säga att man inte ska ge lök, avokado, sharonfrukt eller vindruvor heller, pga andra gifter än oxalater. 

Om jag var i dina kläder skulle jag nog göra såhär, att om du hittar något som är okej att ge, köp det då och antingen så ger du bara det eller så sparar du på det tills du hittar fler vegetabilier som är okej att ge och när du har tillräcklig många så kan du göra din grönsaksblandning till katterna.

Jag skulle nog helre inte gett det alls, än att ge det och riskera att ge fel vegetabilier. Men även om jag BARF:at i många år, så har även jag gjort stora misstag, det är bara att kolla på min artikel här om varför man ska ångkoka vegetabilier till katten, inte bara visste jag inte att det dög minst lika bra att bara frysa grönsakerna, utan jag gav dessutom rödbeta, spenat, tomat och morot i röran, bara att kolla på artikelbilden så ser man det, pinsamt..!Skäms

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lina R
3/6/12, 8:45 PM
#23

Kaninmagar kan du få billigt eller gratis från lokala utställningskaninuppfödare :-). Många slaktar för hemmabruk. Jag skänker gärna till barfare i nortbotten :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Dr.
6/29/16, 3:20 AM
#24

Fast….katter behöver väl inga grönsaker ALLS egentligen??

MaritaBo
6/29/16, 10:56 AM
#25

Nej, de behöver inga grönsaker.

vallhund
6/29/16, 2:49 PM
#26

Giftiga o ogiftiga växter för katt, hund o häst

http://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants?plant_toxicity=toxic-to-dogs

Den mest kompletta o korrekta sammanställning jag hittat på nätet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: