Annons:
Etikett02-hund
Läst 13682 ggr
[Forest]
2012-02-16 11:05

Levergodis farligt?!

Inne på hundar är det tips om godis till valp. Jag som alltid gett mina hundar ungstorkad levergodis som jag först kokar så undrar jag om detta stämmer fick som svar: Men är lever verkligen bra att ge? Jag tog en kurs i näringslära för hundar och katter och då sas det att lever endast ska ges max en gång i veckan och endast i små mängder. Detta eftersom lever innehåller väldigt mycket vitamin A vilket kan ha toxisk effect om man ger för mycket.

Aldrig hört detta innan o vill verkligen inte ge sånt som är farligt, lär mig att detta godis är poppis o bara nyttigt. Jag ger inte kopiösa mängder det tåls väl nämna. katten får med ibland nån bit o han är helt tokigt glad i det.

se länk http://hundar.ifokus.se/discussions/4f34c90688f4727cdd002322-hundgodis-till-valp

Annons:
BARFmycat
2012-02-16 11:53
#1

Det stämmer att det är mycket högt innehåll av A-vitamin i lever.
Det lär väl sjunka lite om du nu kokar levern innan du torkar den…

Eftersom A-vitamin är en fettlöslig vitamin så lagras överskott i kroppen istället för att utsöndras med urinen som vattenlösliga vitaminer gör.

Om hunden inte äter lever utöver godiset och du bara ger lite går det säkert bra, även om det kan vara en idé att kolla upp hur mycket man faktiskt ger. Det fungerar ju som så att lite för mycket A-vitamin under en lång tid blir toxiskt, eftersom det lagras, så man kan inte se förgiftning på en gång.

A-vitaminförgiftning leder till anorexi, viktminskning, och urkalkning av skelettet. Maxintaget för en hund är 250 000IE (internationella enheter) per kg, men om hunden inte får i sig mer än 5 000IE A-vitamin per kg får den istället brist på A-vitamin.

100g lammlever innehåller 49 014ng retinol, dvs 163 216IE retinol.
100g nötlever innehåller 36 500ng retinol, dvs 121 545IE retinol då 1IE är 3,33ng.
100g grislever innehåller 13 001ng retinol, dvs 42 903,3IE retinol
100g kycklinglever innehåller 9 500ng retinol, dvs 31 635IE retinol
100g kalvlever innehåller 6600ng retinol, dvs 21978IE retinol

1IE = 0,3ng

Om lever

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
2012-02-16 13:08
#2

Tackar såg inne på hif att du svara :) Men då bör man väl ge ganska mycket om det ska bli så skadligt, vissligen 2 småhundar men de får kanske max 1/2 kokt torkad lever o dela på, ahr annat som jag ger men detta godis går de över eld för att få Flört

BARFmycat
2012-02-16 14:08
#3

#2

Det säger inte mig så mycket att det är en halv lever, en halv gris eller nötlever är rätt stor, en kycklinglever är liten, och som du ser så varierar A-vitamininnehållet ganska kraftigt beroende på vilket djurslag levern kommer ifrån ;)

Jag skulle inte ge mer än 5% av kosten i lever till hund, ännu mindre om de redan får ett helfoder som redan är A-vitaminberikat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
2012-02-16 20:23
#4

3 skrev fel 1 näve ska det vara Flört nötlever så de delar allså på en näve det är väl 1/2 dl eftersom jag har småhänder så delar dom på denna 1/2 dl på 1 vecka det kan väl inte vara skadligt? två dvpudlar 5 o 3 kg

Katti
2012-02-17 00:24
#5

Nej, det kan det inte vara! Det är garanterat bättre än de flesta köpta godissorter Skrattande. Vill du däremot klickerträna, så att det rör sig om större mängder godis så är det lämpligt att försöka hitta något annat som funkar. Då kan man ju ha levern som jackpot! Och förvara det andra godiset ihop med levern så att det tar smak av den.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Forest]
2012-02-23 11:07
#6

5 tack, bra tips du kom med :) Jag har märkt att Enja går genom eld om det är så för nå just levergodiset. Har märkt att andra hundar på kurserna anser att man är någ den bästa matten på kursen med när jag har levergodis o värre är det om det är kokt lever Flört Jag kör klickerträning en hel del o ska genast ha godiset tillsammans med detta gottis godis :)

Annons:
Chanku
2012-02-25 16:30
#7

Det går ju utmärkt att koka eller torka hjärtan, kyckling, fisk etc. Brukar vara poppis hos de flesta hundarna.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Forest]
2012-02-25 19:59
#8

7 kyckling brukar jag oxå koka lite o sen torka o ha som godis, hjärta har jag lite svårt att hantera med tyvärr men tror säkert det skulle uppskattas oxå. Lever kokar mamma åt mig o skivar dom torkar gör jag själv Flört Ger oxå kokt kyckling som den är som mjukgodis väldigt poppis.

viktoria91
2014-08-24 20:23
#9

Hur är det med torkad lunga/hjärta? Är där mycket av något som med lever?

Silvestris
2014-08-25 17:41
#10

#9

Nej, torkad lunga/hjärta är lugnt att ge.

viktoria91
2014-08-25 17:51
#11

#10 Tack! =D

Upp till toppen
Annons: