Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 4498 ggr
Linnea
12/14/11, 8:56 PM

Hund- och kattproblem

Jag började BARF:a min hund och katt för ungefär två år sen. Äntligen började katten äta ordentligt vilket han inte gjort innan. Efter ca ett år gick jag över till Nordic färskfoder då jag enbart kunde få tag i mat till dom på city gross och deras utbud är väldigt varierande så jag visste aldrig vad som fanns, dessutom var det dyrt. För några veckor sen bytte jag ut Nordic mot närproducerad mat då jag vill ha spannmålsfritt.

Nu äter de kött och inälvor från vilt (främst hjort men även älg, hare mm) som är malt till köttfärs. Katten vägrar äta. Han äter i princip ingenting och jag tycker inte skillnaden är såå stor. De får utöver detta kyckling 1-2 ggr per vecka vilket dom fått hela tiden. Detta äter katten med stor aptit precis som vanligt.

Hunden däremot hon är tjock och det var hon innan senaste foderbytet också. Hon blir tjock av att titta på mat. När jag började med BARF fanns det en tabell eller så där det stod att en hund med hennes vikt skulle äta ca 800 gram per dag. Då hade hon rullat fram, hon äter ca hälften och är ändå tjock. De senaste 3 månaderna ungefär har hon fått mycket mer motion än tidigare men nej, kilona hänger kvar.. Jag kan inte se nån skillnad alls. Hon ser inte alls tjock ut från sidan men tittar man uppifrån har hon ingen midja (som en stor falukorv).

Några tips?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Anterrabae
12/18/11, 10:41 PM
#1

Ingen aning, jag undrar detsamma!

jag har en honkatt som är som din hund.
Hon blir också tjockare och tjokare..

Jag funderar på om de, precis som människor går upp eller i alla fall står still i vikt om de får för lite. Typ går in i någon slags svält? Mågon som vet?

nackdelen med katten är att hon är ute, vad hon jagar och äter upp har jag ingen koll på. Rller hur mycket, eller om någon matar henne. Men såhär vintertid ligger hon mest hemma och sover, och äter inte särksillt mycket (då jag håller igen) men blir i alla fall tjckare och tjockare. Jag börjar bli orolig över hennes fetma, så jag är rädd att den kommer leda till att hon blir ännu orörligare och ännu fetare.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Heffipeffi
12/18/11, 11:14 PM
#2

Vad har du för hund och hur mkt väger den? Hur ser din utfodring ut ungefär?

Angående katten - kan du inte köpa t ex nötfärs. Det får inte åt så mkt till en katt. Jag har hört att vissa katter inte tycker om vilt. Med mina är det tvärtom. De få gånerna de får vilt är de helt tokiga när jag tar ut köttet ur frysen.

Anterrabae
12/18/11, 11:32 PM
#3

Kötfärs är bland det sämsta jag kan ge, det är så lättätet så det försvinner innan hon fattat att hon fått mat. I och för sig så spelar det inte så stor roll, hon får inte mer än hon "ska" efter sin vikt i alla fall.

Jag ger dock färs regelbundet för att få i hennen äggskal och äggula.

Skulle mer fett kunna vara en lösning? Då borde de bli mättare, och inte vilja äta så mycket. Eller rubbar man viktiga balanser då? människor som äter lchf upplever ju att mer fett ofta ökar förbränningen?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Heffipeffi
12/19/11, 12:10 AM
#4

#3 Om du tycler köttfärs är för lättätet för katten så kan du ju köpa annat kött, t ex grytbitar. Det borde funka. Även om din katt äter kyckling så bör den få rött kött ibland.

Jag ger min matfriska hund mkt grönsaker i maten, Om det funkar med att ge mera fett, vet jag inte, men du kan ju testa o0ch se vad som händer.

Linnea
12/19/11, 9:28 AM
#5

Har en goldentik som är två år. Hon borde väga ca 25 men väger väl snarare 28-30. Så fet är hon inte men absolut tjock. Har ingen fungerande våg i huset men jag ska försöka ordna det denna veckan för jag vill veta vad hon väger. Innan fick hon mat 2 ggr per dag nu får hon bara på kvällen, Jag ska börja väga hennes mat så jag vet exakt hur mycket hon får.

Ja nånting måste jag köpa till katten för han vägrar äta detta. Dom senaste dagarna har han bara fått kyckling för det är det jag har haft hemma men jag får köpa nåt annat nästa gång vi handlar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Heffipeffi
12/19/11, 12:01 PM
#6

MAn brukar rekommerndera att börja med 2% av hundens idealvikt,.Så 800 gram är nog lite för mkt.  Försök att börja med att ge henne 500 g.

Annons:
Linnea
12/20/11, 9:46 AM
#7

Hon har fått ca 350-400 g ett tag nu men hon är ändå tjock trots en hel del motion.

Igår köpte jag blötfoder till katten, lite fusk jag vet men bättre det än att han inte äter alls. Det var Mjau i tetra, innehåller faktiskt bara kött och lite tillsatta mineraler/vitaminer. Han åt upp allt på en gång vilket inte hänt med "burkmat" innan så jag testar med detta ett tag. Får se om jag byter ut hundmaten sen när den är slut.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vattnadal
12/21/11, 2:21 PM
#8

Min mulliga golden jag hade förr fick grönsaker som bukfylla, 2-300 gram protein om dagen (fisk, ägg, keso, kesella pga allergier), sen lika mkt finhackade grönsaker oxå, för att ge mättnadslänsla. När hon fick fint hull anpassade jag proteinmängden dagligen efter arbete.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anterrabae
12/21/11, 5:03 PM
#9

Egentligen spelar det ingen roll vilken typ av kött kannen ärter, jag har tåv och de får fågel, nög och gris, hjärta och lever. De äter äallt, och fort går det. Problemet är att hon får de rekommenderade 100g mat per dag, delat på två. Tjatar alltdi om mer, och går fortfarenade upp. Rller i alla fall går hon inte ner. Även när hon i peroder får mindre så händer inget med vikten.

Ger ni kokta eller råa grönsaker? Kan ju vara en idé för att få dem att bli lite mätta och nöjda.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Elcyion
12/28/11, 6:53 PM
#10

Råa grönsaker till katt tas upp mycket sämre, men jag skulle köra på det som fungerar. En annan sak som kan vara bra att kolla upp är om hunden/katten lider av fel på bukspottkörteln (?). Den som människor äter levaxin för. Det kan göra att de har väldigt svårt för att tappa i vikt. Om jag har rätt för mig, kollas det med ett enkelt blodprov.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
12/28/11, 8:40 PM
#11

#10 Sköldkörteln, menar du nog,

Elcyion
12/30/11, 10:11 PM
#12

Jag blandar alltid ihop bukspottkörteln med sköldkörteln Skäms Blir alltid osäker på vilken det är…

Medarbetare på jack russel terrier

Linnea
1/3/12, 9:53 AM
#13

#10 Jo det kan man ju alltid kolla, jag har lagt om hennes kost lite nu så ska testa med det ett tag m en funkar det inte så kanske jag får ta ett sånt blodprov.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: