Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 9653 ggr
Heffipeffi
2011-12-11 01:11

Ni som köper från slakteriet...

Hur mkt betalar ni för slakavfallet per kg, ungefär? Och vad brukar ni köpa däriftån?

Annons:
[trollskogen]
2011-12-11 18:18
#1

Jag får det gratis .

Heffipeffi
2011-12-11 18:35
#2

Det var ett bra pris ;-) Vad brukar du få därifrån?

Katti
2011-12-11 19:40
#3

Från en del får jag gratis, men från "min" jägare köper jag organ och hela huvuden. Honom betalar jag 15:- kilot. Tycker nu att det är ganska mycket, men det var jag som sa priset från början, så jag kan inte gärna pruta nu! Man får helt enkelt ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellen Skrattande. En kompis som är jägare får jag ben och ibland annat gratis av.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2011-12-11 19:50
#4

Jag får en hel del gratis av "privatslaktare", men det är mest nu på hösten. Tänkte att slakteriet kunde vara bra att ta till, då man inte kan få tag från annat håll. De slaktar ju året runt. Tillståndet kostar väl 600 kronor har jag för mig, så då beror det ju lite på vilket pris man får från slakteriet, om det lönar sig eller ej att köta därifrån.

wesdi
2011-12-12 20:45
#5

Ni som köper/får direkt från slakterier… har ni tillstånd som då kan visas upp om så efterfrågas…. ?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[trollskogen]
2011-12-13 00:58
#6

Jag handlar mitt kött från ett erkänt stort slakteri i västerås , ligger nära hamnen .

Jag får lite allt möjligt men framförallt grishud med kött o späck på , ben osv osv .

Annons:
Linnea
2011-12-14 20:43
#7

#5 Tillstånd att vadå? Köpa rått kött?

Jag betalar just nu 25 kr/kg men då är det malt och enbart viltkött.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

wesdi
2011-12-15 17:29
#8

#7 Ja tillstånd att få hantera (köpa) s.k. slaktavfall/slaktrester från slakerier.

Obestämd Jag blir inte riktigt klok på det här, om det krävs tillstånd eller inte… eller om man skiljer på slaktrester och slaktrester… därav min fråga.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Tjolinti
2011-12-16 02:21
#9

Jag har precis haft kontakt med en slaktare nere i skåne och han vill ha 5 kr kilot. Underbart tycker jag :D Han ska snart börja sälja allt sitt till Bravo hundfoder men han skulle nog se till att jag fick de jag behövde också :D Väldigt tacksam att få det till 5 kr kilot istället för att betala mycket mer från Bravo.

Tjolinti
2011-12-16 02:28
#10

En fråga som jag tycker passar in här. Jag har varit i kontakt med en slaktare och fått ett pris. Han verkar inte ha så bra koll på detta med tillstånd från jordbruksverket.

Min hund är en labbe, inte petig med vad han äter. Absolut inte. Men en sak han inte äter är rå kycklinglever. hmm,, nu vet jag inte om det är något speciellt med just det eller om det är fler saker han inte gillar.

Nu till min snålhet. Jag har ingen aning om vad jag får av slaktaren för rens. Han har nöt, gris och vilt. Men jag vet inte vad jag direkt får köpa. Jag känner att jag inte vill betala 500 kronor för ett tillstånd om det nu visar sig att min hund inte äter allt det jag får därifrån.

Tar gärna emot råd. Skulle jag kunna fråga om jag får köpa en månadsranson utan tillstånd för att prova på? Ska jag skämmas och vad kan hända?

-fi-
2011-12-16 08:51
#11

Tjolinti, var i skåne bor du??  Jag söker själv ett slakteri i min del av skåne där man kan köpa slaktavfall. Är det bara att ringa och fråga om de säljer el?

Tjolinti
2011-12-16 09:38
#12

Jag bor i Malmö och jag sökte på eniro och ringde till de slaktare som jag hittade. Var inte så enkelt som jag trodde och hitta någon som kunde sälja faktiskt då de verkar som de flesta redan hade någon som köpte upp allt.

gabrielita
2015-03-06 13:42
#13

Hur kommer man i kontakt med en privat slaktare? Helst i Stockholm

Annons:
Andrea91
2017-02-08 13:00
#14

jag undrar samma sak som #13 gabrielita

hur kan jag komma i kontakt med en privat slaktare?

I Stockholms området

vallhund
2017-02-08 17:59
#15

Vad avses med privat slaktare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tessera
2017-02-13 15:26
#16

Man ska vara registrerad via  Jordbruksverket för att få köpa egentligen.  Det kostar ingenting: 

Utfodring av hundar, övriga sällskapsdjur och pälsdjur med bland annat slaktbiprodukter

Hundar, övriga sällskapsdjur och pälsdjur får utfodras med alla typer av kategori 3-material utan att det ställs krav på särskilt tillstånd. I fortsättningen räcker det med en registrering som är kostnadsfri och som inte är tidsbegränsad.

wesdi
2017-02-14 11:02
#17

För mig varierar priser  beroende på slakteri, djurslag och vad som köps.

Som #16 skriver så kostar tillståndet numer ingenting.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: