Annons:
Etikett05-övriga-djur
Läst 5099 ggr
Lina R
2011-12-07 01:04

BARF - bara för köttätare?

Biologically Adapted Raw Feed.

Varför tar vi det konceptet och använder det bara för köttätarna?

Hur skulle en BARF-diet se ut för exempelvis en häst =)?

Om folk är intresserade av att diskuterra det här med mig så är jag jätteintresserad! Jag har nämligen börjat anpassa mina kaniners kost efter kaninernas natur, och är lite förvånad över att den trenden faktiskt är väldigt stark i exempelvis Tyskland gällande kanin, men INTE gällande häst.

Varför ska hästar nödvändigtvis ha havre och betfor? Dvs spannmål och sockerbiprodukter?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Annons:
Katti
2011-12-07 08:07
#1

Det här är jätteintressant! På hästsidan känner jag att det har bildats två läger, ett naturligt och ett som går i fodertillverkarnas ledband (ungefär som BARFare och torrfoderserverande hundfolk, men på häst är "rörelsen" så mycket större!). I stallet där jag hade kaninerna förut så blev det här en så stor konflikt att en hästägare blev utkörd och inte fick ha sin häst kvar (gissa vem, jo den "naturliga" så klart…).

Vad ger du dina kaniner förutom hö/silage?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Gilan
2011-12-07 09:12
#2

Det finns väll folk som praktiserar det på andra djur med. Jag är själv intresserad av att köpa kaniner av anledningen till att kunna testa barf utfodring på dem eftersom jag brinner för utfodring. Skulle även vilja göra en vidare studie för att se om det blir någon skillnad i ex problembeteenden, sterotyper m.m för de kaniner som får rå föda istället för pellets!=)

Katti
2011-12-07 10:49
#3

Nu får ju förhoppningsvis de allre flesta kaniner hö eller silage som huvudföda och lite pellets vid sidan av. Bland de som har många kaniner i alla fall, de som har någon eller några sällskapskaniner tenderar tyvärr att överutfodra dem å det grövsta… Men det är det nog bara upplysning som kan råda bot på.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
2011-12-07 14:44
#4

Våra hästar får först och främst HÖ -  vilket är helt barfigt! :P

Sen får Crow nu på vintern korn eftersom han faller ur i hull (avlad för högt energiförbruk men äter inte tillräckligt av höet). Korn känns som det renaste att ge honom, ch även kraftfoder i pelletsform är ju mycket korn. + det funkar. Ibland behöver han få kornkross även på sommaren trots fritt bete i naturliga och relativt varierade hagar!

Sen är det inte alltid så lätt att få tag i hö med tillräcklig  variation från tillräckligt bra jordar för att täcka allt. Och eftersom det är stora djur så går det mycket foder! Våra två hästar kan äta 2-300kg hö på en vecka eller 2..

När jag hade kaniner fick de främst hö och halm, men även havre och betfor (det var några år sedan, jag gillade inte de konstiga färdigfodren men täkte att de äter ju gräs, som hästar..*lol* kanske inte den mest lyckade jämförelsen för att ta reda på vad de äter naturligt.. men de mådde bra på det och presterade faktiskt på tävlingsbanorna också, de små hoppiarna ;) + lite grönsaker och rotfruker ibland. Jag vet inte exakt vad kaniner äter men även här är det lite knepigt på detaljerna; rötter? Äter de det och var köper man sånt? Vilka växter äter de? Finns ju många örter och växter som kanske inte kommer med i hö så ofta. Men även för kaniner är ju hö grundfodret.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Katti
2011-12-07 15:11
#5

Man brukar säga att kaniner och hästar äter ungefär likadant, även om de inte smälter maten på samma sätt. De är betesdjur som är gjorda för att äta större delen av sin vakna tid. Har man bara någon kanin kan man ju plocka grönt på andra ställen än öppna ytor och torka det. Detta ges med fördel som tillskott till vanligt hö under vintern. Tyvärr låter det sig inte göras om man har många djur…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
2011-12-07 15:17
#6

#5 Fast havre och betfor är ju inte särskilt naturligt för hästar heller så det blev ju inte så rätt ändå :)

Bra ide om man har plats att förvara :) Man kan ju även köpa tex nässla och nypon pulver som tillskott, om man kan lura i dem det. (skulle tro att ninisar äter både  nässla och nypon i dt vilda när årstiden tillåter och nyponen trillar ner..)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Lina R
2011-12-07 16:35
#7

Jag ger mina niner hö (såklart) och som kraftfoder Pre Alpin Wiesenflakes och Pre Alpin Senior och torkade örtdr, blommor, grönsaker och frukter. Kvistar och färska grönsaker :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Gilan
2011-12-07 16:41
#8

När man barfar gräsätande djur bör man titta på vad de äter naturligt. Hästar äter tillviss del om än lite fröväxter vilket inte gör det helt onormalt att tillsätta korn eller havre i en hästs foder. I liten del äter de även kvistar och löv vilket man kan tänka på att ge dem extra. Annars består ju hästens naturliga föda av gräs så hö skaju vara största delen av fodret.

Kaninener äter däremot förutom gräs väldigt mycket blad och om det finns möjlighet grönsaker. Därför kan man förutom att ge dem hö tillsätta morötter, salladsblad m.m inteminst för berikning av att få olika saker men ochså hårda saker som de kan gnaga på.

Katti
2011-12-07 19:58
#9

Hm, vad baserar du kaninernas grönsaksätande på #8? Har man sagoböcker som referens så visst, men de vilda kaniner jag sett (och det är ganska många edtrersom jag är uppvuxen på Gotland!) har då inte haft grönsaker i sin dagliga kost! I den mån de får tag på grönsaker är det i form av "stöld" från människornas trädgårdar och dels bor de allra flesta (vild)kaniner inte så till att de kan det och dels brukar människor i såna lägen sätta stopp för försöken! Man ska ha i åtanke att där det finns vildkaniner brukar det finnas många vildkanier Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lusthan
2011-12-08 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jättebra att du tog upp det för jag har en kanin som inte tycks tåla grönsaker särskilt väl. Innan när jag var yngre så åt mina kaniner allt och då menar jag verkligen allt. De åt mycket bröd och havre och massor med grönsaker och sånt. Jag hade noll koll. Självfallet fick de hö men inte i de mängder som behövdes. De överlevde och jag hade aldrig några problem med deras hälsa.

Idag har jag en belgisk jättekanin som går fritt hemma hos oss tillsammans med katterna. Han måste verkligen ha hö som sin huvudföda och äter han grönsaker så blir han förstoppad. Han kan äta örter tillsammans med pelletsen och höet men ingenting annat. Nu växer Sture fortfarande och får därför en del pellets men han äter ändå sitt hö på ett bra sätt.

Han blev dålig för ett tag sen och då fick jag åka till veterinären, hon sa att jag skulle sluta med grönsaker. De är specialutbildade på smådjur på den kliniken så jag tänkte att det stämmer säkert och det verkar det faktiskt göra också… Så han äter inga grönsaker. Frågan är då vad en kanin äter naturligt mer än gräs (hö) och örter? Vad kan hans mage tycka om som jag kan fixa?

Gilan
2011-12-08 15:39
#11

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

hon som skrivit sidan ska vara veterinär, specilaserad på gnagare och rekommenderar grönsaker iform av gröna blad till kaniner dagligen.

Nu har jag inte tillgång till studierna längre men har genom skolan läst om utfodring för både smådjur och hästar. Även där togs det upp att ge kaniner grönsaker och hårda sådana ibland främst för att kaniner annars kan få för långa tänder av att bara äta hö.

Katti
2011-12-08 17:16
#12

Det där med tänderna är snicksnack, för de slits mot varandra om kaninen har ett korrekt bett. Har den inte det så slits de inte vad än kaninen får att äta tyvärr…

Tyvärr ger jag inte så mycket för Roslagstulls skötselråd eftersom de rekommenderar fri tillgång till kraftfoder tills kaninen är 8 månader och sedan en matsked, utan att göra skillnad mellan olika kaniner Rynkar på näsan. Fri tillgång till en dvärgvädur innebär 2-3 dl om dagen och en dvärgvädur som har fått det till 8 månaders ålder är tyvärr redan fet… Jag har vid två tillfällen ifrågasatt detta till dem, men de vägrar ändra sig då de är "experter". Deras skötselråd är så spritt på nätet att jag skulle vilja säga att de flesta man kan hitta är direkta kopior eller varianter på det. Därför är det väldigt många kaniner som har fri tillgång till kraftfoder i 8 månader.

#10, grenar av olika slag kan du alltid ge! Det ger både sysselsättning och en massa fibrer Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
2011-12-08 20:53
#13

Vi hade ihjäl vår kanin då vi gav den kaninmat från mataffären. Han fick trumsjuka. Lustigt att vi tog honom till Roslagstull och fick en föreläsning att kaniner ska bara äta hö, inget annat. Skulle jag ha kanin idag skulle jag bara ge hö och kanske torkade nässlor och sådant.

Tänker på hästar att dom mår bra av att äta större delen av sin vakna tid, då måste hö vara perfekt, inte kraftfoder.

Annons:
Rose1
2011-12-09 12:08
#14

Mina kanier (av större ras) levde nästan uteslutande på vad naturen erbjöd. Samt fri tillgång till hö.

Det blev ju lite pellets på vintern, för att de skulle klara -20 grader i snön, men alltid färska grenar och allt annat som fanns tillgängligt för årstiden.

De hade inget problem med övervikt, då deras gård var förhållandevis stor (50 kvm).

Jag har också fått rådet från Roslagstull att ge övervägande hö, och väldigt sparsamt med pellets (och absolut inte "gnagarblandningar").

Även undulaterna försöker jag ge så mycket gräs/gräsfrö och andra växter som möjligt. De älskar örter i kruka nu på vintern.
Lite grönsaker ibland.

På våren och sommaren äter de mängder av växter från naturen, inkl skott och bark från lämpliga träd.

Katti
2011-12-09 12:27
#15

Där sa du något! Kaniner får ju faktiskt oftast gräs på somrarna, för alla vet ju att de äter det, men många fåglar får aldrig något annat än dessa fröblandningar (som inte ens alltid är blandningar, till undulater är det ju i stort sett uteslutande hirs, kanske av några olika sorter). Jag minns när vi hade fåglar hur otroligt glada de blev när de fick grönt och grenar. Zebrafinkarna byggde till och med bon av gräset Skrattande.

När jag hade fåglar fick jag flera gånger frågan var man köper pinnar till buren om man vill ha fler. Men herrejösses, släng ut alla svarvade pinnar och ut och ta grenar i olika tjocklek i skogen!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2011-12-13 21:03
#16

Jag tycker inte att BARF bara är för köttätande djur. Biologiskt anpassad rå föda kan man väl ge alla djur?

Min häst BARF:as (naturligtvis) med hö, lusern (vilket är pressat gräs, 1dl, däremot osäker på tillagningsprocess), krossade linfrön (2dl), ½dl äppelcidervinäger, ett paket jäst och kopparsulfat.
Ingenting som inte går att hitta i naturen det vill säga, minus jästen då som ges för att främja upptaget av allt annat han äter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vattnadal
2011-12-13 23:07
#17

Kaninerna får hö, och sommartid plockas gräs, örter, grenar med blad od dagliogen åt dem. När det inte växer nyttigheter ute, får de morötter eller öpplen, trots att jag vet att det skulle vara nyttigarre med bladgrönsaker. Tar in en del tall/gran och en oxå, särskilt innan någon ev ska slaktas, då det kan ge lite mer viltsmak till köttet. Ingen pellets alls, då mina allmogekaniner skulle bli jättefeta då. Lite säd som godis enstaka tillfällen under varmare tider, och när det är som kallast kan de få lite varje dag.

Fåren får beta ute, sen hö, och så säd från höst till sommar då lammen vuxit upp lite. Ger sly sommartid, tar in tall/gran åt dem då och då på vintern. Ska ta oss i kragen och hamla, så att de får detta på vinterhalvåret med, fast torkat då. Ger dem äpplen och morötter som extra godis då och då. INga processade fårfoder, samma här, allmogeras som lever bäst på mager kost.

Mössen blandar jag egen mat åt, säd, lite olika fröer som torrfoderbas, och så lax och ärtor som främsta färskfoder, ibland kokt ris eller matrester. Plockar en del grönt ute sommartid, kirskål och maskrosor är favoriterna.

Hönsen får ren säd, och vintertid lite hampa och solrosfrö för extra fett. Sen matrester, frukt och grönt. Repar massor av grönt åt dem sommartid, när de rensat hönsgården. Vägrar ge kommersiellt hönsfoder.

Kanariefågeln får kanariefrö, hirskolvar, lite grönt, plockar massor ute. Ger enstaka mjölmaskar oxå.

Reptilerna får levande insekter. De av dem som äter grönfoder, får örter plockade ute under sommarhalvåret, och oftast paprika, palsternacka, ärter ed hackat och rivet vintertid.

Sen hundarna då. Vi har 11, och enklast är det med torrfoder, men de får vom & hundemat till kvällen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[stuxen]
2011-12-14 19:22
#18

Skall ni ge djuren Bone And Raw Food?
Det låter ju inte riktigt klokt.

Men att mata djuren med naturlig artriktig kost verkar väldigt givet….

Linnea
2011-12-14 20:41
#19

#18 Vad menar du? Rått kött och råa ben är det naturliga för köttätande djur som tex katter och hundar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Katti
2011-12-14 20:47
#20

Den "moderna" förlångningen (ha ha, hittar inget bta ord Skrattande) för BARF är Biologiskt Anpassad Rå Föda. Så bokstäverna går att använda till alla slags djur!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Rose1
2011-12-14 21:01
#21

#17
Vad är allmogekanin?
Varför kan de inte äta pellets utan att bli tjocka?

Är ingen kaninexpert, men nog förbränner väl även kaniner energi om de får röra sig?

Varför får inte hönsen lite hönsmat vid sidan av matrester mm?

Vattnadal
2011-12-15 09:59
#22

#21 Jag har snöat in på allmogedjur, dvs de djur våra bönder hade innan de avlades för att producera mer och mer och mer. De är framavlade att klara sig på en magrare kost, och blir därför feta om de får pellets och andra foder som tagits fram för de mer högproducerande djuren.

Vi har gestikefår, hedemorahöns och mellerudskaniner, alla i genbank för att bevara deras egenskaper.

Mina kaniner får alltså fri tillgång på hö, lite grönt varje dag och säd när det är kallt (eller dräktiga/digivande/små ungar.
Visst skulle jag kunna ge kaniner får och höns kommersiellt framställt foder, men de skulle riskera att bli tjocka, och jag anser att det är naturligare för dem att äta ren säd som kraftfoder.
Vissa allmogefolk anser att allt utom hö är kraftfoder, dvs även gräs och örter kaninerna betar, då det är mkt energirikare än hö.

Hönsen får säd som basfoder, istället för dyrare och onödigare hönsfoder, samt grönt och matrester som tillskott, och givetvis snäckskal samt de insekter de fångar själva ute.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[stuxen]
2011-12-15 11:51
#23

#19 Givetvis vet jag att hund katt djur skall äta rå mat och ben i olika former.

Men Barf har varit förkortning för Bone and raw food tidigare och den maten ger man inte till kaniner…

#20 Ok då vet jag vad ni syftar på.
Det klart alla djur bör må bättre på art riktig föda.

Det borde vara det mäst hållbara för både miljö, hälsa och i slutändan  även ekonomi. Men problemet är att tex bönder vill ha pengar och mycket mjölk…
Och arla vill sälja mjölk så mera mjölk till billigare pris och istället för vi betala på andra ställen som sjukvård och miljöavfall…

Katti
2011-12-15 12:24
#24

Bönderna skulle få lika mycket pengar om folk var beredda att betala mer för en bättre produkt och framför allt bättre djurhållning. Så man kan inte skylla allt på företagen. Det är vi som konsumenter som bestämmer vad företagen "vill"! Deras enda "vill" är egentligen att tjäna pengar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[stuxen]
2011-12-15 12:42
#25

#24 visst är det så. Till viss del.
Men hela sanningen ligger inte heller där.

En liter mjölk kostar 7 kr.
En bönde får ca 2 kr.

Bonden får altså en väldigt liten del av var produkten kostar.
Om det hade varit konsumenterna som ägde butikerna eller om det varit bönderna som ägde butikerna kunde mellanhänderna kapas och bönderna skulle få bättre pris på varan och konsumenterna skulle få billigare varor.

Bönder skulle själva kunna sälja mjölk tex MEN det är förbjudt att sälja opastoriserad mjölk i sverige. Även om vi alltså vill ta bort mellanhänderna för att skappa en öppnare och bättre marknad går det inte idag. Inte på laglig väg i alla fall.

Lina R
2011-12-15 16:36
#26

#18 Läste du ens startinlägget? Där har jag skrivit ut "förlångningen". #25 Håll dig till ämnet tack :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fejhn
2011-12-15 19:21
#27

Inne på marsvin.ifokus pratas mkt om att ge marsvinen så naturligt som möjligt, alltså "BARF", Så alla som kommer dit och vill prata marsvin och marsvinsmat får råden att ge marsvin hö, gräs och örter, grönsaker och rotfrukter och grenar, och inte "gnagarblandningar" och cvitamin i vattnet!

borde kanske skrivas nånting här om det, att man kan "Barfa" andra djur än "hundar och katter", att man kan använda det på gräsätare som hästar och smådjur också!

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: