Annons:
Etikett05-övriga-djur
Läst 4540 ggr
[SleepingBeauty]
10/17/11, 12:21 PM

Barf till igelkott?

Hej,

Jag har en igelkott (Afrikansk pygméigelkott) som i nuläget äter mest torrfoder men han får också lite insekter och ibland en muspinkie.

Satt idag och läste på foderförpackningen, han äter Royal Canins lightfoder, och det känns som om majs och dylikt kanske inte är den idela kosten för en igelkott.

Men för att komma till saken då Glad Vad skulle barf innebära för en igelkott? En kost beståeende av mestadels insekter med lite rått kött? Vill ju att han ska äta en så bra och naturlig föda som möjligt.

Help me Glad

Annons:
vinteralvan
10/17/11, 12:27 PM
#1

En fråga att ställa på Igelkott i fokus. Det är svårt att BARF:a en afrikansk igelkott i Sverige, vi har inte samma insekter här. Det bästa torrfoder du kan ge är Royal Canin light trots att det innehåller en del majs. Förutom torrfoder så ger jag pinkisar, zophobas och lite kött t ex kycklinghjärta, Lever är ju också väldigt näringsrikt.

[SleepingBeauty]
10/17/11, 12:37 PM
#2

#1, Ok. Jag ska fråga där :)

Silvestris
10/17/11, 1:27 PM
#3

En insektsätare bör ju rimligtvis äta en kost baserad på just insekter. Syrsor och larver/maskar går väl att köpa i djuraffärer? Flugor kan man odla själv mha. maggotar (eller så ger man maggotarna som de är, eller både och). Frukt och ägg kan du ge. Pinkies går som sagt at ge och även kött. Daggaskar går att gräva upp på sommaren och ha i maskodling. Så får du väl vara uppmärksam på kalciumhalten också, den går ju att justera tämligen lätt med tex. benmjöl.

Även om vi inte har afrikanska inseker i Sverige är med största säkerhet de insekter vi har mer lika afrikanska insekter än vilket torrfoder som helst.

Katti
10/17/11, 11:08 PM
#4

Ditt sista stycke är precis vad jag hade tänkt svara Silvestris!

På vilka grunder har man kommit fram till att Royal Canin Light är det bästa man kan ge?

Jag tycker absolut att du ska våga ge insekter och kött till din kotte SleepingBeauty! Läs på om vad våra svenska igelkottar äter i det vilda (om det inte finns info att få tag på om API), och gör så gott du kan så är jag övertygad om att du kommer närmare det naturliga än med torrfoder Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

KvirrZ
10/18/11, 12:22 AM
#5

Vad jag läst så ska inte kottar äta rått kött, så då blir det ju lite svårt med barf Flört

- Mvh Emma

vinteralvan
10/18/11, 8:59 AM
#6

Det besvärliga med att bara ge insekter och maskar är näringsvärdet. Det blir lite svårt att avgöra hur mycket man bör ge av allt för att det ska räcka. Man vill ju att kotten ska må så bra som möjligt.

#5 Nja, dom äter ju rått kött i det vilda så det går säkert bra för tamigelkottar också.

Annons:
Silvestris
10/18/11, 9:32 AM
#7

#5

Varför skulle inte igelkottar kunna äta rått kött? Grillar de köttet i det fria? Jag kan tänka mig att det finns gränser för hur mycket kött som är bra eftersom igelkotten huvudsakligen livnär sig på annan mat än kött.

#6

Varför skull det vara ett problem? Ingen av oss sm BARFar våra djur har exakt koll på matens näringsinnehåll (men jag har fasen så mycket bättre koll på kattmatens näringsinnhåll än min egens). Det är därför vi följer principen "så naturnära som möjligt" istället för att falla för att så artificiellt som möjligt skulle vara bättre.

När en djurpark får in en ny art ringer de inte RC och frågar vad för mat de rekommenderar utan man börjar från scratch. Man tar reda på vad djuren äter i det vilda och försöker efterlikna den kosten så gott man kan. Det funkar förvånansvärt bra även fast lejonen får häst och nöt istället för zebror och antiloper.

Lina R
12/7/11, 1:00 AM
#8

Torkade insekter finns det ganska gott om på diverse webshoppar (kolla för reptiler), och levande insekter ska nog inte vara något större problem att skaffa. Djurmagazinet i mina trakter brukar ha diverse levande maggots, kackerlacker och annat "gott" hemma. *ryser*

En maskodling är lätt att göra hemma och ett supersätt att ha egen kompost (bor du i hus får du billigare sophämtninavgift då). Hä ä bara att googla.

Maggots borde också vara hyfsat lätta att odla.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Upp till toppen
Annons: