Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 10661 ggr
BARFmycat
2011-04-30 15:08

BARF-turtorial på YouTube

Jag riskerar att göra bort mig totalt här, men det struntar jag faktiskt i för jag tror att det kan vara värt något för många!

Jag har gjort en BARF-turtorial, en videogude i hur man förbereder BARF åt sin katt (eller hund/iller också, till viss del). Det är en hel del felsägningar, jag säger tex att "lever är en fettlöslig vitamin" och så babblar jag på om "kycklingknorrar", men det är väl på den höjden det ärTungan ute

Det finns ju lite engelska motsvarigheter och jag tyckte att det inte är mer än rätt att det finns en svensk motsvarighet, folk är ju lite så att finns det inte på YouTube så finns det inte alls..

Så till er som känner att det kan vara till nytta, här finns 8 filmer att titta på om man känner sig osäker på hur man ska göraGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
2011-04-30 15:09
#1

Styckning av kalvhjärta..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2011-04-30 15:09
#2

Lever och grisnjure..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2011-04-30 15:10
#3

Styckning av picnicbog och beredning av lamm och fläskfärs

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2011-04-30 15:11
#4

Stycka knäckta, tjocka revben

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2011-04-30 15:12
#5

Stycka fläskben och kycklingklubbor

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2011-04-30 15:16
#6

Styckning av grisknorrar och portionering av köttet

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
2011-04-30 15:16
#7

Forts portionering och summering

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2011-04-30 17:51
#8

Jag såg på allt när du postade det på Facebook, och det var kul att se hur du gör!

Själv så tyckte jag att det såg jobbigt ut att stycka och paketera så mycket kött på en gång, haha. Själv så köper jag ju på mig det som det är extrapris på, och styckar då upp och fryser in direkt.

Dessutom så styckfryser jag en hel del saker, vilket gör att jag kan plocka på mig det jag vill ge, alltså har jag inte så mycket portionsförpackningar. Att ha till exempel styckfrysta kycklinghjärtan i frysen är guld värt tycker jag! Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

LaSadie
2011-04-30 18:32
#9

Kollar på den nu och tycker det är väldigt inspirerande. Kanske ska ta en tur till City gross och shoppa, men behöver banta frysen först…. vette fan vad vi har däri som tar upp plats.

BARFmycat
2011-04-30 20:10
#10

Ja första delen finns ju iaf uppe i loggen på BARF-gruppen på Facebook!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2011-04-30 21:20
#11

Nu är problemet löst!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
2011-05-01 00:53
#12

aaaaawesooooome

pius314
2011-05-03 12:10
#13

jag som är ny här kommer helt klart att kolla (och läsa alla inlägg jag kan komma över) superbra med lite handfasta tips! tack! Glad

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Zommar
2011-05-06 13:30
#14

srah,din barf tourtutial (stavning!!???)är KANONBRA!

TUSEN tummar upp för de 8filmerna!

BARFmycat
2012-04-02 20:22
#15

Alltså, jag säger såååå mycket tok i de där filmerna, bl. a att det finns kycklingknorrar och att lever är en fettlöslig vitamin, jag vet inte om det finns mer knas men det finns det säkert! Men men, det finns inget sådant för katter på svenska på YouTube så någon måste ju göra det tyckte jag. Men om de blev bra vet jag inte!Tungan ute

Tack till alla som tittat på dem och gillar dem!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kitte
2012-04-03 21:26
#16

#15 Dom är jättebra! Och lite fel är mänskligt. Skrattande

Emaljoh4
2012-04-06 15:00
#17

Du är ju så sjukt cool!!! SkrattandeSkrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

SE*EndlessOceans
2012-05-02 23:36
#18

jättebra och informativt! det enda jag saknade var kissar som åt =) bara för att förtydliga, jag antar att du ger en påse varje dag, spridda på lite olika tider?

BARFmycat
2012-05-03 17:13
#19

#18

Men om man går in på min kanal har jag ju massor med filmer på mina katter när de äter..Tungan ute

En påse är för alla tre katter över en dag ja, så ger jag 2-3 gånger om dagen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Nilla
2012-05-03 19:52
#20

Gud vad bra, Sarah! Du är så himla duktig! Jättebra och informativt. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
BARFmycat
2012-05-03 20:49
#21

#20

Tack Nilla, och alla andra, för de vänliga orden. Det känns lite bättre att det åtminstone är uppskattat, när en annan gör bort sig totalt!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BeanLady
2012-07-27 14:31
#22

Grymt bra för oss som som är nyfikna på att Barfa och är helt lost i blåbärsskogen!

vinteralvan
2012-07-28 11:53
#23

Superbra filmer.

pippa__
2012-07-29 23:17
#24

Toppen verkligen!! Har iofs inte katt, men väldigt informativt med lite näringslära =)

Får jag passa på och ställa en fråga. Hur kan det komma sej att att du har bestämt att dina katter ska äta just 50 gram i alla bitar?

BARFmycat
2012-07-29 23:43
#25

#24

Därför att Gert och Ernst väger ca 5,5kg men har lätt för att lägga på sig, de håller vikten bäst på 50g två gånger dagligen, vilket blir 100g om dagen och det är 1,8% av deras kroppsvikt, man brukar säga att de ska ha ungefär 2%.

Tengil är däremot liten och lägger inte på sig alls särskilt lätt, han väger ca 3,8kg och skulle då egentligen äta 76g om dagen, men kan med fördel äta mer så då får han lika mycket som de andra. Tengil har i övrigt fri tillgång på kött för jag har alltid en extrapåse med kött till honom tinad i kylen som han får av om han vill ha mer.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

pippa__
2012-08-01 00:36
#26

#25 Ah, men hur räknar man ut det? Möjligt jag är lite trög, men det verkar som magistermatematik för mej ;)

BARFmycat
2012-08-01 16:50
#27

#26

2% av kattens vikt i gram?

Kattens vikt i gram x 0,02 = Dagsgiva i gram

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
pippa__
2012-08-02 00:25
#28

Ok nu har jag hund, men vet att det gäller samma på hund vad det gäller 2% grejen. Tack så mycket =) Det hjälpte min förvirrade hjärna!

BARFmycat
2012-08-02 13:07
#29

#28 Lyckligtvis så gäller det även hund ;)

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Denna kommentar har tagits bort.
Robmel
2012-08-11 20:15
#31

En seriös fråga istället,

Du säger att det är viktigt att ge hjärta vid varje måltid(?) men enligt dina uppdelningar så blir det ju en del matdagar där det inte blir hjärta alls utan andra organ istället (njure och lever).

Jag har svårt att förstå logiken i hur du delar upp maten.

(Har skickat PM till dig ang hjälp att börja BARF:a)

Tack för bra filmer!

BARFmycat
2012-08-12 16:13
#32

#31

Säger jag verkligen det? För det är det inte. Huvudsaken är att de får i sig sina 15-20% hjärta under en peropd om 10 dagar.

Jag har ett eget schema som jag följer (som mest är utformat i mit huvud), och att ingen förstår logiken i hur jag delar upp maten förstår jag. Jag har vissa dasta dagars om jag ger lever och hjärta så det blir rätt mängd, i övrigt spelar det inte så stor roll hur jag ger för jag varierar innehållet i vare påse, och allt kött som ligger i påsarna är antingen med ben eller pudrade med kalk så de får rätt ca/p kvot.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BeanLady
2012-08-12 17:24
#33

Jag pratade med en kille som går Smådjur på gymnasiet och han sa att med Barf så saknas bukfylla för katterna. Det blev för hög proteinhalt och barf var inte bra för tex kastrerade hanar med tanke på njurarna.
Hur ligger det till egentligen?

BARFmycat
2012-08-12 17:30
#34

#33

Det är inte sant.. Jag gick djursjukvård/foderlära på mitt gymnasium, men kan väl kanske tycka att man inte ska ta alltför hårt på en gymnasiestudents ord. Och inte glömma att mycket av den utbildning på foder vi får kommer från foderföretag.

Om så var fallet, så skulle ju alla lejon, tigrar, jaguarer, geparder, leoparder, lodjur, servalkatter, karakaler och pumor dö som flugor i akut njursviktTungan ute

Protein skadar inte njurar, men redan skadade njurar (doch endast med över 25% totalt bortfall av njurfunktion) kan behöva proteinreducerad kost. Största orsaken till att njurarna skadas är för att katterna lever ett helt liv av uttorkning och saltöverskott från torrfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BeanLady
2012-08-12 22:16
#35

#34 Ja givetvis äter de vilda djuren en proteinrik kost. Studentens ord kommer ju från lärarna. Jag ville bara ha motargument då jag själv inte kan. =)

Vår tids tamkatter är ju uppfödda på torrfoder men kanske inte tillräckligt många generationer för att matsmältningen ska ha anpassat sig?

Robmel
2012-08-13 17:00
#36

#32

Jag kan ha misstolkat dig.

Nu har jag inhandlat kött i de oika sag min simba behöver - styckat och lagt i påsar efter de procent som jag läst mig till.

Du skriver att det skall ges under en tio dagars period. Gör det något om jag gör ett rullande  sju dagars schema?

Kan glatt säga att mitt 13 veckors lejon glatt ätit hjärta, lever och ett kycklingben de senaste dagarna. Ingen tid att ödsla på att fasa in här inte. Magen är stabil och fin (peppar, peppar)

BARFmycat
2012-08-14 11:02
#37

#35

Det tar många generationer ( vi pratar miljoner, om inte miljarder år) innan inre funktioner anpassar sig till ett tamt liv, och faktum är att om man obducerar en vild katt och en tam katt så syns ingen skillnad på inre funktioner. När tänderna börjar ändra form för att lättare kunna mala sönder torrfoderkulor eller suga i sig blötmat, då kan vi börja fundera på om de inre funktionerna ändrats. Innan dess, nej.Tungan ute

#36

Jag säger en del tok i de där filmerna men enda faktafelet jag minns är att jag säger att lever är en fettlöslig vitamin istället för att A-vitamin är en fettlöslig vitamin, vilket var vad jag menadeTungan ute
Jag tror inte att jag säger att man måste ge hjärta varje portion, det vet jag mycket väl att man inte behöver. Men om jag gjort det får du gärna säge i vilken film och ungefär vid vilken tid.

måste få i sig allt de behöver under max en tiodagarsperiod, får de i sig allting mer regelbundet än så är det bara bra.

Glöm inte att din katt ska ha 5% av sin kroppsvikt eftersom han växer, och inte 2%!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Robmel
2012-08-17 07:54
#38

#37

Jag kan ha hört fel, men om jag ser om filmerna skall jag notera =)

Jag ska komma ihåg 5 %!

Tack för all hjälp!

kodex
2012-08-30 15:26
#39

Tack så jättemycket för dessa videosarna! Idag börjar jag gå över till BARF och dessa filmer hjälpte jättemycket!

Jonni_
2013-07-23 22:26
#40

Vilka bra videos!

Jag undrar ifall det finns någon del på djuret som man bör undvika? Jag hittade tex lammtunga och lammtarmar hos slaktaren här hemmavid, bör man servera sin katt det? Jag kommer kunna köpa ett halv lamm av min släkting när det är dags för slakt där, är det någon del jag ska låta bli att servera katterna? 

En annan fråga, försöker ta reda på ifall min katt är allergisk, och tänkte börja med att ge henne lamm. Om jag förstått det rätt ska jag ge henne enbart lamm (olika delar och ben) i minst 4 veckor för att se resultat. Du säger ju i videon att man helst ska blanda köttsorter. Är det riskabelt att bara ge en proteinkälla så länge?

frufilosofi
2013-07-27 11:19
#41

Detta är inte alls att försöka ta medlemmar dock bara i min åsikt litet sött forum som har lite lättare att hålla de bra länkar, trådar och råd på en plats på annat sätt. =)

Hoppas ni kommer dit.

http://visombarfar.topicboard.net/

Annons:
Sindri
2013-08-07 17:05
#42

Wow! Så informativt och bra! Och du talar så lugnt och sakta, väldigt fint!

En sak jag undrar över är hur man skall "översätta" torrfoder i gram till kött? Om man skall ge en katt t ex 40g torrfoder/dag, hur mycket blir det i kött? Förstår att det är olika på olika foder, men någon sorts ungefär.

Om jag förstod dina filmer rätt så ger du 100 gram/dag till varje katt?

Mischa
2013-08-10 12:06
#43

Mycket uppskattat!

Även alla små missar😃

≧◔◡◔≦

[Aquelegia]
2013-08-17 21:58
#44

Sicken nytädning jag fick med BARfen tack vare dessa videor!

Cyklade runt för att införskaffa barf till 2 katter denna gången. Det var INTE lätt att hitta kött och det blev bra mycket dyrare än tänkt men nu finns 1 månads ranson hemma och jag skall paketera som dig TS verkar smart.

Bara en fråga: Om man delar upp som du gör med hjärta/lever i varsin påse med diverse annat fördelat, blir det då "automatiskt" rätt proportioner?

Skall dessutom ge mig attan på att katterna får ge sig på rejäla ben. Köttkvarnen får vila framöver! Här skall TUGGAS!
Fick lite panik angående olika protein, men löste sig helt okej!

kattöga
2015-04-24 13:26
#45

Ja inte trodde jag att jag skulle sitta vid datorn och titta på film efter film om hur man (TS) styckar kött, knorrar, hjärtan m m och portionerar o s v. Men det gjorde jag! Tack för all information och alla tutorials! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: