Annons:
Etikett17-barf-etik
Läst 6260 ggr
Ceciliaolucifer
2/11/10, 3:40 PM

Illa tillmods av foderdjuren..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har som sagt illrar och tre av dom går på barf. Dom får dessutom en hel del foderdjur i sin kost.

Till en början var det väldigt motigt att ge foderdjur till mina killar och det gjorde verkligen ont i mig att se dessa söta djur bli mat. Men eftersom jag såg att ingenting gick till spillo (dvs dom åt upp rubbet) så kändes det lite mer okej.

Men nu har jag en svacka och mår nästan dåligt av att öppna frysen. Jag försöker att köpa djur som jag vet har haft det bra för att få mindre dåligt samvete. Men när jag ser hur söta dom här djuren är så undrar jag vad jag håller på med.

Men just nu känns det oerhört tungt.

(Jag nämner inte vilka typer av foderdjur det handlar om för respekt för andra djurägare som ev har dessa som husdjur.)

Annons:
Aviendha
2/13/10, 1:09 AM
#1

Tyvärr är det ett val man gör när man ger kött. Oavsett kött egentligen. I torrfoder finns ju en hel del, och oftast har inte de heller haft det så bra, speciellt med tanke på att stor del av djurfodertillverkningen (iaf för oss illerägare) sker i länder med sämre djurskyddslagar än vad vi har. Skillnaden är ju att när man ger hela foderdjur så blir det så uppenbart vad man ger, alltså andra djur.

Kyckling är ju en bas många av oss ger, men efter att ha sett ett normalt kycklingstall kommer jag att ändra mina konsumentvanor inom det området med..

Visst, det är tufft, speciellt med tanke på att jag själv föder upp till foder i liten skala. Väldigt dyrt, men trots den jobbiga biten så vet jag iaf att de haft det så bra som de kan få det, ända fram till dösögonblicket och att jag dessutom då inte stödjer den lilla biten.. I slutändan segrar alltid mina illrars välmående. Jag har valt att hålla iller som husdjur, och jag vet att kosten påverkar deras mående så hemskt mycket, och därför vill jag göra allt jag kan för att ge dem vad de behöver - och tyvärr ingår hela foderdjur, och andra djur för den delen, i deras kost.

Var och en får helt enkelt göra det övervägandet. Vad man klarar. Vad man har kapacitet att ge. Vad man har kunskap att ge. Och sedan välja därefter vad som fungerar bäst för en. Att barfa är inte ett måste, och du skulle ju kunna skippa foderdjuren om det är just de som du inte klarar, och försöka koplettera på annat vis och kanske med torrfoder.

Ceciliaolucifer
2/13/10, 2:16 AM
#2

Klart att killarna kommer att få det dom behöver oavsett hur jag känner. Men man vore nästan omänsklig om man inte reagerade någon gång.

Aviendha
2/13/10, 2:52 AM
#3

Det har du så rätt i!

Blueshift
2/13/10, 2:25 PM
#4

Man skulle kunna säga att det är ett val man gör när man skaffar sig rovdjur som sällskapsdjur. Genom att utfodra dina illrar som du gör accepterar och respekterar du dem fullt ut för vad de faktiskt är.

Ceciliaolucifer
2/13/10, 3:53 PM
#5

#4 Du har så rätt så. Det är bara jag som är blödig just nu. Jag skulle inte vilja för ngt i värden att dom ska behöva äta torrfoder pga mina känslor.

BARFmycat
2/14/10, 4:52 PM
#6

Tycker det är starkt av dig att fortsätta ge dem den maten de behöver och förtjänar trots att det gör dig illa till mods, jag önskar att flera kunde handla som du valt att göra, de ska du ha dig en klapp på axeln för tycker jag!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Ceciliaolucifer
2/14/10, 7:09 PM
JossanH
2/15/10, 8:52 PM
#8

Jag tycker ju att kossor och grisar är väldigt söta djur… Vad är det egentligen som gör att många kan äta "vanligt" kött utan problem men inte klarar av att ge sina sjur foderdjur?
Jag tycker det borde vara tvärt om egentligen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
2/16/10, 7:00 PM
#9

#8 Jag tror att den största skillnaden är att vi inte själva avlivar djuren vi själva tänker äta. Det ligger färdigförpackat i affären och du slipper se blodet, lidandet, färgen då djuret, strl, ålder etc.

Jag tycker att det är skillnad, men iofs så äter jag inte kött.

JossanH
2/16/10, 8:12 PM
#10

#9 Men för att man kör med hela foderdjur måste man ju inte avliva dem själv. är inte köttet tillagat som man köper till sig själv så finns där även blod.
Visst kan jag förstå att det är skillnad när man inte ser djuret i sin helhet men det är ändå konstigt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[isdrakee]
3/19/10, 5:04 PM
#11

Jag förstår hur du känner dig och tycker det är starkt att du fortsätter ge hela djur. Detta är ett tufft val man gör i den stunden man skaffar ett köttätande djur.

Ju mer färdig en produkt är desto värre tror jag djuren har haft det. Att ge hela foderdjur är antagligen det mest etiska man kan ge dem. Dom djuren som finns i färdigmat har antagligen haft det mycket värre. :/

Den stora skillnaden är ju att man med färdigmat slipper se djuret och tänka så mycket på det. Men jag är övertygad om att man vänjer sig med hela djur, speciellt när man vet att det är rätt väg att gå. :) Jag är själv fuskvegan och att mata med musungar första gången var väldigt tufft. Men det har bara blivit lättare och lättare. Jag kan till och med tänka mig att föda upp lite egna foderdjur i framtiden när vi har större boende.

Så det är bara att kämpa på. :) Djuren förtjänar att äta det dom är skapta för att äta. Så det gäller bara att hitta foderdjur som har det så bra som möjligt och bita i det sura äpplet. Men det positiva man får tillbaka från husdjuren väger lätt upp det. :D

Ceciliaolucifer
3/19/10, 5:36 PM
#12

#11 Så sant så :)
Det känns mkt bättre nu, och är inte lika tungt längre.

BARFmycat
3/19/10, 5:37 PM
#13

Tycker den här artikeln av Nilla på siames i fokus är ganska bra skriven, och en stark anledning att börja BARF:a så man har koll på vad djuren får för mat..

http://siames.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a0c67403-f115-4242-ba70-87975cd8c89e&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: