Annons:
Etikett17-barf-etik
Läst 7540 ggr
[isdrakee]
4/10/10, 12:54 AM

Barf och etik

Jag tänkte det kunde vara intressant med en diskussion angående etik. Ett litet problem med alla köttätande husdjur är ju just den där biten att dom behöver äta andra djur för att leva och må bra. Och att få tag på "etiskt mat" (där foderdjuren har det bra) är inte alltid det lättaste.

Jag har själv reptilbakgrund. Och när man frågar folk vad dom tycker om att mata gnagare till reptiler så brukar dom flesta tycka att det är okej så länge foderdjuren har det bra. Helst ska dom tas om hand om som om dom vore husdjur.

Det lustiga är dock att detta inte ifrågasätts över huvud taget när hund- och kattägare köper färdig mat till sina djur. Djur som blir mat till människor är heller inte kända för att ha det särskilt bra. Men när det handlar om hela djur så är det plötsligt en helt annan sak tydligen. I alla fall har jag fått den känslan…

Du som har ett köttätande djur (antar jag) och som tagit det ett steg längre än färdig mat. Hur ser du på det här utfodring?

Tänker du på hur foderdjuren har det? Är det viktigt att foderdjuren har det bra? Föder du kanske upp något själv? Hur får du tag på ditt foder? Nu tänker jag inte bara på hela foderdjur som gnagare och kyckling utan även kött och annat gojs som kommer från större djur.

Annons:
BARFmycat
4/10/10, 1:15 AM
#1

Ja visst är det märkligt att det är så?

Alltkött mina katter äter köper jag från köttdisk i butik. Jag skulel vilja köpa enbart ekologiskt, men har inte råd.
Jag brukar försöka kolla runt om man kan köpa från någon bonde, men då är det alltid att man måste köpa så stora mängder och jag har tyvärr inte plats för det.

Med annan ekonomi och större frys (gärna frysbox i villa) så komemr jag kunnaköpa kött från djur som haft det bra. Men i nuläget så får det tyvärr bli vanligt butikskött.

Sen så får det låta hur fel som helst, men jagtycker att det är viktigare att mina djur har det bra än de djuren som mina djur äter, för det är ju mina djur jag känner. Men jag vill ju naturligtvis att foderdjuren ska ha det lika bra som vilket annat husdjur som helst!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
4/10/10, 1:21 AM
#2

Som #1 säger :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Silvestris
4/10/10, 1:22 AM
#3

Jag får gratis vilt av min mor ibland och jag köper ekologiskt i den mån det går (dvs. i den mån jag har råd och det går att få tag i), men nej… jag går inte omkring och har dåligt samvete för att mina katter äter ganska mycket icke-ekologiskt. Klasskrosset är biprodukter från humanindustrin, sådant som skulle destrueras om det inte såldes som katt- och hundmat.

Jag gör så gott jag kan och jag äter mycket lite kött själv (och då uteslutande ekologiskt eller vilt).

Jag skulle gärna föda upp foderdjur själv, jag skulle gärna föda upp egna köttdjur öht men jag har inte möjlighet till det.

Elcyion
4/10/10, 1:37 AM
#4

Jag säger som #1.

Medarbetare på jack russel terrier

Aviendha
4/10/10, 2:29 AM
#5

Ja, när det är hela djur så är det lättare att göra kopplingen att de en gång i tiden hoppat runt med artfränder och letat mat. Inte lika enkelt när det gäller en köttbit, den är liksom "anonym".

Jag vill tänka på foderdjuren i den utsträckning jag kan. Köper enbart svensk kyckling eftersom vi iaf har ett kontrollsystem genom kronfågel och föder upp egna möss som har det minst lika bra om inte bättre än många sällskapsmöss. Detta är exempel. Kan inte göra allt, men jag försöker göra lite.

sarae
4/10/10, 3:45 AM
#6

Jag anser att de flesta djur som föds upp i syfte att bli mat, är det till människa eller djur, har en rent miserabel tillvaro. Även när det gäller te.x ekologisk är det långt från optimalt.

Men ja, jag har illrar, rovdjur, som enbart äter kött. Jag gör som paulina och köper svenskt kött. då främst från min slaktare som får b.la kyckling från mindre producenter, men ja, ingen garanti att de har det så mycket bättre där heller. Men just den biten är svår att påverka. Kalkon köper jag från en gård i närheten.

Vad gäller foderdjur ger jag främst möss och dagsgamla kycklingar. Kycklingarna är tuppkycklingar som avlivas strax efter att de kläcks. Men antagligen har hönorna en miserabel tillvaro.

Mössen föder jag upp själv, just för att där känner jag att jag faktiskt kan påverka det hela. Mina möss bor i stora terrarium/akvarium, och är fylda till bredden med olika aktiveringssaker, vid varje städning byter jag ut saker i terrariet, för att försöka berika deras tillvaro. De får även komma ut och springa ibland, får variation i kosten, blir pussade på och alla har namn ;) så ja, de är lika mycket mina husdjur som mina illrar är, skillnaden ligger i att ungarna blir mat (snabb, human avlivning).

Annons:
[isdrakee]
4/11/10, 12:02 AM
#7

Jag tycker det är viktigt att alla djur, oavsett anledning till att dom föds upp, har det bra medan dom lever. Men har man ett husdjur så behöver den ju äta oavsett om man hittar foderdjur som har det bra eller ej. Dessutom står man ju sitt egets husdjur nära och vill dens bästa.

Jag försöker hitta bra foderdjur. Sökandet har väl gått sidådär. Har fått en hel del napp i Göteborg men bor i Malmö själv så det är lite väl långt för att man ska kunna ha det som vardagsmat. Så det blir en hel del möss från djuraffären. Det är jätte bekvämt att kunna köpa frysta gnagare och bara lägga in i frysen, men jag antar att dom ej har haft det så bra. Även fast affären påstår att dom köper in från seriösa företag där djuren har det bra.

Tanken från början var att ha lite egen uppfödning hemma (vaktlar i terrariu). Men det visade sig att ödlan ej kan vara i samma rum som sin mat, då blir den stressad av matlukten. Så jag får lägga dom tankarna på is tills vi har råd att flytta till större.

Aviendha
4/11/10, 12:09 AM
#8

Vaktlar som foderavel? De där små bruna folk har som sällskapsfåglar? det visste jag inte om.

[isdrakee]
4/11/10, 12:24 AM
#9

Färg beror ju på vilken art det är. :) Jag valde vakteln just därför att dom trivs bra i ett inrett terrarium. Dom flyger inte och är ganska tysta.

Om jag väljer en liten vaktelsort kommer min ödla kunna äta dom som fullvuxna vilket kan vara väldigt praktiskt om man måste ta bort någon individ. Dessutom tror jag dom blir nyttigare ifall dom hunnit äta och vuxit.

Det tar ändå inte så lång tid för dom att uppnå vuxen storlek. Så det blir nog bra. Har alltid velat ha höns någon gång. Så att mixa den drömmen med att ta fram eget foder vore toppen.

Så jag tror jag hade föredragit att föda upp vaktlar än höns.

Aviendha
4/11/10, 12:35 AM
#10

#9 Inte ens tänkt tanken på att man, iaf som jag bor nu dvs. lägenhet, kan föda upp annat än möss som foder eller en och annan kultur av kusar om man är sugen på den saken. Underligt att man är så inskränkt ibland Tyst Har inte haft vaktlar själv, men av vad jag hört är det även underbara husdjur :) Det är viktigt för mig om jag föder upp till foder, de ska vara omtyckta och delaktiga och inte undanskuffade bara för att de råkar ha ett annat syfte.

Åh, jag vill också ha höns! En gård skulle helt klart underlätta i många sådana aspekter.

Sugiyama
4/12/10, 11:02 PM
#11

Jag skulle önska att jag kunde ge hundarna enbart ekologiskt uppfödd mat men det skulle bli orimligt dyrt. Men i möjligaste mån ger jag dom viltkött som jag får av jägare, ekologiska kycklingskrov från Jipotimas osv. Man får försöka tänka att lite är bättre än inget. Köttet som finns i torrfodret är nog ännu värre.

[Gemm]
4/14/10, 8:25 PM
#12

Jag själv är vegan och gillar inte alls tanken på att mina inneboende kräver kött på menyn. Dock hindrar min personliga uppfattning och livsstil mig inte från att inse fakta.

Så med klump i magen ger jag dem det de behöver och frodas av. Då jag vet skillnaden mellan ekologiskt och icke-ekologiskt (nästan obefintlig) väljer jag hellre att köpa svindyr viltfångad hare och inkludera i deras kost än att lägga de pengarna på "allmänt ekologiskt".

I framtiden när jag har körkort och bil kommer jag även att hämta kött från lokala uppfödare med mindre vinstintresse och därmed bättre förutsättningar för att djuren mår bättre och jägare istället för att bidra till den kommersiella köttindustrin.

Min grundfilosofi är väl att har man en gång tagit sig ansvar för karnivorer får man stå sitt kast och tillgodose deras behov, även om det krockar med ens personliga önskemål.

Aviendha
4/14/10, 9:54 PM
#13

#12 Min personliga åsikt är dock att även om de djur som hålls inom ekologisk produktion inte alls har den standard de borde ha, och att skillnaden till kommersiell produktion är liten, så gör man ju ändå ett statement. Man visar att man hellre betalar mer och köper av det "bättre" alternativet. Så småningom kanske något ännu bättre kommer, och då kan man lägga sin köpkraft på det, och på så vis, på lång sikt kanske gynna produktionsdjurens välfärd.

Annons:
[Gemm]
4/14/10, 10:32 PM
#14

Som sagt, jag lägger hellre mina pengar på vilt än på ekologiskt då jag tycker att viltfångat slår allt oavsett hur bra uppfödning och hantering det kan vara inom den kommersiella industrin.

Aviendha
4/14/10, 10:49 PM
#15

Jo, där håller jag med ^^ Men allt går inte att få tag på viltfångat, och då är ju ekologiskt ett bättre alternativ.

HannaM
4/17/10, 3:17 AM
#16

Jag har valt att skaffa köttätande djur och kan varken ekonomiskt eller praktiskt få till det med bara friuppfödda djur på idylliska lantgårdar. Skulle om jag hade möjlighet se till att enbart servera kött som haft ett bra liv.

Man får inte heller glömma att djuren som ligger i torrfodret förmodligen inte haft en så trevlig tid i livet heller…

BARFmycat
4/17/10, 1:36 PM
#17

Man får föda upp själv i den mån man kan, men för de flesta är ju detta en omöjlighet, och då är det inet så mycket mer man kan göra.

Jag tycker man ska vara stolt över att man ger sina djur ett så bra liv och så bra mat, istället för att ha dåligt samvete över de djuren som blir mat. Hade inte ditt djur ätit dem hade någon annan gjort det, så är det ju bara.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vattnadal
4/17/10, 5:18 PM
#18

"Hade inte ditt djur ätit dem hade någon annan gjort det, så är det ju bara."

Njae, så kan man väl inte se det. Tillgång och efterfrågan styr ju. Om alla slutade köpa djur som mådde pyton innan slakt och bara köpte glada döda djur skulle det inte finnas någon marknad för leör det.dsna döda djur.

Ungefär som att om alla hund/katt/illerägare skulle börja barfa, då skulle fodertillverkarna lägga ner, inte tillverka massor av mat som ingen vill ha.

Fast nu är det låååångt ifrån en perfekt värld. De som orkar och har råd att göra något för att förbättra den ska ha en stor eloge för det. För den sakens skull behöver man inte skälla på de som inte har råd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Blueshift
4/20/10, 4:39 PM
#19

En stor del av det mina illrar äter är "överskott" från lokala privata sällskaps/utställningsuppfödningar av kaniner och smågnagare. Någon tupp och dylikt blir det ibland också. De djuren har haft det mycket bra och är mycket välskötta.

Jag föder även upp dylikt själv i liten skala. Ibland köper jag ex. möss från privat foderuppfödning eller destinationsuppfödning, de har knappast haft det lika bra, men jag köper inte av vem som helst utan har iaf vissa krav. Det är lika mycket för foderdjurens skull som att mina illrar ska få högkvalitativ mat.

Inälvsmat från större djur köper jag från det lokala slakteriet och de djuren är även lokalproducerade vilket iaf är en liten fördel. Jag köper också kyckling och diverse olika kött från charkdisken i affären, enbart svenskt (inklusive vilt ibland).

Jag tycker det finns enorma etiska och djurskyddsmässiga problem med animalieproduktionen. Funderar mycket över sådant och önskar att jag hade fler och bättre alternativ.

BARFmycat
4/20/10, 8:00 PM
#20

#18

Jo jag vet att många resonerar så, men jag orkar tyvärr inte engagera mig på det viset, och jag ser det så somjag beskrev. Det är så otroligt stor efterfrågan på kött, så jag tycker personligen att det känns som en piss i Mississippi att försöka ändra hur foderdjuren har det genom att köpa "bättre" kött, då tror jag mer på att lägga press på slakterierna med djurhanteringen, utbilda personal, ha fler inspektionerosv. Jag tror att det skulle ha större effekt och framförallt snabbare effekt än om alla ska försöka bojkotta kött som inte är ekologiskt tex. Jag tycker inte att det är upp till konsumenten, utan upp till Jordbruksverket och staten att reglera djurhanteringen.

Men det är bara min enkla personliga åsikt, jag säger inte att den är korrekt eller att alla ska tycka så, men så resonerar jag.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Aviendha
4/20/10, 8:29 PM
#21

Men jordbruksverket och staten får ofta vika sig för starka organisationer och samhällsviljor. De kan inte sätta en lag som säger att ex alla hönsflockar får bestå av max 25 individer (vilket är maxantalet i en naturlig flock för dem). Det skulle bli på tok för dyrt för näringen att hålla hönsen på det sättet för de skulle inte få sina höns sålda för det pris de då måste ta ut för dem. Just för att vi konsumenter inte vill betala så mycket. Då importerar vi hellre.

Sen så är ju foderdjursuppfödningen inte alls knuten till den slakterier och liknande med alla de kontroller som faktiskt finns på det området. Så där kan man faktiskt påverka massor. För de som föder upp gör det ofta i stor skala, det är bara att kasta ett öga in på repti.net för att inse att det är så det måste gå till när man kan beställa ex 20kg möss eller råttor i ett svep. Och med tanke på hur billigt man får köpa dem så är det ekonomiskt omöjligt att de har haft det såpass bra som de borde. Kostnaden ska ju ändå täcka foder för djuren och föräldradjuren, burmaterial för demsamma och ge en liten avkastning. När jag själv sitter med möss som hålls likt sällskapsmöss så vet jag vad det kostar att hålla dem, och det finns bara ett sätt jag kan lösa ekvationen och få dem att styck kosta 4,5kr och det är genom att massproducera och det innefattar även små burar, noll berikning och massor och åter massor av djur.

BARFmycat
4/20/10, 9:14 PM
#22

#21

Det är min tro att de kan det om viljan, pressen och engagemanget finns.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
4/20/10, 9:37 PM
#23

#22 Ja, men viljan och pressen måste ju komma någonstans ifrån. Som jag ser det så är det konsumenterna som får stå för den delen.

[Stefan91]
4/6/11, 9:49 PM
#24

Jag kommer försöka i mån om tid och ekonomi att köpa mat till mina hundar från djur som jag vet har haft det bra! Jag tycker det är viktigt att alla djur får ha en bra tillvaro innan de dör, oavett av vilken anledning.

Jag skall börja BARFa min hund snart, till nästa sommar blir det mer kött från den egna gården som det är tänkt och sen försöker jag höra mig för bland GrönaGårdar där nästan alla djur vad jag vet går på lösdrift året om, i stora hagar och äter den mat (gräs, höselage, örter osv) som de är gjorda för att äta. En stor frys ska det sen bli eftersom tanken är att vi skall utöka familjen senare.

Jaktlicens blir det sen och kanske om man har tur en hel del mat ifrån jakt.

Katti
4/7/11, 12:39 AM
#25

#22, tyvärr inte. Eftersom vi är med i EU kan vi inte ha restriktioner för vad som importeras. Det är mycket få konsumenter som skulle välja kyckling för 200:- kilot när det ligger till synes likadan kyckling bredvid som kostar 25:- kilot… Vi ser det redan nu när det gäller framför allt fläsk. Svenskarna förfasar sig när det visas bilder på danska suggor som lever hela liver fixerade utan att kunna röra sig. Det blir stora rubriker i två dagar. På dag tre köper konsumenterna dansk fläskfilé för 59:90 kilot istället för den svenska för 99:-. Och så pratas det om att guldfiskar har dåligt minne…

För att återgå till frågan i #0, så ja, det tänker jag på. En hel del faktiskt! Jag har turen att kunna köpa en del vilt och även gratis få slaktdetaljer från ko och får (hittills) som annars skulle ha slängts (framför allt ben, fett och organ). Jag köper enbart svenskt kött till både två- och fyrbenta familjemedlemmar med ett undantag: katterna äter tyvärr kanadensiskt torrfoder…

Jag föder upp kaniner, men har hittills inte slaktat alls, bara avlivat sjuka eller skadade djur. Framöver kommer de att bli hundmat (inte de sjuka så klart). Eventuellt ska jag flytta kaninerna till ett nytt stall där det blir betydligt mer plats. Kanske blir det då några rena produktionskaniner också, vem vet.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
4/9/11, 8:33 AM
#26

I den bästa av världar fanns det Bosarp-kyckling i varje byhåla i landet. Fram tills dess kan bara höginkkomsttagare köpa Bosarp till jycken. Jag köper industritillverkad kyckling till min hund och skäms ibland lite över det. Särskilt efter att ha läst "Döden i grytan".

[Stefan91]
4/9/11, 8:40 AM
#27

#26

Det kan va dyrt att köpa kyckling, men att hålla höns/kycklingar och föda dem är inte speciellt dyrt, det behöver man inte vara höginkomsttagare för. Dock ska man ha plats och tid..

Annons:
Vattnadal
4/9/11, 1:04 PM
#28

#27 Njae, så dyrt är det inte att ha höns, men ska man föda hundar med dem, då behöver man ha massor av hönor ändå. Visst kan du maskinkläcka, och sen mata med dem när de är 4-5 månader och har lite vikt, men billigt vette 17 om det blir. Fast man vet ju att de haft det bra under tiden då.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Skunken
4/9/11, 1:34 PM
#29

Man kan ju inte som konsument lägga över allt ansvar för en bättre värld på jordbruksverket och tro att någon annan ska göra jobbet om man inte själv engagerar sig.

Det är ju som att de som ger torrgfoder lägger över allt ansvar på företagen när djuren blir sjuka (även om de är delvis ansvariga).
Ägarna har ju faktiskt själva valt fodret utan att läsa innehållsförteckningar och så vidare. Alla ansvarar för sina egna handlingar…. Och precis som att jag tycker man ska vara stolt för att man ger sina egna djur ett bra liv när man ger dom BARF ska man vara stolt då man inte gör detta på bekostnad av något annat djurs välfärd.  
Tycker personligen det är viktigt att vi är med och jobbar för ALLA djurens välfärd, oavsett om de ska vara till sällskap eller mat.

Som ni kanske förstår tänker jag väldigt mycket på vad för kött jag ger till min hund ;) Jag vill inte att något annat djur ska ha lidit för min hunds skull och jag unviker det så långt det går.
Hon får mest vilt, egenuppfött lamm, och kött från närbeliggande slakterier. När jag köper i affärer så köper jag endast svensk. Eftersom utlänskt aldrig ens är ett alternativ för mig så jämför jag inte häller priserna och tänker aldrig på hur mycket billigare det skulle bli med utlänskt ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
4/9/11, 2:41 PM
#30

Visst har man ett ansvar, men det finns en gräns för hur mycket man ska behöva engagera sig tycker jag. Därmed inte sagt att jag inte är engagerad, men jag tycker egentligen att det är sjukt att det är upp till konsumenterna att se till att djuren haft det bra. Jag tycker inte att det ska behöva vara vårat ansvar, även om det just nu till stor del är det.

Som en person sa till mig när vi hade en diskution om ekologisk mjölk;
"Jag vill inte betala en krona mer för ekologisk mjölk bara för att dom korna haft det bra, för jag tycker att det är löjligt att det ska behöva vara så. Alla kor ska ju ha det lika bra, oavsett om de producerar ekologisk mjölk eller inte!"

På ett sätt håller jag med. Det var ju hennes sätt att protestera liksom, inte för att hon inte brydde sig eller var snål. Alla djur ska ha det lika bra och det är ingenting man borde betala extra för. Man borde ju nästan få sånt kött billigare och köpa kött från djur som haft det mindre bra dyrt, som en belöning för att man bryr sig. Så borde det vara, men så är det inte. Det är väl mest det jag menat med det jag skrivit innan.

Själv har jag inte råd att ge minaa djur eller mig själv etiskt kött. Jag köper det billigaste som finns oavsett vilket land det kommer ifrån, och så kommer det vara så länge jag får in under 10. 000 i månaden och har hyra på 4100, bil, bilförsäkring, el, telefon, internet osv.. Då är man inte särskilt etisk i sina inköp..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
4/9/11, 3:54 PM
#31

#30 Fast det är ju verkligheten så som den ser ut nu som vi lever i och måste förhålla oss till. Genom att köpa billigt utländskt kött ger du affären där du handlar bevis på att det finns efterfrågan på det köttet vilket innebär att de kommer att fortsätta köpa in det vilket innebär… Om man medvetet köper oekologisk mjölk för att spara en krona och tror att man i och med det gör ett statement anser jag att man är mer än lovligt korkad och sticker huvudet i sanden. Jag köper själv inte alltid ekologisk mjölk. Men jag erkänner att det beror på att jag i nuläget inte har råd. Vi väljer våra strider och jag har valt att uteslutande köpa svenskt kött. De ekologiska korna har det på många sätt likadant som de oekologiska. Skillnaden ligger huvudsakligen i vad de äter.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
4/9/11, 4:01 PM
#32

#27, tyvärr är det precis tvärtom… Det är billigt att köpa kyckling (om man köper dem hela), men det är dyrt att föda upp dem. Aldrig att det går att själv föda upp kycklingar på köpt foder till lägre pris än 20:-/kg om man tar med alla kostnader. Har man egenproducert foder går det kanske. Speciellt om de kan gå lösa ute en del och plocka i sig växter och maskar. Men då får man också räkna med ett visst svinn som troligen minst äter upp den minskade kostnaden… Räv och hök gillar också BARF!

Men jag hoppas att det inte hindrar er från att föda upp kycklingar när ni flyttar till er gård!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
4/9/11, 4:24 PM
#33

#31

Och genom att inte köpa svenskt eller ekologiskt kött visar jag att det är för dyrt för mig och att jag inte är beredd att betala de priserna utifrån den ekonomi jag har nu. Det betyder inte att jag inte vill äta svenskt eller ekologiskt kött. Är priserna rinliga köper jag.

Allt jag menar är ju att det finns olika sätt att se saker på. Sen om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.

Det ska öppna ett ekologiskt slakteri i Gnarp (Nordanstig), förhoppningsvis får det kanske ner priserna och gynnar produktionen av ekologiskt (och svenskt) kött. De ska bara slakta och hantera ekologiskt kött nämligen, och så vore det bra för att då slipper djuren från mellersta norrlands län åka ända till Ickholmen i Dalarna för att bli slaktade, vilket spar transportpengar också.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Skunken
4/9/11, 5:31 PM
#34

Men priserna kommer ju aldrig gå ner förens folk börjar betala för det dyrare köttet och det blir lönsamt för fler att föda upp köttdjur/mjölkdjur i sverige! Först måste man ju ta steget och betala för det sedan kommer ju priserna minska allteftersom det blir mer lönsamt för bönderna. :D

Tror ingen uppfattar de stora försäljningarna av utlänsk kött som att konsumenterna inte har råd. (bara iaf) Och vad bryr sig de som säljer köttet om det säljer för att konsumenterna inte har råd eller om det är för att konsumenterna inte bryr sig, de vill sälja bara och inget kommer ändras såvida man inte sätter ner foten.
Vill man verkligen inte äta utlänskt kött så behöver man inte, oavsett om man har mycket/ lite pengar. Man har alltid ett val och valet man gör i det här fallet får konsekvcenser för djuren.
Det spelar ingen roll hur lite pengar jag har, jag skulle aldrig förmå mig att köpa utlänskt kött. Skulle kräkas bokstavligen.
Gick naturbruksgymnasie och vi hade en kurs i djurskydd, vi fick både se och lära oss en hel del hemskt! Men jag ångrar det inte,det var kanske just det jag behövde för att tänka till!

Sammanfattningvis tror jag inte man visar någonting när man köper utlänskt kött än att det finns en marknad för det.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
BARFmycat
4/9/11, 6:28 PM
#35

Allt beror ju naturligtvis på vad man prioriterar. Jag har knappt råd med mat till mig själv så jag tänker verkligen inte lägga ett enda öre över lägsta köttpris i nuläget.

Vill man sälja en produkt måste man ju ha ett vinnande koncept. Om folk inte vill köpa ens produkter för att man är för dyr måste man ju ändra något för att nå ut till fler konsumenter. Det är ju inte varje enskild konsumets fel. Visst betalar folk extra för kvalitet, men det finns ju en gräns.

Det känns som att det inte blivit något riktigt bra spinn på ekologiskt kött än, det kanske är något som kan ändras när fler slakterier etableras.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
4/10/11, 12:33 AM
#36

#35

Fast problemet är ju att ekologiskt kött måste gå hem hos svenskarna för att fler bönder ska våga satsa på ekologisk uppfödning och fler slakterier ska vilja lägga om till ekologisk produktion.

Det ekologiska köttet är ju inte dyrt (jag tycker iofs inte att 99 kr/kg är dyrt för högrev med tanke på hur mycket mat man får ut av tex. en gulasch gjord på 1 kg högrev) för att bönderna vill bli rika. Det kostar mer för att uppfödningen kostar mer. Det kostar mer att ha frigående höns med tillgång till utevistelse. Det kostar mer att låta hönsen växa i naturlig takt under 12 veckor än att manipulera deras tillväxt med alla medel man kan för att kunna slakta dem efter 5 veckor.

Självklart är det så att man ibland måste köpa billig mat för att plånboken inte räcker till för mer, men det är tråkigt nog så att det ekologiska köttet måste sälja tillräckligt bra för att fler bönder ska våga ställa om.

Jag har inte råd att utfodra mina katter med Bosarpskyckling, inte en chans i dagsläget men förhoppningsvis medger min inkomst det en dag. Det är det jag siktar på.

Katti
4/10/11, 2:48 PM
#37

#35 skrev: "Vill man sälja en produkt måste man ju ha ett vinnande koncept. Om folk inte vill köpa ens produkter för att man är för dyr måste man ju ändra något för att nå ut till fler konsumenter. Det är ju inte varje enskild konsumets fel. Visst betalar folk extra för kvalitet, men det finns ju en gräns."

Du har så rätt, exakt så är det! Tyvärr väljer de flesta traditionell storskalig massproduktion av djur, vilket självklart är mindre bra för djuren. Det är på så vis vi får det efterfrågade billiga köttet. Det som är svenskt är producerat enligt svenska regler och krav på djurskydd. Det som är producerat på annat håll efter det landets regler (eller oftare brist på regler…).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Rose1
4/10/11, 4:17 PM
#38

Jag anser inte heller att det är så billigt att föda upp kycklingar.
Visst är de ganska självförsörjande under den varma årstiden, men nog är det dyrare än att köpa i affären.
Sedan är det ju den lilla detaljen att nacka dom också…
Däremot kan man erbjuda hundar och katter ganska mycket fina ägg.

Jag köper också så mycket som går av ekologiska varor.
Både till människor och djur.
Vi köttätare äter mest vilt. Och kaniner, undulater och höns äter ekologiska vegetabilier (hönsen får naturligtvis inte bara vegetariskt).

Håller med om att butikerna måste märka av att det ekologiska sortimentet är eftertraktat. Annars kommer de fortsätta med burhöns/ägg, nöt, lamm och fläsk från stallgående djur osv.
SÅ mycket dyrare är det inte. Om betydligt mer smakligt.

BARFmycat
4/13/11, 7:17 PM
#39

Naturligtvis så är det en balansgång, man kan ju inte skylla på enbart den ena eller den andra parten.

Jag tror också att allmänheten är dåligt informerade om vad det är för skillnad på vanligt svenskt kött och eko-kött. Om man visste exakt vad man köpte och vad man fick ut av det skulle nog flera köpa som har råd. Samma gäller med ägg, många tror ju tex att frigående höns har det jäääättebraaa som får gå utomhus och sprätta och ha det gott, när de i själva verket är mycket mer stressade än burhöns och flera höns dör dessutom varje dygn enbart pga stress…

Jag kommer stödja eko-producerat så gott jag kan när ekonomin räcker till, framförallt så är det ju ett bättre kött eftersom det är näringsrikare så där får man ju faktiskt valuta för pengarna!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vattnadal
4/13/11, 7:32 PM
#40

#39 Jag skulle gärna läsa mer om att burhöns är mindre stressade än frigående höns som får vara ute. Har du källor till det?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
4/13/11, 11:36 PM
#41

Inte mindre stressade än frigående höns som får vara ute! Mindre stressade än frigående höns, punkt!

Anledningen till det är enkel. De slipper socialisera med tusentals andra hönor på minimal yta. Något som de absolut inte är gjorda för. Har man en gång sett en blodig hackhöna (och de är mååååånga i ett kommersiellt hönshus) så vill man inte stödja den äggproduktionen. Därmed inte sagt att burhöns har det bra…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Vattnadal
4/14/11, 12:27 AM
#42

Jag är väl införstådd med att höns far illa, och att stressen är stor. Höns är ju gjorda för att leva i grupper om färre än 30, för fler individer klarar de inte av att hålla koll på. Blir det för många för trångt, slår djuren av och slutar visa signaler och bara undviker varandra istället.
Stressen för höns som rör sig i jättestora grupper är givetvis stor. Men är den större än stressen som uppstår då de sitter i bur? I burarna kan de knappt röra sig, och det torde ju bygga stress som tusan det oxå.

I min värld är det ändå bättre att köpa ägg från frigående höns än från burhöns. Höns som sedan har möjlighet att vistas utomhus och inte bara inne, är ännu bättre. Måste jag köpa ägg, väljer jag kravägg.

Är skitglad att ha egna höns, som är lyckliga. Särsakilt idag, då snön hade tinat undan så att de fick komma ut första gången sen i höstas. Blir nog ännu fler ägg nu, och bara insekterna kommer blir gulan gulare, utan konstiga fodertillskott.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Stefan91]
4/14/11, 12:38 AM
#43

#28

Det håller jag med om att om man skall hålla hundarna med dem så kan det bli dyrt i längden.

#32

Ingen fara, det kommer inte att hindra oss för att jag håller inte riktigt med.

Detta pga. att om man har mark och möjlighet att låta hönsen gå fritt så får de själva i sig mycket av det som de behöver (är ju framförallt köttätare) och sen kan man även ge dem vissa rester fån de egna middagarna och är tanken att hönsen skall ge ägg och sedan bli kött på tallricken vid rätt ålder så behöver man inte så många (ägen är väl det vi mest kommer att satsa på). Jag har många släktingar som håller höns till husbehov och de är då inga höginkomsttagare.

Rose1
4/14/11, 8:57 AM
#44

#42 Instämmer med att hönsen nu är glada över att äntligen får komma ut. De har strosat lite utanför dörren då temperaturen inte varit för låg, men annars är dessa långa vintrar en plåga. Och visst är det lyxigt att ha tillgång till egna ägg från höns som ätit vad de bör äta (som BARF för höns…). De ekologiska äggen kommer från höns som ätit ekologiskt vegetabiliskt foder. Och höns är ju inte vegetarianer. Tänk vad mycket näring de får från de feta maskarna i komposten! Mums!!! Nu verkar det även bli fler och fler gårdar som säljer ägg direkt till kund. Då blir ju utbudet lite större, och man behöver inte främja burhönsprodukterna.

Katti
4/14/11, 2:01 PM
#45

#43, det skulle inte hindra mig heller om jag hade möjlighet att ha höns Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
4/14/11, 2:21 PM
#46

#43 Med egna hundar och rovfåglar, räv och lo måste vi hålla våra höns instängda. Stor hönsgård med inne och utedel, renoverade den gamla på gården, så inte många kronor där. Vi ger våra höns säd (vintertid får de solrosfrö och hampa extra då det blir redigt kallt), frukt, grönt, matrester, pasta, ris od. Fri tillgång på snäckskal har de alltid, och på sommaren repar jag gräs och örter som de får, förutom de insekter de piuckar i sig då.
Visst är det rätt billigt, men vår grupp på 10 äter en hel del säd ändå. Visst, mycket av det sprätter de ut i ströet vinterid, som går till spillo.
Bästa surhönan dog i vintras, men vi hoppas att döttrarna ska ta efter, samt en av de andra äldre. Får vi kycklingar behåller vi några hönor till, tupparna som inte blir sålda blir mat, fast åt oss då, inte åt hundarna.
Kör man med kläckningmaskin kan man kläcka fram stora mängder, om man väljer bort äggen. Vi får dock inte ha kläckare till våra, då detb är hedemoror i genbank. De ska ruvas fram naturligt för att bevara ruvningsegenskaperna. Då detta är mest naturligt, skulle jag inte vilja ha maskinkläckt heller.

Hönsen börjar inte lägga ägg förrän de är slaktmogna i storlek, och äggen i början är små, det syns verkligen vilka ägg kycklingarna lagt, i jämförelse med de äldre hönornas. Visst kan man slakta äldre hönor oxå, men vill man ha ägg är det tupparna som behålls så länge det går (dvs om de hinner nå vettig slaktstorlek innan de börjar bråka för allvarligt) och sen nackas. Vettigast om man vill få ekonomi i det, är nog att dels odla egen säd, eller köpa billigt direkt från bonde. Sen håller man ett mindre antal över vintern, kläcker fram så många kycklingar man klarar av att hålla under våren, har alla ute på lösdrift eller stora hägn på sommaren och slaktar på hösten undan allt utom de som behålls under vintern.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
4/14/11, 2:30 PM
#47

Är man främst ute efter hundmat så är ju kaniner ett minst lika bra alternativ. De kan under i stort sett hela tillväxtperioden leva av gräs. Avelsdjuren äter främst hö och en del kraftfoder under vintern.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
4/14/11, 2:46 PM
#48

#47 Klokt! Väljer man sen en vettig blandras där de växer snabbt till slaktvikt, får man mycket och nyttigt kött snabbt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Rose1
4/14/11, 2:49 PM
#49

Ett tips för att slippa rovfågelangrepp:

Köp en större tupp.
Jag fick överta en Faverolle då min förra dog.
Han är STOOOR.

Efter det har ingen höna blivit hökmat.
Den gossen går till strid.
Även mot hundar och katter.

Mina blev jättestressade då jag försökta ha dem i hägn.
Även fast det var stort. (Så dit fick kaninerna flytta istället….)
Inget är heller bättre än höns som nästan dagligen vänder komposten.

Katti
4/14/11, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jag har ju ca 35 vuxna kaniner och får en massa ungar under sommarhalvåret. Men jag har rannsakat mig själv och kan bara inte börja se på dem som mat och inte keldjur! Har länge kunnat avliva, nu ska jag ge mig på slakt av t ex skadade djur. Då får de bli hundmat, men det är i nuläget så långt jag kan gå.

Hade jag haft mer plats så hade jag nog skaffat ett par kaniner bara för slaktavel. De skulle självklart få ha det lika bra, men jag skulle inte göra dem tama. Det är det jag har problem med; att först lära dem lita på människor och sedan svika det förtroendet!

Inte tänker man på mat när man ser såna här!?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
4/14/11, 3:24 PM
#51

Nej, det är inte lätt. Vi har precis börjat föda upp mellerudskaniner, och visst säljer jag hellre ungar till avel/sällskap, men de som inte blir sålda slaktas. En hane hittills har fått bli middag här. Han var god, sa köttätarna.

Eftersom de är bondkaniner, har jag hela tiden haft inställningen att jag ska föda upp dem för att bevara rasen, men överskott ska bli mat. Jag pysslar och sköter om, myser med dem, maken som ev ska äta dem, undviker att ha relationer med dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bogart
4/16/11, 1:36 AM
#52

Jag önskar verkligen att jag hade en gård på landet, för då skulle jag fött upp djur för hunden och för mig själv. Det är ju helt klart drömmen.

Jag har funderat lite på att föda upp möss eller råttor till framför allt katten (råttor hade fungerat bra även till hunden) men mina djur vägrar äta hela bytesdjur. Jag har testat med att köpa döda möss och råttor, men jag har ännu inte lyckas få mina djur att äta dem.

Jag har redan planerat hur jag skulle gå tillväga (har mest funderat på möss) men så länge katten inte äter möss så kommer det ju inte bli något med det. Nästa katt jag skaffar kommer få smaka på möss tidigt!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
4/16/11, 9:47 PM
#53

#42, inte ens små pinkisar? Mina hundar får nyfödda kaninungar (inte så att jag dödar dem, men ibland dör de, oftast för att en oerfaren hona inte har gjort ett ordentligt bo, eller fött någon utanför så att de fryser ihjäl). En sväljer dem hela och två ligger och pillar med dem bra länge, men äter med god aptit gör de alla. Katterna däremot skulle aldrig äta sånt. Det är de alldeles för fina för…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Rose1
4/18/11, 12:59 PM
#54

#52
Tror det är bättre att glädjas åt att hunden inte äter möss och sorkar.
Det är ju där den stora faran ligger i och med dvärgbandmaskens inträde i Sverige.

BARFmycat
4/20/11, 9:36 PM
#55

#40

Katti förklarade så som jag menade.
När jag läste etologi hade vi en heldag med studier av höns och blev insatta i de olika skillnaderna i svensk äggproduktion mellan burhöns, frigående och ekologiskt uppfödda höns.

Personligen föredrar jag burhöns framför frigående höns inomhus, men självklart är krav-uppfödda eller lokalt producerade ägg att föredra!

#52

Prova att klippa upp eller dela djuren på mitten. Mina fattade inte att det faktiskt var mat(!) inuti de där luddiga leksakerna, men sen när de såg att det var kött inuti åt de som galningar och nu är helkroppsdjur favoritfödan! De lekte bara med möss de hittade utomhus förut innan dess också, nu äter de upp som på plats. Ibland bär de till och med in dom och äter upp dom på sina bestämda matplatser!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Bogart
4/23/11, 5:50 PM
#56

#53 Pinkisar har jag inte testat än, men nästa gång så hade jag tänkt göra det. Man kan ju jobba sig uppåt, börja med pinkisar, sen fuzzies och så vidare. Jag var nog lite för optimistisk när jag köpte hela gnagare första gången.

#54 Det har du rätt i ju, jag bor dessutom i Uddevalla och det var ju här dvärgbandsmasken hittades… Skrikandes Som tur är så påverkar masken inte hundar och katter något nämnvärt, men det är ju inte kul om det skulle föras vidare till mig. Med regelbunden avmaskning så kan man dock undvika det.

#55 Jag masakerade musen och råttan totalt, men både katten och hunden vägrade ändå… Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Ixectrona
12/3/12, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Jag hade tänkt starta en egen tråd, men så hittade jag det här.

Jag har en hund och en katt, och jag har ansträngt mig för att hitta torrfoder som är så bra som möjligt, samtidigt som det är i en prisklass för oss vanliga dödliga. Flört

Men jag gillar inte att de ska behöva stoppa i sig torrfoder egentligen, alls - onaturligt att tugga på, onaturligt innehåll, och så vidare.

Jag skulle gärna lära mig att ge dem båda BARF, (bara med torrfoder nu och då att lägga i aktiveringsleksaker, då det blir svårt att göra med annan mat…) men jag har etiska problem med slaktindustrin.

Jag är inte vegan eller vegetarian och kommer inte bli det, men det enda kött jag köper hem alls är skav från ren, älg och kronhjort. Då jag inte anser att sättet vi behandlar kor, grisar, kycklingar och kalkoner på är etiskt försvarbart.

Lamm, häst och kanin kan jag tänka mig, då de i alla fall inte föds upp i vad som praktiskt taget är köttfabriker (vet inte hur det är med ankor och gäss vs. andra fåglar). Men det är inte lättare att få tag på än vilt.

Jag skulle kunna tänka mig att ge dem enstaka saker från slaktindustrin jag inte gillar, men helst vill jag inte veta av det alls, utan måste kunna få tag på mer "etiskt uppfött" kött.

Det är ju förresten redan kött från både nöt, gris och kyckling i min hunds torrfoder, och kyckling (och anka), så jag gör redan en "dålig gärning" där, men jag vill ju eliminera det så mycket som möjligt.

Så… vad gör jag?

Vattnadal
12/3/12, 8:55 PM
#58

Har en kompis som jobbat som veterinär och sett för mkt. Hon vägrar äta kyckling och ogillar starkt fläsk. Dock äter hon gärna nötkött, för de har det hyfsat bra, får röra sig ute stiora delar av året.

Annars kanske du får börja föda upp kaniner och får själv, samt höns då! Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
12/3/12, 10:24 PM
#59

Jag får och köper "det som blir över" av flera jägare och en bonde som slaktar själv för husbehov. Det är ju det allra mest etiska, inget djur har då dött för att mina djur ska få mat! Sen köper jag t ex grisfötter, grisknorrar och oxsvansar och även det är ju sånt som annars (vanligtvis) inte används som människomat. Det går nog oftast till hundmatsfabriker (eller korvfabriker Tyst). Kaniner har jag själv. Föder inte upp dem till slakt, men tar självklart vara på maten om någon måste avlivas.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ixectrona
12/3/12, 10:45 PM
#60

#58 - Bra idé men tyvärr, dels så ska jag inte stanna i Sverige (och kan alltså inte skaffa fler djur innan jag flyttar), och även om jag skulle kunna skjuta ett vilt djur, så skulle jag aldrig kunna avliva ett djur jag fött upp och tagit hand om själv, om det inte är allvarligt sjukt eller skadat.

soie
12/6/12, 4:03 AM
#61

En fråga ang viltkött när det ändå nämnts flera gånger, är det så bra med tanke på att det kan finnas spår av bly?

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Silvestris
12/6/12, 11:45 AM
#62

#61

Skottskadat kött sorteras ju bort. Visst kan det finnas lite högre halter bly i färs som kommer från kött närmare sårkanalen men frågan är hur stor roll det spelar. Människor beräknas leva i typ 85 år så vi riskerar att ackumulera högre halter gifter i oss än hundar och katter som lever i 10-20 år.

Men sedan ska man inte ge ensidigt vilt. Kosten ska varieras.

Annons:
Katti
12/13/12, 11:03 AM
#63

Det innehåller så mycket nyttigheter att jag är övertygad om att det överväger! Omega 3 bland annat, plus att det är fullständigt ekologiskt och etiskt Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: