Annons:
Etikett17-barf-etik
Läst 5928 ggr
sahar08
4/26/10, 10:13 PM

hjälp mig med svar

Jag undrar över en sak.

Jag har funderat på att börja ge barf till mina katter men är samtidigt osäker. Jag själv äter inte svenskt kött pga att djuren är matade med en massa anabola och annat gift. Skadar inte detta gift även katterna?

Jag menar nu inte att racka ner på någon utan frågar av ren oro och nyfikenhet.

Annons:
BARFmycat
4/26/10, 10:53 PM
#1

Inte vad jag eller någon annan jag känner märkt av, och det är garanterat mycket mer gifter, konserveringsmedel och tråkigheter i torrfoder…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
4/26/10, 11:09 PM
#2

Oki så samma gifter gäller alltså torrfoder :-(

Tråkigt! Men tack snälla för svar Glad

BARFmycat
4/26/10, 11:16 PM
#3

Nej, torrfodertillverkerna tillsätter gifter för att få längre hållbarhet, alltså mer gifter i torrfoder än vad det skulle vara i rått kött. Rått kött slår torrfoder i alla kategorier, jag tycker personligen inte att det finns något negativt med att BARF:a, para positivt. Är du mycket orolig för gifter, ge ekologiskt eller vilt?

Jag äter själv kött (både rått och tillagat), och katterna äter bara rått, och vi mår bra. Katterna hade en avgiftningsperiod på 3 veckor när det började äta BARF, och det var alla gifter de fått i sig från födseln och 2 år framåt som trängde ut då, så det är ju ett bevis på att BARF är mycket renare än torrfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
4/26/10, 11:39 PM
#4

Ah ekologiskt bra idé ;-)

avgiftningsperiod? Hur menar du då hur märker man det?

BARFmycat
4/27/10, 12:46 AM
#5

http://barfmycat.se/omtillbarf.html

Du kan läsa om avgiftningsprocess högst upp på sidan därGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
4/27/10, 10:51 AM
#6

Tack så mycket Flört

Annons:
sahar08
4/27/10, 10:51 AM
#7

Tack så mycket Flört

Silvestris
4/27/10, 3:22 PM
#8

Varifrån har du fått att svenska köttdjur matas med anabola och "annat gift"? Det är strikt förbjudet att ge livsmedelsdjur steroider i Sverige. Inte heller får antibiotika ges som tillväxtfrämjande.

sahar08
4/28/10, 11:36 PM
#9

I Sverige har vi massproduktion av kött tex kycklingar som tvångsmatas både med mat och annat skit för att de ska växa dubbelt så fort. Det är bara att titta och smaka på köttet man köper i affären och jämför det med kött som man köper direkt från en bonde tex. Jag har läst på ganska mycket om hur djuren hanteras och vad de matas med och därför valt att inte äta kött och min fråga var om katterna påverkas av detta eller inte.

Tänker inte gå in i diskussion ang kött och djurhanteringen.

Alla har vi våra åsikter och mycket är "förbjudet i Sverige".

Silvestris
4/29/10, 1:37 AM
#10

#9

Du får presentera bevis för det där för att jag ska tro på det. I Sverige får du inte tvångsmata kycklingar eller trycka i dem antibiotika eller sterioder. Känner du till någon bonde som bryter mot detta är du medskyldig om du inte anmäler. Det är pisslätt att spåra både steroider och antibiotika (samt se skador efter tvångsmatning) så det är inga problem att få någon dömd för det om anklagelserna är sanna.

Det är betydligt säkrare att ge katten svenskt kött än något annat kött eftersom vi har en strikt lagstiftning. Köttet i tex. torrfodren som importerats från USA, Kanada, Frankrike osv. har vi mycket liten koll på.

Självklart kan katten påverkas av rester från läkemedel, besprutningsmedel osv. Hos livsmedelsdjur som regelbundet får antibiotika finns även om resistenta bakterier och de kan överföras till både människor och djur (därav förbudet mot antibiotika som tillväxtfrämjande medel).

Aviendha
4/29/10, 2:11 PM
#11

#9 Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis brukar det ju heta ^^ Det kycklingar går på. förutom rent foder, brukar vara coccidiostatica, och det får ges eftersom det inte klassas som antibiotikum. Anabola är strikt förbjudet och det ges inte. Att kött ser olika ut beror på inhysningssystemen i sig med bristande motion och beror även på vilken kost de går på.

Silvestris
4/29/10, 5:11 PM
#12

#11

Samt på hur länge djuren lever innan de går till slakt. Det är bara att ta fram en fryst gödkyckling och jämföra med en majskyckling och en KRAV-kyckling för att man ska förstå hur mycket foder, miljö och livslängd påverkar köttet (hela djuret såklart).

Aviendha
4/29/10, 7:39 PM
#13

#12 Absolut!

Annons:
sahar08
4/29/10, 11:58 PM
#14

Seriöst jag är inte här för att pracka på någon mina åsikter eller för att bevisa något för någon. Jag är trygg i mig själv och mina åsikter.

jag bad om hjälp över en fråga som jag hade och några gav mig bra svar. Det var allt jag ville så

Silveetris och aviendha ni får allt ta och förstöra stämningen på en annan tråd för jag går inte igång på sådana som er Flört

Ha en bra dag nu lämnar jag tråden med de goda råd jag fått.

BARFmycat
4/30/10, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14

"Jag själv äter inte svenskt kött pga att djuren är matade med en massa anabola och annat gift. Skadar inte detta gift även katterna?"

Det är ju lite svårt att svara på det eftersom dina påstående rent lagligt sett inte är sanna, därför försöker Silvestris och Aviendha tala om för dig hur det egentligen går till. Det har ju inget med åsikter att göra.

Samma som du får ju hemskt gärna tro att kor är rosa men det finns inga rosa kor hur mycket man än tror det. Typ.

Vi kan ju i alla fall enas om att rått kött är nyttigare än torrfoder för katter på minst 99 olika sättFlört

Här är i alla fall 9;
http://barfmycat.se/fordelarmedbarf.html

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
4/30/10, 1:26 AM
#16

#14 Fel av mig, trodde detta var ett diskussionsforum och att jag kanske kunde få lära mig något mer ^^ Ber ödmjukast om ursäkt för detta felaktiga antagande. *Big sign of irony*

Silvestris
4/30/10, 5:45 PM
#17

#14

Fast du frågar om giftet som svenska köttdjur matas med inte är farligt för katterna… frågan blir ju fullständigt irrelevant om köttdjuren inte matas med gift. Du kommer först med ett påstående (som du inte har belägg för) och sedan vill du ha svar på en fråga som baseras på att ditt påstående är sant.

Det blir en fullkomligt hypotetisk diskussion, men visst… matar jag katterna med råttor som käkat råttgift kommer mina katter få i sig råttgiftet och drabbas av skador på inre organ.

Om det så skulle ligga ett uns sanning i ditt påstående innebär det att nästan alla svenska barn matas med antibiotika och steroider. Du kan ju tro att det är så… småskolebarnen skulle ju vara oförskämt friska om de dagligen käkade antibiotika!

BARFmycat
4/30/10, 5:58 PM
#18

#17

De skulle bli väldigt multiresistenta också, kidsen..Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
4/30/10, 8:52 PM
#19

Om ni alla har missat hur djuren blir behandlade och hur dom tvångsmatas så är det inte mitt problem.

jag tänker inte försöka bevisa detta för någon utan alla får avgra för sig själva.

Jag skrev att JAG inte äter kött pga hur djuren behandlas.

har ni missat alla slakterier som fått läggas ner etc så är det inte mitt ansvar att upplysa er om det.

Rådet jag fick om ekologiskt kött låter bra och det tar jag med mig men annars är jag inte här för att försöka pracka på och bevisa er om mina åsikter. Dumt av mig att ens försöka ställa en fråga på detta forum då man alltid blir påhoppad pga något som någon el några inte håller med om.

BARFmycat
4/30/10, 9:25 PM
#20

#19

Men vi måste ju få ha våra "åsikter", precis som du är berättigad till att ha dina. Det har ingenting med påhopp att göra, tycker alla hållit mycket god ton i den här tråden.

Som sagt, det är ju ett forum för diskutioner.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
sahar08
4/30/10, 10:01 PM
#21

Jag förstår vad du vill ha sagt men om jag är berättigad till mina åsikter vill jag inte att folk ska be mig bevisa saker o ting för dem då jag inte är ute efter att ändra andras åsikter. Det känns mer som att folk vill ändra på mina.

Har sett en massa dokument och även filmer där de visar hur man tvångsmatar kycklingar med en slags ramp som går direkt ner i halsen på dem. Detta har även visats på tv och enligt mina åsikter är detta inte ok all skit med grisarna den sista tiden tycker jag inte heller är ok och jag vill inte att folk ifrågasätter mina åsikter när jag inte ifrågasätter deras utan bara ber om råd.

Jag dömer inte folk som äter kött det enda jag ville veta var vad som var bäst för katterna.

BARFmycat
4/30/10, 11:30 PM
#22

#21

Vad jag förstått är det ingen som "tvingar" dig, alla säger vad de tycker. Silvestris sa att du får bevisa det om hon ska tro på det, inte att du måste bevisa det.

Vad det gäller filmer, det finns ju inget bevis för att det ens är svenska uppfödningar, eller att de ens är lagliga och registrerade, sånt går inte att se på en film. Jag vet själv hur det man ser i medierna kan skilja sig gravt från hur det är i verkligheten, eftersom folk har en tendens att bara komma ihåg det negativa.

Jag har själv jobbat på två olika institioner, på tre olika avdelningar med försöksdjur, och de har inte alls haft det dåligt eller "plågats ihjäl" som Djurens Rätt och medierna vill få det till, tvärtom. Så allt är inte alltid som det verkar, även om det säkerligen försiggår mycket tråkigheter också, det ska man heller inte blunda för. Man kan nog inte säga att det antingen är si eller så, svart på vitt.

Men för all del, du har ju fått svar på det du frågade om från början, tror jag? Så vi behöver absolut inte diskutera vidare i den här saken. Du har visat vart du står och jag m. fl har visat var vi står, och det finns ingen anledning till vidare diskution i den fråganGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
4/30/10, 11:43 PM
#23

Jag har aldrig sagt att alla behandlar djuren illa. Många ställen där djuren förvaras är inte ok. Då har jag valt att inte äta då jag inte kan titta på köttet och urskilja om djuret haft det bra eller inte.

Jag vill inte att någon ska tro på mig det var inte därför jag skrev här. Jag undrade om katterna tog skada av det.

Jag vet själv att media visar mycket skit då min sambo är journalist men jag vet även att det inte kommer någon rök utan eld.

Tänker på grisarna som var uppe för inte så länge sedan det var absolut inte fejk inte heller tvångsmatningen av kycklingarna.

BARFmycat
4/30/10, 11:53 PM
#24

#23

Nej, men man behöver ju inte dra alla över en kamGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
5/1/10, 12:16 AM
#25

Det har du absolut rätt i! Glad

Blir bara så illa berörd när jag ser dessa hemskheter att jag inte kan hjälpa att inte äta kött.

Jag önskar att jag inte var så känslig!

BARFmycat
5/1/10, 12:44 AM
#26

#25

Jag tror att det kanske var lite så det uppfattades här nämligenTungan ute

Jomen då är det ju ingen idé att må dåligt över att äta kött om du kan låta bli. Men din katt är dessverre köttätare och det enda rätta är att ge den kött, som den ska äta. Finns faktiskt många veganer här som BARF:ar, Gemm tex!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
5/1/10, 10:53 AM
#27

Aha om det var så det uppfattades var det totalt fel! jag har ju själv köpt kött på helt ok gårdar och 4H gårdar som jag vet sköter allt på rätt sätt. Det jag menade var ju att när man köper i affären vet man ju inte var köttet kommer ifrån.

Jag tycker även att det är lite svårt med barf då man verkligen verkar behöva ha rätt mängd procent av allt så jag blir lite förvirrad.

Vill gärna börja med barf men är rädd att ge för mycket el för lite av något eftersom det ska vara så noga :-(

Annons:
BARFmycat
5/1/10, 1:47 PM
#28

#27

Vet du vad, jag tycker vi lämnar den här köttdiskutionen nu och koncentrerar oss på BARF, okej?Glad

En katt klarar sig ett bra tag på enbart kycklingvingar + lever, men det är inte en fulländad kost. De behöver få äta andra organ som hjärta, njure och kycklingmage. Det är även trevligt om man verierar köttet mellan fläskkött, lammkött och fågelkött, och kanske om man har råd även viltkött, så det inte blir så enformigt. Man får inte ge över 8-10% lever över en 10-dagarsperiod, då riskerar de få A-vitaminfögiftning. Ger man lammlever som innehåller extra mycket a-vitamin bör man inte ge över 5%.

Uppe till höger på listan här finns massor av länktips, har du kikat där?
Sen har ju jag min hemsida och Silvestris har en som heter Matildas kokbok

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
5/1/10, 2:06 PM
#29

Jo jag har tittat lite på länkarna och även din hemsida. Jag ska läsa på lite så jag lär mig ordentligt. jag är lite rädd att man råkar ge för mycket av lever o sånt.

Ska läsa på tack för tipsen :-)

Heffipeffi
5/1/10, 2:26 PM
#30

Jag var också rädd för att ge för mkt eller för lite av ngt i början. Men nu har jag barfat katter i fyra år och hundarna tre år och alla djuren mår utmärkt. Det är inte så kinkigt om man ngn gång ger lite för lite eller för mkt av ngt. Det jämnar ut sig i längden, så länge det inte rör sig om stora under eller överdrifter.
För oss människor finns det också rekommendationer om hur mkt vi behöver av än det ena och än det andra. Men inte håller vi på och räknar så att vi får i oss exakta mängder av allt. Ändå mår de flesta av oss bra och de flesta babysar växer upp och  blir stora och friska människor trots att de inte ätit fabrikstillverkad babymat (fast det äter nog åpnga), tonårsmat, vuxenmat och pensionärsmat.

För övigt är det utmärkt att Barfa om man vill veta vad djuret får i sig och att köttet kommer från djur som blivit väl behandlade. MAn kan ju välja själv var man vill köpa köttet från.

sahar08
5/1/10, 3:03 PM
#31

Jag ska nog ge mig in i detta med barf ändå det känns som att katterna mår bättre av det.

Min ena katt fäller otroligt mycket päls och jag tror att det kan bli bättre med barf mat.

BARFmycat
5/1/10, 3:28 PM
#32

#30

Bra sagt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
5/1/10, 4:43 PM
#33

#31

Jag började barfa mina katter trots att jag tyckte de såg ut att må bra på torrfoder. De var glansiga i pälsen och allmänt välmående. Att jag ändå började med barf berodde på att jag tyckte det verkade mer "riktigt" att utfodra på det viset. Den första skillnade jag märkte på katterna, var just att pälsen blev om möjligt ännu bättre och att de i stort sett aldrig fäller. Så det är mkt stor chans att dina katter fäller mindre när de ätit Barf ett tag. Jag har även en långhårig katt som tovar mkt mindre nu än han gjorde innan foderomläggningen.

sahar08
5/1/10, 5:11 PM
#34

#33 Jo jag har hört många säga att katterna verkar må bättre och fäller mindre på barf. Har även läst mycket om det och det är ju den egentliga maten som de ska äta så det känns som en bra sak att börja med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: