Annons:
Etikett16-undersökningar
Läst 3662 ggr
BARFmycat
5/4/10, 7:58 PM

Vilket djur BARF:ar du?

Vilket/ vilka djur BARF:ar du?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
5/4/10, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag BARF:ar bara katter, men vill ha både hund och iller, ska bara skaffa större lya först…Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Punkten
5/4/10, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi barfar våra två illrar :)

BARFmycat
5/4/10, 8:56 PM
#3

#2

Naaw, mysig bild!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[isdrakee]
5/5/10, 1:51 AM
#4

Jag BARF:ar några ödlor antar jag eftersom dom bara får frukt/grönt och hela djur (även insekter). Hade velat BARF:a ett par kråkor också och kanske en hund (är allergisk dock), men det får också vänta tills vi har råd med hus. XD

Vilket djur jag än skaffade hade jag velat ge en sån naturlig diet som möjligt.

Elcyion
5/5/10, 1:39 PM
#5

Jag barfar två katter.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
5/5/10, 3:15 PM
#6

#4

Ja jag funderade på om jag skulle välja in andra djur, som reptiler mm. Jag anser väl precis som du att ger man naturlig föda så är det ju BARF oavsett djurslag?Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
zickan
5/5/10, 5:19 PM
#7

Jag halv barfar både hund, iller, råttor, igelkottar och hel barf på orm.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Heffipeffi
5/5/10, 7:59 PM
#8

Jag barfar hund, katt och höns :-)

BARFmycat
5/5/10, 8:02 PM
#9

#8

Höns, hurdå? =P
ller alltså vad käkar dom?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
5/5/10, 8:12 PM
#10

#8

Kycklingvingar och kött, så klart ;-)  Nej, skojar bara.

Jag ger de det som jag anser är naturligt för höns att äta. Dvs inte färdgifoder med sojaprotein och en massa konstigheter i.

De får olika sorters säd, hampfrö, solrosfrö, linfrö, ibland undulatblandning, olika sorters grönsaker+ lite grönsaker. Eftersom de går ute i hönsgård, pickar de i sig en och annan mask också.
Sedan jag började blanda foder själv i stället för att köpa färdigfoder håller hönsen sig mkt friskare och har blank fjäderdräkt och röd kam, även under vintern.

BARFmycat
5/5/10, 8:18 PM
#11

#10

Vad kul att höra!
Jag anser ju som sagt inte att BARF bara är kött, det finns inget ord som heter kött i meningen Biologiskt Anpassad Rå Föda, utan det kan man ju ge alla djur?Tungan ute

Skulle önska att det var lite mer uppmärksammat, det här med BARF av övriga djur än köttätare..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
5/5/10, 8:26 PM
#12

#11 Nej, barf är inte automatiskt kött. Det beror helt och hållet på vilket djur det man utfodrar. Men många sätter likhetstecken mellan BARF och köttdiet.

Ska man vara riktigt noga när man utfodrar sina katter och hundar enligt barf, så bör foderdjuren också vara uppfödda på barf för respektive djurslag.

BARFmycat
5/5/10, 8:30 PM
#13

#12

Ja, om man ska hårddra de så är det ju så, det tycker jag med.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Saga85
5/5/10, 10:02 PM
#14

Det är väl vattensköldpaddorna som är det närmsta BARFande jag kommer. Har blivit lite lat, men har tänkt ta tag i att återgå till en mer naturlig kost.

Illern vägrar tyvärr det mesta förutom torrfoder. Kycklingvingar kan gnagas lite halvhjärtat på, äggulor får sig några slick. Totalvägrade när jag försökt med pinkies, färs och annat rått.

Nilla
5/5/10, 10:58 PM
#15

Jag har nyligen börjat barfa 6 katter - 4 Siameser, 1 Oriental och en Ocicat.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Linnea
5/6/10, 11:54 AM
#16

Jaha då barfar jag mina hästar då. Nu får dom visserligen lite krafft (den ena ganska mycket eftersom han varit sjuk) men normalt sett bara hö eller gräs.

Det beror säkert på delen RÅ föda i namnet BARF. Man ger ju inte hästarna tillagat gräs liksom. Kokt eller stekt? haha

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Heffipeffi
5/6/10, 1:23 PM
#17

#6 Ja. Födan ska vara rå. Sällan ngt djur som tillagar sin mat :-)

Linnea
5/6/10, 5:00 PM
#18

Jag menade att det är troligtvis ordet RÅ som gör att man endast tänker på köttätare. Ingen säger ju att de ger gräset rått till hästarna eller rå sallad till kaninerna.. Även om de sakerna också är råa om man inte tillagar dom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BARFmycat
5/6/10, 6:49 PM
#19

#16

Fast ger man kraft så är det ju inte BARF, tycker jag i alla fall.Flört

Fast det beror ju på, räknar man torkat till rått? Det är ju råtorkat i och försig, men jag vet inte under vilken kategori det hör tillTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Punkten
5/6/10, 7:10 PM
#20

Då blir det kanske klassat som lite mer halvBARF Oskyldig

Vet inte riktigt vart man kan placera råtorkat. På ett sätt borde det ju räknas som BARF då det inte är några tillsatser Tungan ute

Annons:
Heffipeffi
5/6/10, 11:04 PM
#21

#18 Då förstår jag hur du menar. Nej, inte ens vi människor brukar ju koka sallanden t ex :-)

Linnea
5/7/10, 9:44 AM
#22

#19 Normalt sett får dom bara hö eller gräs men nu måste den ena ha kraft (betfor och vetekli) efter 19 dagar på djursjukhus och svårt att äta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

JossanH
5/7/10, 10:28 PM
#23

Jag helbarfar inget djur men kör på blötmat och halvbarf på 2 illrar och en katt… Blir det en till iller ska jag försöka komma så nära helbarf jag kan/orkar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
5/7/10, 11:37 PM
Missannas
5/8/10, 2:47 PM
#25

Jag BARFar två siameser och en oriental.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Musiken
5/8/10, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Halv-barfar mina illrar. De far kott under dagen, och torrfoder om natten ifall de blir hungriga under natten da de ar i uteburen och jag inte kan fa bukt med flugproblemet som uppstar nar jag ger dem kott dar ute.

BARFmycat
5/8/10, 7:08 PM
#27

#26

Gud vad söt..!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Musiken
5/8/10, 7:16 PM
#28

#27 Han ar supersot om jag far saga det sjalv! En mini-iller med appelkinder Tungan ute

[isdrakee]
5/9/10, 12:56 PM
#29

#10 Vad härligt att höra. :) Hur blir priset för diet till hönsen på denna naturliga vägen i förhållande till att köpa färdig mat?

Heffipeffi
5/10/10, 3:21 AM
#30

#29 Det kan bli både billigare och dyrare, men oftast billigare. ¨

När det är extrapris på solrosfrö, brukar jag köpa en stor säck, likadant med hampfrö.

Ska man köpa småpåsar blir det nog ganska dyrt.

Aviendha
5/10/10, 6:20 PM
#31

Att man drar likhetstecken mellan BARF och kost för köttätare kan ju komma ifrån engelskans benämning, Bones And Raw Food. Såvitt jag vet ger man få ben till hästar och marsvin ;)

Skämt åsido, det hela konceptet tänktes ju ut kring köttätare (hund, katt). Att kor och hästar går att hålla på naturliga produkter som gräs har ju aldrig ifrågasatts på samma sätt så det kan ju vara det som gör att vi sätter det likhetstecknet.

Alex
5/10/10, 6:35 PM
#32

Jag har planer på att börja BARFa katten, men inte gjort det än. Behöver lära mig lite mer först känner jag. Glad

Men nu när ni fått mig att öppna ögonen för annat än köttätare, så BARFar jag väl hästen. Flört Hon lever på gräs och hösilage (om nu konserverat gräs får räknas). Men inget som helst kraftfoder eller annat påhitt från människan.

#31 När det gäller hästar så jo, det finns på tok för många som fortfarande lever i tron om att en ridhäst måste ha kraftfoder för att orka med sitt jobb. Vilket absolut inte är sant, det är väldigt få hästar som behöver det egentligen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Aviendha
5/10/10, 7:20 PM
#33

#32 Jo, jag är medveten om att det finns en hel del knasiga utfordringstankar när det kommer till hästar på sina håll ;) Läste en studie som visade att det gick att hålla högpresterande hästar på grovfoder utan att de presterar sämre. De är ju för sjutton byggda för det :) Men människor har ofta märkliga idéer.

Det jag menade är att det är vedertagna fakta att hästar kan gå på bete och leva klara sig på det. Att ge kött har ju tom vart klassat som farligt när det kommer till hund och katt, och där har fodrena som vi gett dem inte alls vart bra för dem, många gånger tvärtom.

BARFmycat
5/10/10, 7:33 PM
#34

Fast BARF står ju även på engelska för Biologically Appropriate Right/Raw Food, en benämning som jag gillar mycket mer då "bara" ben och rå mat känns lite.. Tunt.Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Aviendha
5/10/10, 8:03 PM
#35

Ja det finns ju flera utskrivningar på det, tog bara en eftersom den tjänade syftet att förklara en av anledningarna till att vi kanske ser BARF som något bara för köttätare :) Men jag håller med dig, ben och rå mat är inte särskilt precist ;)

Alex
5/10/10, 8:21 PM
#36

#33 Ah, du tänker så. Jo det är väldigt sant. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: