Annons:
Etikett04-iller
Läst 5557 ggr
LinaIsabell
2010-06-08 23:59

[I] För mycket mat?

Min valp (10 v) får de flesta dagar 1 kycklingvinge, en liten bit nötlever, ett kycklinghjärta och lite kycklingmage tillsammans med benmjöl.

Det blir cirka 90 gram mat per dag, men hon äter allt på morgonen, förutom kycklingvingen som hon sparar lite av och äter senare under dagen.

Ger henne 1 hjärta per dag för taurinets skull, då kyckling annars innehåller låga mängder taurin. Hon får 2 g lever, vilket blir cirka 2 % av hennes kost om hon äter 90 g, 3 % om hon äter 60 gram., och mage ger jag för näringsämnena. Om jag ska minska på något, vad ska jag minska på?

1 dag i veckan tänkte jag ge henne ett kokt krossat ägg, med skal, äggula och äggvita (dess dåliga egenskaper försvinner vid kokning), bör jag under denna dag även tillägga hjärta + lever för att hålla 2-3 % lever och för taurinets skull?

Kommer även utfodra henne med möss i framtiden, men måste först hitta någon som säljer dem billigt, då de kostar 25 kr/STYCK i djuraffärerna.

Annons:
Sniffit
2010-06-09 01:25
#1

Du behöver absolut inte ge hjärta en gång om dagen. Det räcker med 2-3 gånger i veckan.

Du behöver generellt sätt inte tillsätta benmjäl om hon äter snaskar i sig hela kycklingvingen, det kan snarare leda till att hon blir lite hård.

Jag föreslår att du inte kokar ägget utan istället särar vitan från gulan och ger en äggula ca. en gång i veckan. Samma sak som med benmjälet så behöver hon inte skalet om hon snaskar i sig benet i kycklingvingen.

För variationens skull skulle jag rekommendera att du även ger lite fläsk, nöt och eventuellt kanin eller annat vilt. Det gör att du alltid kan säkerställa fodertillgången.

Vad gäller möss och dyl. så är det en uppskattad gåva, eventuellt kan du börja föda upp möss själv för ju färskare desto mer uppskattat är det.

LinaIsabell
2010-06-09 02:19
#2

Hon äter inte benen i kycklingvingen. Hon äter lite av det, men oftast mycket mindre än hälften. Tror hon har lite svårt att tugga det eftersom hon är såpass ung. Därav benmjölet.

Ska köpa kaninkött när jag hittar något. Det är svårt att få tag på sånt uppe i Norrbotten. Nöt kommer jag ge då och då som variation, och då kommer jag inte ge hjärta eftersom det innehåller mer taurin är kyckling.

Men är det okej att ge 1 kycklinghjärta per dag? Taurin är ju vattenlösligt, så det är väl ingen större fara? Eftersom taurinet försvinner i frysen så tänkte jag att det är bättre att ge lite för ofta än lite för sällan.

Har funderat på att börja föda upp egna möss. Har haft möss som husdjur förut, men jag vet inte hur jag skulle kunna avliva dem på bästa sätt, och jag vill helst inte döda djur, så ska försöka få tag på döda möss från reptilfolk, de brukar ju sälja billigt.

BARFmycat
2010-06-09 18:25
#3

#2

Taurin är en organisk syra, jag tror inte att det går att överdosera.

Vad det beträffar möss så har jag jobbat med att avliva möss och den skonsammaste avlivningsmetoden enligt mig, och jag har prövat en del, är att ta dem i svansen och slå dem hårt i huvudet mot en bordskant eller liknande. Det går blixtsnabbt och de hinner inte fatta nånting.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sniffit
2010-06-09 22:53
#4

Då förstår jag tanken kring benmjölet. Värt att tänka på är att du kan ofta hitta annat ben som hon kan gnaga på, t.ex. kycklingskrov. ofta kan de tunnare benen i kycklingensbröstkorg gå ned. Fördelen med att få henne att käka benen är att det hjälper till att hålla tänderna rena och fina.

Det är lite onödigt att ge ett kyckliunghjärta per dag då de inte tillgodogör sig all näriong som finns i ett hjärta. Det är bättre att lägga pengarna och illerns intag på annat muskelkött.

Det finns flera olika sätt att avliva möss, allt från att ge levande till att kväva dem med hjälp av koldioxid.

BARFmycat
2010-06-10 00:00
#5

#4

Vi har haft en diskution uppe här på BARF I Fokus förut om huruvida man bäst ger möss, den spårade för övrigt ur totalt, och jag vill understruka att utfodring med levande föda är ett brott mot djurskyddslagen då det är ett onödigt lidande för musen, det finns inget hinder för den som utfodrar att själv avliva den först, det är som sagt mycket enkelt att avliva dem genom att bara slå ihjäl dem.

Jag har jobbat med försöksdjur på Karolinska Institutet och provat koldioxidavlivning, nackdislokering osv, och min personliga slutsats är att det går fortast, är snällast och enklast att ta dem i svansen och slå ihjäl dem mot ett hårt föremål. Men de ska absolut inte ges levande, endast ett fåtal djur är berättigade til att få levande föda och det är tex vissa rovspindlar som inte äter dött.

Jag vill inte ha någon vidare avlivningsdiskution i den här tråden.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sniffit
2010-06-10 12:30
#6

#5: det är en tolkningsfråga, tror aldrig det blivit prövat i rätten och ja, jag följde tråden då den var aktuell.

Annons:
BARFmycat
2010-06-10 20:49
#7

#6

Bra, då vet du vad jag och medarbetarna anser i den frågan och hur det gick för den tråden.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sniffit
2010-06-10 22:03
#8

#7 absolut, jag avsåg aldrig att väcka diskussionen till liv.

JossanH
2010-06-15 00:01
#9

Det jag tänker lite spontant är att kanske utöka med lite mer fode rom det är så att hon verkligen rensar allt. Dom äter som hästar när dom är valpar! Och det går ju åt när dom växer. Så äte rhon upp allt- ge lite mer. Ge så pass mycket att hon faktiskt lämnar lite och sedan minska ned så du vet att hon inte går hungrig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaIsabell
2010-06-15 00:15
#10

Mer än 90 g? Tycker ju det låter mycket.

Men hon har Orijen torrfoder framme hela tiden också, så att hon kan äta under kvällen/nätten om hon är hungrig.

Som det är nu ska jag nog utfodra som jag redan gör. Hon får ju barf och det äts upp på morgonen, men kycklingvingar och dylikt gnags på under dagen. Sedan har hon ju fri tillgång till torrfoder så hon kan äta allt hon behöver.

Om jag ger henne för mycket antar jag att det kommer synas på fläsket om ett tag och då tar jag det när det kommer. ;P

JossanH
2010-06-15 10:13
#11

#10 Ett litet missförstånd är att djur skulle bli feta av barf, men det blir dom inte. Där emot upplever jag att de som går på Barf ofta har mer muskler och en sundare kroppsbyggnad. Är hon inte helbarfad så måste du ju inte höja andelen BARf om du inte vill, men valpar kan verkligen äta en ur huset! När jag har haft en växande valp hemma har den i regel ätit mer än en vuxen iller.
Jag skulle inte stirra mig blind på vikten utan hålla mer koll på hur mycket hon vill äta. Illrar överäter inte.
Lycka till med din lilla tjej!

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2010-06-15 20:02
#12

Prova att ge kycklingskrov istället för vinge ifall hon lämnar benen. Kycklingskrov har mycket mjukare ben och lättare för valpar att tugga sig igenom.

Har en valpkull hemma nu och de tog sig igenom kycklingskrov utan problem vid 5 veckor. De provade innan dess men fick inte i sig så mycket då.

Och som tidigare redan har sagt, en hjärta om dagen är för mycket för dem, ge hellre två gånger i veckan.

Sen kan du prova gump, kycklinghals m.m. Vissa tycker det är jättegott och nya saker brukar alltid vara spännande. Provade kalkonhals, men det var det ingen som ville ha. Vare sig valpar eller vuxna.

Jag väger ingenting till valparna utan de får äta så mycket de vill. De blir som sagt inte feta utav det utan de äter det de behöver och lämnar resten. Och då kan man dra ner på det man ger tills man vet ungefär vad som går åt på en dag.

Aviendha
2010-06-15 20:20
#13

Taurin är som sagt svårt att överdosera iom att det är vattenlösligt, däremot tror jag att hjärta innehåller en del andra fettlösliga vitaminer och att så mycket som 7 hjärtan i veckan faktiskt kan ge en risk för överdosering av dessa. Du kan utan problem ge en till två gånger i veckan av inälvsmat som tidigare nämnt.

Annons:
BARFmycat
2010-06-15 20:32
#14

Hur näringsinnehållet ser ut i olika köttsorter kan man kontrollera på http://www7.slv.se/livsmedelssok/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: