Annons:
Etikett04-iller
Läst 5854 ggr
Alexandra83
2010-09-15 15:29

[ I ] kött som är bra för iller

Hej.Jag har en iller hane på snart 4 mån o jag  undrar vad för slagt rå kött jag kan ge honom. Just  nu får han en kyckling vinge(jag delar på den så han får den i 2 omgångar),han får vingar varanann dag , 3-4 kyckling hjärtor o 2-3 kyckling lever per vecka. mjau blöt mat o vitalin får har också.

men jag undrar vad kan jag ge honom mer?är fläsk kött inte bra?minns inte var jag läste det men jag fick för mig att just gris kött är inte bra för illrar….men typ fisk, kalkon o annat kött??kan man ge det?o vilka delar i så fall?

Annons:
BARFmycat
2010-09-16 03:00
#1

Om du frågar inne på Iller i Fokus också utökar du din chans att få ett svarFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sokka
2010-09-16 13:04
#2

Min iller fick fläskkött någon gång ibland, men det är det här med leder och sånt man pratar om till hundar osv, då jag barfade mina hundar, katter och min iller gav jag inte speciellt mycket fläsk eftersom man inte vet vad det är som är lite dumt med det.

Men det finns inget som säger att det inte går. Jag gav även kalkon, struts, nötkött och fiskdelar, alaskan pollock fryst är billiga bra fiskportioner för tex katt och iller.

Du kan dessutom även ge råa möss där får den i sig allt den behöver.
Med vänliga hälsningar

Mikaela

BARFmycat
2010-09-16 16:04
#3

#2

Det som krånglar med lederna är urinsyran, i varje fall om man ska lyssna på reumatikerna här på Reumatik i Fokus.

Man brukar avråda från fläsk till större hundraser, inte till alla hundar i allmänhet. Större hundar belastar ju sina leder mera och därför bör de inte få fläskkött så ofta.

Katter och illrar har inga problem med lederna och ur den synpunkten kan man gott ge fläskkött. Katter ska däremot inte äta fisk eftersom de mycket lätt utvecklar allergi mot detta, det var mest om det var något sånt liknande med iller och fläsk som jag tänkte på kunde vara illa. Annars vet jag intenting som skulle kunna vara dåligt för illrar med fläskkött. Fläskkött är en mycket bra B-vitaminkälla!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Primarosen
2010-09-16 19:16
#4

Du var ju inne och skrev i min tråd, men såg nu att du öppnat en egen =) Jag ger mollie lite fläskfile när vi väl själv ska äta det, det är ju som godis kan man säga. Man ger ju hellre kyckling pga tandsten där dom får tugga på benen, eller hur jag ska säga det. Men tänk dig en iller i naturen hade du gett dom lite kött så uppskattar dom det. Men nu när det är ett inne djur så kanske man också ska tänka på vad man vill ha i behovs lådan Flört

Alexandra83
2010-09-16 19:22
#5

tack för tipset. började tråden igen bara på iller kategorin för jag tänkte att jag får svar lättare.

ska testa fram lite annat kött än kyckling o se vad han tycker om.

UlrikaD
2010-09-16 20:14
#6

En iller är ju köttätare så du kan ju ge i stort sett allt kött. Det du inte ska ge är typ ben i fläsk-kotletter osv för det splittrar sig och blir vasst. Kyckling är ju bra som bas, kycklingvingar, kycklingskrov osv, men de äter ju gärna mer varierat ifall de får chansen. Kalkon, kanin, höns, fläsk m.m. De äter ju även råttor, möss och marsvin om de får chansen. (Inte hemma hos mig dock, men ändå.)

Prova också att variera din inälvsmat med annat typ grishjärta osv och se vad han gillar det.

Mjau blötmat förstår jag mig inte alls på varför man ger till iller.

Finns ju även en barf-guide för iller härinne på forumet, kika i den så kanske du får lite tips.

Annons:
Alexandra83
2010-09-16 20:19
#7

#6 tack.ska prova lite annat kött.men möss osv…hmm…vill nog inte ge honom. men allt det andra. han äter mjau blöttmat men på siståne har har ratat det helt….dessutom äter inte han vitalin eller annat torrfoder jag har ibland blandat lite vitalin i blöttmaten o då åt han men aldrig bara vitalin…så jag hoppas han får det han ska ha i sig genom kötet för torrfoder verkar inte passa honom.

UlrikaD
2010-09-16 20:22
#8

Jag fixar inte heller möss och andra bytesdjur.

Men om han inte äter Vitalin så kommer han att få näringsbrist ifall han inte får en annan fullvärdig kost. Det är det som är farligt när folk går över och börjar helbarfa utan kunskapen. Illern äter sig mätt på det den tycker bäst om och får alltså i längden näringsbrist.

Några utav mina skulle lätt kunna leva på kycklingmage om de fick.

Om du läser igenom barf-guiden för iller här på forumet så ser du vad som krävs att illern får i sig varje dag ifall den inte äter torrfodret. Det är mycket olika saker, och det är varje dag det gäller, annars blir det farligt.

Så ger man sin iller bara viss del kött så är det alltså livsviktigt att den får i sig näring på annat håll, då torrfoder.

BARFmycat
2010-09-17 00:41
#10

#6

Varför splittrar sig fläskben och inga andra ben?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

UlrikaD
2010-09-17 00:48
#11

#10 Jag har ingen aning, finns säkert nån annan som kan svara på det. Vet bara vad jag ser själv, när man delar på fläskbenen så blir det små, små bitar som blir vassa som synålar.

BARFmycat
2010-09-17 04:12
#12

#11

Om du tänkte på det man hört om F-ben så är det bara en myt som gäller tillagade ben, och vad de där benflisorna beträffar så brukar de oftast till stor del bestå av märg, och liknande flisor kan bildas av alla ben som man itudelar.

Köttätare har så pass stark magsyra att de ben som de äter inte utgör någon större fara för deras mage och tarm. För att det ska kunna inträffa så måste de svälja ett enormt stort ben, och tuggar djuret sin mat så är det ingen risk.

Har själv katter som ätit fläskben i flera år och det är aldrig något problemGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

UlrikaD
2010-09-17 04:25
#13

#12 Som jag skrev så går jag efter vad jag ser själv, det splittrar sig när man delar på dem. Och det blir synålsvassa småbitar. 

Hade en olycka förra året med en iller som satte små ben i halsen som funnits med i sådana korvar på tub. Visade sig vara fläskben i dem. Där hade vi mer tur än någonting annat att jag var hemma och kunde sätta fingrarna i halsen på henne.

Annons:
JossanH
2010-09-17 12:59
#14

Jag ger kycklingvingar, ibland kycklingskrov, till den iller jag har som äter kött. 1-2 ggr i veckan får han inälvsmat i form av kycklinghjärta, lever, mage och även kött från ett annat djur så som fläsk eller nötkött. Ibland ger jag möss. Jag tillsätter benmjöl vid behov och ger gimpet vitaminpasta till honom.

Han snokar ibland till sig utav torrfodret som andra illern äter men förut gav jag bara mjau blötmat och kött (kanske 75% kött eller mer) och han frodades :)
Ang blötmaten så finns det inget som säger varken bu eller bä. Jag har frågat och försökt få vettiga svar på varför blötmaten inte skulle vara bra för illrar när alla som kan något om foder till katter förespråkar blötmat.
Anledningen till att jag har gett det är rakt av pga att jag inte vill att Marcello ska få i sig en massa kolhydrater från torrfodret! Men eftersom jag försöker att bara ge kött så slutade jag köpa blötmaten och min pojkvän hatar lukten av blötmat ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

BARFmycat
2010-09-17 14:07
#15

#13

Och även om benet är helt när det ges, tror du inte att det blir små flisor av det då när illern tuggar på det? Tex av kyckling? Det kan ju bli så av vilket ben som helst men eftersom fläsk är sågat så ser man flisorna när man gör i ordning mat åt dem.

Det var ju ingen rolig händelse du varit med om, men jag vill påstå att vilket ben som helst kan orsaka exakt samma sak, det beror på hur stort benet är när det sväljs och sväljs det för stort är det för att det inte har tuggats ordentligt.

Men givetvis, vet man att man har glupska djur som inte tuggar ordentligt så kan det vara en idé att ge malda ben så att de inte riskerar sätta i halsen. Men då borde man som sagt mala alla ben.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

UlrikaD
2010-09-17 17:02
#16

#15 I det här läget spelar det ingen roll vad jag säger för du har din åsikt om saken. Jag har dock min och den får du nog respektera. Jag har gett mina illrar kött i flera år och jag vet helt ärligt själv vad för ben som fungerar och inte fungerar för mina illrar.

När du barfat några illrar själv lyssnar jag jättegärna mer på dina åsikter men just i det här läget så väljer jag nog att gå på mina egna erfarenheter faktiskt.

Och det har ingenting med glupska djur att göra. Du ser sällan en iller sluka maten, den är ingen labrador. Och man mal definitivt inte ben till iller, det förstör lite hela grejen.

Tråden var en fråga om just iller och då måste jag svara efter det, inte hur andra djurarter äter och hur det funkar för katt, hund osv.

Bogart
2010-09-17 17:07
#17

Jag tycker inte heller att fläskben är lämpliga ben, då de brukar vara väldigt konstigt sågade/skurna. Ofta är de vassa innan djuret ens har satt tänderna i dem. Nu har jag inte iller, men jag skulle inte ge dem till varken katterna eller hunden.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Musiken
2010-09-17 22:07
#18

Jag brukar ge mina moss, kycklingar, vingar, puts fran vad kott jag har till middag, lever, hjartan, kanin och ibland sma fiskar som jag inte vet vad de heter, men de liknar sma sardiner.

BARFmycat
2010-09-18 01:26
#19

#16

Jag tycker bara att det låter konstigt. De flesta ben förutom fiskben är väldigt lika varandra i uppbyggnad och hårdhet. Finns det något annat ben som du ger som inte är fläsk? Mus och kyckling tror jag att du sagt men finns det något annat? Av ren nyfikenhet bara.

Nej, jag har ingen erfarenhet av illrar, så du har rätt i att jag inte ska uttala mig så mycket om det. Jag refererade mest till det jag vet om ben och jag höjer automatiskt garden lite när folk protesterar mot fläskben, eftersom F-myten är så djupt rotad hos de flesta. Men det är ju som sagt bara en myt.

Det kan visst ha med glupska djur att göra, det finns exempel av dessa hos alla djurslag. man brukar generellt säga att katter inte är glupska heller men det finns alltid undantag. Och till såna djur kan det vara nödvändigt att mala benen om man ska kunna BARF:a, även om det innebär att de förlorar tuggstimulansen.

Nej jag vet, jag skrev mest för jag undrade varför du inte använde dig av fläskben. Men nu vet jagGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2010-09-22 00:34
#20

Fläskben är för stora för iller så det löser väl problemet rätt lätt? Jag ger bara mina broskben från gris. Inga hårda ben då dom snarare knäcker tänderna än riskerar att splittra något ben.

Annons:
BARFmycat
2010-09-22 13:19
#21

#20

Hurdå för stora menar du?

Fläskben är över lag för stora för mina katter också, men de kan i alla fall gnaga av köttet och får ju då nyttig tandstimulans. De utskjutande delarna av benet lyckas de oftast gnaga av. Sen så tycker jag personligen inte att fläskben är särskilt hårda ben, ett exempel på hårt ben är märgben. det tycker jag kan vara direkt olämpligt att ge eftersom det är så hårt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2010-09-22 18:03
#22

#21 För stora och då menar jag så mina illrar riskerar att knäcka tänder. När jag inte kommer ignoom med sekatören är benen för grova enligt min definition=p Att jag dragit gränsen där beror på att det är ungefär så det ser ut i verklgigheten för mina illrar. Den översta delen av det övre benet på en kycklingvinge har jag svårt att ta med en sekatör och dom delarna brukar också bli kvar eftersom illrarna inte tar sig igenom dom. Däremot försöker dom, det är tandmärken i och jag vill inte riskera knäckta tänder.

Alexandra83
2010-09-22 18:51
#23

#22 min iller lämnar också den stora benet i kycklingvingen. menar du att d e bättre att inte ge den alls eftersom han kan skada tänderna i den?

BARFmycat
2010-09-22 22:52
#24

#22

Sekatör? Gud vad smart, varför har jag aldrig tänkt på det!Tungan ute
Nej det förstår jag, mina egna katter äter inte ben som är så hårda att de inte klarar av dem. De gnager lite på kanterna och sen så låter de dem vara. Men om man har djur som försöker ge sig på ben som de inte klarar av så tycker jag att man gör klokt i att inte ge dem alls.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2010-09-22 23:42
#25

#23 jag ger det, det är också gränsen för vad jag ger.

#24 Sekatör är ett mycket bra styckningsredskap=) Busksax fungerar om man ger sig på gigantiska kalkoner=p

BARFmycat
2010-09-23 00:32
#26

#25

Tack för tipset!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: