Annons:
Etikett03-katt
Läst 5340 ggr
ManekiNeko
2010-09-17 10:50

Enbart gris och kyckling ok?

Hej!

Jag är hyfsat ny på att BARF:a mina två Devons, och tycker det är himla svårt att hitta bra kött i affärerna. Det enda jag tycker mig få regelbunden tillgång till är gris och kyckling. I vissa fall lamm, men det är bara den ena som gillar det tyvärr.
Har mailat Jipotimas ang. t.ex. viltkorv x antal ggr, men får aldrig några svar (utom en gång men sen inget mer). Knepig kundpolicy att inte svara tycker jag. Men sak samma.

Problemet jag funderar över är alltså, kan man basera BARF till katterna på enbart gris och kyckling till vardags eller uppstår det någon brist då som t.ex. järn?

Tacksam för svar.
/Mvh Sarah

Annons:
Musiken
2010-09-17 22:14
#1

Jag skulle variera sa mycket som det gar. Kottfars lar du ju kunna fa tag pa latt t.ex.? Da far du ju in lite notkott dar ocksa. Inalvsmaten spelar det inte direkt nagon roll vilket djur den kommer ifran, sa lange de inte far en bamsebit av t.ex. lammlever som ar valdigt koncentrerad pa A-vitamin.

Finns ett exempel pa illrar som blivit daliga och blinda av en diet pa mestadels kyckling t.ex.

ManekiNeko
2010-09-18 16:01
#2

Men nötkött är ju inte bra att ge ur allergisynpunkt, så att föra in det bara för att variera känns ju inte så aktuellt.

Vi ger ju lika mycket av gris som kyckling (både hjärta, lever och muskelkött), så på det sättet är det ju balanserat, det jag undrar är om dom två köttsorterna räcker/duger för en fullgod helbarf? :/

Silvestris
2010-09-19 12:33
#3

Kyckling och fläsk är en bra bas och räcker långt men mer  variation är bra. Jag tycker inte att du ska vara rädd för nötkött, det är inte mer allergent än något annat kött. Många allergiska katter är allergiska mot just nötkött men även mot kyckling och det beror inte på att de typerna av kött är mer allergena än andra utan helt enkelt på att de traditionellt har varit de vanligaste proteinkällorna i kattmat och det är mot de vanligaste proteinerna allergier utvecklas.

Mina katter äter huvudsakligen kyckling och fläsk men så toppar jag med lite nötkött och lamm ibland.

BARFmycat
2010-09-19 13:37
#4

Small Animal Clinical Nutrition anger att nötkött, mejeriprodukter och fisk tillsammans står för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall alltså)
Ett citat jag kan tacka dig för, SilvestrisTungan ute

Jag räknade lite på det här med järninnehållet i olika köttsorter med hjälp av Livsmedelverkets näringssök och Fineli näringssök, men jag blev inte mycket klokare för detObestämd

En katt behöver 80mg järn om dagen i torrsubstans, om det är per kg katt eller kg foder vet jag tyvärr inte då det inte framgår av AAFCO:s tabell och jag har glömt vilken av dem det var. Nåväl.

  • Fläskkött innehåller ca 1,9mg järn/100g i rå form vilket ger 4,6mg järn i TS då fläsk består av 59,5% vatten.

  • Kyckling med ben innehåller 1,4mg järn/100g i rå form vilket ger 4,2mg järn i TS då kyckling består av 67% vatten.

  • Grislever innehåller 18,7mg järn/ 100g i rå form vilket ger 62mg järn i TS då lever innehåller 70% vatten

  • Lamm innehåller 1,6mg järn/100g i rå form vilket ger 5,1mg järn i TS då lamm består av 68,6% vatten.

  • Grishjärta innehåller 4,2mg järn /100g i rå form vilket ger 19,7mg järn i TS då hjärta består av 76,6% vatten

  • Grisnjure innehåller 6mg järn /100g i rå form vilket ger 27,3mg järn i TS då grisnjure består av 78% vatten

  • Nötkött innehåller 3mg järn/100g i rå form vilket ger 10,5mg järn i TS då nötkött består av 71,5% vatten

  • Älgkött innehåller 3,05mg järn/100g i rå form vilket ger 12,2mg järn i TS då älgkött består av 75% vatten

  • Kaninkött innehåller 1,8mg järn/100g i rå form vilket ger 2,5mg järn i TS då kaninkött består av 73% vatten

Men sen att försöka överföra det här till utfodring av sina katter så att de får i sig tillräckligt med järn, det fixar jag tyvärr inteRynkar på näsan

Vid en första anblick så känns det ju som att allt man ger innehåller för lite järn för att det ska vara tillräckligt, samtidigt som jag vet att de inte ska lida brist på järn om de äter BARF med variation på köttsorterna. Njure, hjärta och lever är här de sorter som är rikast på järn, så är man orolig för järnbrist kanske man kan ge extra hjärta och njure (lever blir ju svårt pga överdoseringsrisken).

Jag hoppas nästan att jag räknat fel, jag har tagit det angivna värdet i tabellerna (tex 2mg) och delat det på 100-vattenhalten(100-75% vatten=25) för att få ut värdet i TS.

Någon annan som känner sig manad av att upplysa oss..?Skäms

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ManekiNeko
2010-09-19 14:11
#5

Tack för era svar båda två. Jag blir riktigt orolig om det där stämmer Sarah, för då är det ju i hästväg för lite järn och t.o.m. svårt att komma upp till rätt halt..? Kan det verkligen stämma? Hoppas inte för då vågar jag fan inte BARF'a mer. :P

BARFmycat
2010-09-19 15:15
#6

#5

Jag är helt övertygad om att jag måste gjort fel någonstans eller att AAFCO:s tabell blivit feltolkad.

Vi är ju många här som BARF:at i flera år och tom bedriver avel på djur som enbart äter BARF, att avla på honor med järnbrist är nog svårt att få till.

Men förstår din oro, jag börjar också undra lite här..!Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Bogart
2010-09-19 15:42
#7

Det där är något jag har funderat på. De kött vi utfodrar med innehåller ju i princip inget blod, eftersom djuren blodas av under slakt. Blod är väl järnrikt, så är inte det något vi borde tillsätta?

En liten fundering bara, själv har jag ingen aning.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Silvestris
2010-09-20 12:12
#8

En katts mat bör innehålla 80 mg järn/kg dvs. per kg mat, i torrsubstans. En katt som äter 150 g BARF/dag äter ca 45 g mat i torrsubstans. 45 g=0,045 kg. 80 x 0,045=3,6. En katt som äter 150 g BARF/dag behöver alltså få i sig ca 3,6 mg järn per dag.

ManekiNeko
2010-09-20 21:18
#9

Å vilket bra svar, tack!! Glad Då kan jag pusta ut lite gällande den frågan iaf.
Ska prova ge dom liiite nöt också få se reaktionen. Nötfärs ratade dom totalt, även blandat med äggula så vi får väl se. Ska försöka få tag i nån jägare kanske man kan få vantarna på lite vilt oxå att bunkra upp med.

BARFmycat
2010-09-22 13:07
#10

3,6 (för just den katten) var ju en betydligt bättre siffra än 80Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

moses12
2013-02-18 20:54
#11

Mina jamizar äter mest fläsk och kycklinghjärtan blandat med venmjöl och äggulor. Räcker det? Med järn, omega 3, A vitamin etc. Varför ärdet viktigt med tex njure? Lever vill de inte ha därav äggulorna istället.

moses12
2013-02-18 22:28
#12

på barfmycats webbsida står att katterna ska ha vegetabilier. Men hug ligger det till? Vilka och hur? Råa eller kokta?

Glimfeather
2013-02-19 21:26
#13

Varför ger ni inte möss till era katter? Det borde väl vara lätt att få tag på bra fodermöss och en bra variation för missen?

Annons:
Silvestris
2013-02-19 21:50
#14

#13

Det finns det en hel som gör.

Upp till toppen
Annons: